Ik rij een Honda Jazz 1.4i LS, met 135000 km en een CVT automaat. Dit is mijn 4e auto met een automaat maar de eerste met CVT automaat.
Het probleem?: Ik rij op een relatief vlak stuk snelweg met een constante snelheid van 120 km/h, in eerste instantie zit het toerental op 4000 en zakt dan langzaam naar 3000. Daar blijft hij een paar minuten, maar dan begint het toerental heen en weer te pendelen tussen 3000 en 3700 toeren. Dit heeft geen invloed op de snelheid.
Bij 80km/h gebeurt het ook maar minder, onder de 80 merk ik het eigenlijk nooit. De CVT vloestof is net bij een Honda garage vervangen dus ik mag aannemen dat dat goed is gegaan, het probleem bestond voor de tijd ook.
Mijn vraag : Is dit de Overdrive van de automaat die in en uit schakelt naar gelang de belasting ? of moet ik rekening houden met een reparatie ?
(De CVT heeft een handmatige stand 7 speed genaamd, hierbij gebeurt het ook)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de auto al uitgelezen en zijn hier foutcodes naar voren gekomen ?
zowel motormanagement als automaatbak...
Zojuist de OBD2 scanner aan het voertuig gehad, geen enkele foutcode. Heeft ook geen enkele keer een Check engine lampje laten zien. Geen idee hoe je de automaatbak uitleest loopt dit niet via de motormanagement ? Ik begrijp dat de automaat zelf programma's heeft draaien voor het schakelen maar ik mag aannemen dat deze eventuele fouten doorgeeft naar de obd2.
10 jaar
huh? ik zag een vraag over de lpg maar die is nu weg?..
vreemd, maar de auto is voorzien van een VGI G3 systeem van Vogel. Ik heb nog niet getest of het ook gebeurt als ik op benzine rij maar dat ga ik nu zeker doen.
10 jaar
Ja, bij harde fouten zet de automaat bak de Engine Check (MIL heey die tegenwoordig) aan.
De fout(en) kun je gewoon met een EOBD/OBD2 scanner opvragen. Krijg je automatisch.
Echter, er kunnen foutcodes zijn (zowel in de motor als automaat) die je alleen ziet met de dealer (of gelijkwaardige) apparatuur.
Dat gaat dan om fouten die niet geacht worden de kwaliteit van de uitlaatgassen te beinvloeden.
Die LPG vraag was van mij, blijkbaar niet het vereiste niveau voor deze site... De CVT is gevoelig voor allerlei zaken. Het toerental varieert met snelheid, belasting, maar ook op wielslip. Het toerental gaat direct omhoog als je onder slechte weersomstandigheden rijdt en geregeld een beetje aquaplaning hebt. Zelfs verschillen in bandenomstrek (3 versleten, 1 nieuwe) kan er voor zorgen dat de CVT denkt dat er op bochtige wegen gereden wordt en dus wordt het toerental verhoogd.
Als je LPG ingebouwd hebt, kan het dus heel goed dat er een signaal niet overeenstemt met wat de ECU zou verwachten en dus wordt het toerental niet zo laag mogelijk afgeregeld.
10 jaar
Ah, maar in ieder geval bedankt voor je vraag. Ik heb een beetje getest met rijden en merk idd dat de LPG ervoor zorgt dat de CVT wat anders reageert. Helaas blijft het patroon van het heen en weer pendelen van de toeren bestaan als ik op benzine rijd. Vandaag merkte ik op de snelweg een paar keer dat de toeren omhoog sprongen naar 4000 en dan terug zakte naar bv 2500 waarna ik wel een kleine snelheidstoename merkte. Ik heb me een beetje ingelezen in de techniek, maar kan het gedrag niet goed thuis brengen. Zoals ik het begrijp zorgt een hydraulische koppelomvormer voor het op gang brengen van de auto, waarna er een lock up plaatsvindt zodra de motor en de transmissie dezelfde snelheid hebben. Als de omvormer niet goed functioneerde dan zou ik ook bij het wegrijden iets moeten merken volgens mij (meer toeren, slippende koppeling gevoel). Als je eenmaal rijdt zal neem ik aan de lock up ervoor zorgen dat de CVT en de motor "Vast" aan elkaar zitten en pas ontkoppelen zodra je geen gas meer geeft en gaat remmen. De vloeistof in de omvormer is zover ik weet ook de vloeistof die de garage vervangt, geen idee of de CVT zelf ook in die vloeistof loopt. Zoals de auto zich nu gedraagt bij snelheden van meer dan 100 lijkt me niet kloppen.
De vraag is dan echter is bv de omvormer niet in orde ? (oververhit geweest?) of is er iets mis met de eigenlijke cvt gedeelte / hardware of software...
Ik geef toe dit lijkt me een beste vraag voor op een forum, maar naar een garage brengen heeft alleen nut als ik kan aangeven waarna ze moeten zoeken.
10 jaar
ff een update, probleem is iets erger geworden en foutcode P1890 is verschenen. Inclusief een knipperende D. gewoon rijden lukt nog wel als ik met het gas blijft spelen.
Ondertussen als test de accu eraf gehaald zodat de startkoppeling zich reset, dit leverde iets verbetering op maar het is niet weg. De koppeling handmatig afstellen door op de OBD2 pin 4 en 9 te verbinden lijkt geen verschil te maken.
as woensdag gaat hij naar de garage voor een controle van de cvt. Als er wat uitkomt zal ik dat zeker hier posten
10 jaar
Zo, de automaat is getest dmv het meten van het afslagtoerental. Volgens de garage is de automaat defect en moet vervangen worden kosten : circa 8000 euro !
Originele Honda onderdelen zijn nogal prijzig, aangezien de auto gekocht is voor 6000 euro. Volgens mij is de test echter niet volledig uitgevoerd Test : http://www.hondafitjazz.com/manual/A00/H...
Volgens hun eigen gegevens komt hij hierdoor heen, echter een 2e gedeelte met een multimeter hebben ze niet gedaan waarop ze toch aangeven dat de automaat defect is.
vreemd....
10 jaar
Ga er eens mee langs een automaten specialist,die kan er veel meer mee.
Als een garage er niet uitkomt zeggen ze al snel vervangen die bak.
10 jaar
Bedankt, dat ga ik zeker doen als het zover komt. Aangezien ik de auto pas 3 maanden in bezit heb ga ik de ermee terug naar de garage waar ik hem gekocht heb.
Ik zie op sommige sites bedragen van rond de 500 euro voor een gebruikte transmissie dat is dan al veel goedkoper.
10 jaar
ff een update, volgens een automaat specialist is het bijna zeker dat de lock-up kapot is. Dit verklaart het omhoog schieten van de toeren. De bak wordt 24-11-2014 vervangen voor een gebruikte met minder kilometers.
De garage wil wel meewerken en draagt 50 % van de kosten voor het inbouwen, maar dan moet ik wel zelf de gebruikte bak regelen. Hoewel dit wel redelijk wat kosten zijn (circa 850 euro) is het al wel veel beter dan 8000 euro.
De oude transmissie gaat mee naar huis, ik wil wel eens zien wat er allemaal inzit en wellicht kan ik zelf er nog iets mee.
Zodra de nieuwe bak erin zit, zal ik eens doorgeven hoe hij nu rijdt. Voor de mensen die gereageerd hebben : Bedankt :-)
10 jaar
He picardtt,
Ik heb zeer vergelijkbare problemen met mijn jazz uit 2004. Vroeg me af of je de oude bak nog uit elkaar hebt gehaald en het probleem hebt kunnen identificeren? En deed ie het weer lekker met de vervangende bