auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Honda Hr-V: temperatuurmeter slaat beangstigend uit naar rood

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Hallo ik heb gezocht naar een oplossing voor het volgende probleem en zag dat er een aantal experts reageerden op dergelijke problemen.
Onze Honda HRV hebben we sinds 2010. Twee jaar geleden is de thermostaat vervangen. Echter, en ik weet niet of het daarmee te maken heeft, doet zich het volgende voor: tijdens het rijden staat de temperatuurmeter op ongeveer een kwart uitslag. Dit is de normale stand. Na een tijdje loopt de temperatuur op tot 3/4 in het rode vak. Dit is niet normaal en beangstigend zelfs. Maar...als ik de verwarmingsknop naar "heet" draai, daalt de temperatuurmeter weer naar 1/4. Dit houdt ongeveer een minuut aan en voltrekt zich daarna het zelfde ritueel. Elke keer weer. Als ik niet aan de verwarmingsknop draai (dan hoef ik toch niet te doen, vooral deze tijd van het jaar?) loopt de meter wel gevaarlijk verder uit.
Wie kan mij helpen? Ik zag de heer C. van Jaarsveld ergens een uitleg geven waaruit expertise blijkt.
Groet, Lambert

Geplaatst door

Lambert5.2n (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Of de radiateur zit verstopt inwendig of aan de buitenkant zitten de lamellen dicht.
Wat je kunt doen is met een tuinslang tegen de rij richting van de radiateur (dus van binnen naar buiten) de radiateur schoonmaken.
Is het niveau van de koelvloeistof niet te laag?.
Ook kan de verdamper inwendig lek zijn met als gevolg daling koelvloeistof en onder het minimum terecht komen met als gevolg oplopende temp.
Of de gemonteerde thermostaat is niet goed.
Als je de verwarming niet open zet gaat de temp dan ook terug naar het midden?.

primera p11 0

10 jaar

Hallo primera 011, ten tijde van de vervanging van de thermostaat is ook de radiateur vervangen. Ik mag er van uit gaan dat daar niet de oplossing moet zitten. Of wel?
Verwijzing naar de verdamper: hoe kan ik weten, zien, voelen óf daar een inwendige lek is? Ook de verdamper is drie jaar geleden vervangen.

De temperatuur gaat bij het wegrijden, zoals vanmiddag nadat hij twee uur heeft gestaan, snel (na een halve minuut) naar boven naar het gewenste niveau. Dit heeft hij anders nooit gedaan. Daarna begint de riedel weer van voren: temperatuur meter naar boven, verwarmingsknop open en twee tellen later zakt de meter weer naar de normale stand. Ik draai de knop weer dicht. Na een minuut begint alles weer opnieuw.
Heeft het misschien niet te maken met dat wellicht de fan bij de radiateur het niet doet?

Als de verwarmingsknop open gaat gaat het water toch door de radiateur voor de warme lucht. Je zou bijna denken dat daar achter de temperatuursensor zit, omdat de meter steeds gelijk reageert daar op. Of zit de sensor in de buurt van het motorblok? Lijkt me aannemelijker.

Als ik de verwarming niet openzet gáát hij juist hoger dan normaal. Ik heb hem even laten staan zonder de verwarmingsknop open te draaien maar dan gaat hij langzaam naar boven en dat is wat ik niet wil...dus: vw knop open etc.

Ik been zeer benieuwd naar een oplossing.

Lambert5.2n 0

10 jaar

Loopt de temperatuur alleen op als je stil staat of ook tijdens het rijden? Zit er airco op?

Pivavar 80

10 jaar

Gaat de meter het rood in als je niks doet?.
Zo ja,dan is de fan verdacht als deze niet gaat draaien.
Maar nogmaals,gaat de meter echt het rood in.

primera p11 0

10 jaar

Hallo Pivavar, nee alleen als ik op weg ben en er zit wel airco op.

Lambert5.2n 0

10 jaar

Hallo primera p11, De meter stond dan al op de niet normale 3/4 stand. En als ik dan niets doe gaat hij langzaam nóg verder omhoog. Dán draai ik de knop vd vw wél open zodat de meter weer terug loopt. Nog steeds raar.

Lambert5.2n 0

10 jaar

Tijdens het rijden zou er genoeg rijwind moeten komen voor de temperatuurhuishouding, de fan gaat pas draaien als je enige tijd stil staat of met lage snelheden rondhobbelt. Maar misschien wordt de motor wel helemaal niet te heet en is de meter niet juist? Even een tester er aan en kijken wat de motortemperatuur echt doet kan misschien geen kwaad. Meten is weten, gissen is missen....

Pivavar 80

10 jaar

Hallo Pivavar, ja dat is zeker. Maar ik vroeg me af of iemand zoiets dergelijks ook heeft meegemaakt.
Ik ga de garage vragen om te meten.

Lambert5.2n 0

10 jaar

Nogmaals,gaat de meter het rood in als je niks doet.

primera p11 0

10 jaar

Hallo primera11, ik had al antwoord gegeven: dat tijdens het rijden de meter omhoog gaat. Als ik niets doe en de knop vd vw dicht laat, blijft de meter hoog en langzaam gaat hij verder naar nóg hoger. En dán draai ik de knop vd vw open.

Lambert5.2n 0

10 jaar

Je geeft geen antwoord op de vraag.
Gaat tie nou het rood in of niet als je niks doet.
Die meter mag best omhoog gaan,maar niet in het rood.
Dat is nou juist de vraag,doet tie dat of doe tie dat niet.
Want dan zit je je druk te maken om niks.
Het is simpel,gaat tie het rood in dan is er daadwerkelijk een probleem,maar dat weet je nu niet omdat je de verwarming open zet.

primera p11 0

10 jaar

Hallo primera, sorry ik dacht wel geantwoord te hebben. Als je bedoelt met niks doen: alleen in het contact zetten en verder niets: nee dan gebeurt er niets. Pas als ik een tijdje aan het rijden ben dan gaat tie eerst op de normale stand en na een tijdje gaat tie verontrustend verder omhoog. En dáár maak ik me druk om.

Lambert5.2n 0

10 jaar

Er lijkt mij een verstopping te zitten in het hoofdcircuit. Die temperatuurmeter staat normaal gesproken net onder de helft als de motor op bedrijfstemperatuur is. En daar hoort ie ook te blijven, zelfs als de vin aanslaat kun je dat nauwelijks zien aan je meter. Als de motor op bedrijfstemperatuur komt, gaat de thermostaat open en begint de koelvloeistof te stromen. Maar dat gebeurt dus niet? Totdat je de kachelradiateur opent en dan kan het koelwater via de bypass van het kachelhuis alsnog zijn rondje maken.

Pivavar 80

10 jaar

Je begrijpt niet wat ik bedoel.
Ik bedoel met niks doen:de verwarming niet open zetten.
Gaat dan de meter het rood in,dat bedoel ik met niks doen.

primera p11 0

10 jaar

Peter,er zit een nieuwe radiateur en thermostaat in volgens de TS.

primera p11 0

10 jaar

Hallo allen, het volgende is voorgevallen: ik was op weg buiten de stad maar had weer dezelfde problemen. ANWB gebeld en aan de monteur alles verteld. Hij zoeken en zei dat ik niet meer verder mocht rijden omdat wellicht de waterpomp kapot kon zijn. De auto moest gelijk naar een garage.
Daar hebben ze het volgende gedaan: de (nieuwe) thermostaat eruit gehaald en de rest weer aangesloten. Afspraak gemaakt dat ik er een tijdje in zou gaan rijden en dan kijken wat er gebeurt. Zo gezegd zo gedaan... temperatuur bleef op de gewenste 1/3 stand. Daarbij geen temperatuurverhogingen.
Ze zouden de thermostaat controleren of hij wel open gaat of niet. Vreemd: een therm dat 2 jaar gelden nieuw is ingezet. Ik wacht nu op antwoord of dat ding nog wel goed is.
Dus vermoedelijk ligt het toch aan die thermostaat.
...wordt vervolgd...

Lambert5.2n 0

10 jaar

zou er lucht in gezeten hebben of evt de ventilator de verkeerde kant op

marcelw7083 0

10 jaar

Hallo geïnteresseerden, gisteren naar de garage gegaan om te kijken wat er gedaan is met de auto die eergisteren daar is afgeleverd. De thermostaat hadden ze eruit gehaald en uitgeprobeerd. (want ik rij al een tijdje zónder thermostaat) Nou hij bleef vastzitten (en dat voor eentje dat twee jaar geleden nieuw is ingezet) Dus moest er een nieuwe worden besteld. Is gebeurd maar wel een imitatie. De monteur vertrouwde het niet omdat die (imitatie) wel verschilde met een originele. Men heeft een originele besteld en die imitatie teruggestuurd. Het zou wel eens lang kunnen duren voordat hij binnen zou komen. Ondertussen werd mij verteld dat, gezien de tijd van het jaar, het niet erg was om zonder thermostaat te rijden. Want..etc etc (jullie wel bekend).
Dus nu is het wachten op die nieuwe originele om die dan erin te zetten.
Verder geen onrustbarende hoge temperatuur verhogingen (van de auto dan). Er daarmee lijkt mij het probleem (althans voorlopig ) opgelost.
Ik dank jullie allen voor het meedenken in het zoeken naar een oplossing.

Lambert5.2n 0

10 jaar

Goed van je terugkoppeling! Blijkt maar weer dat je moet meten / controleren en niets moet aannemen.

Pivavar 80

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda HR-V of stel zelf een nieuwe vraag.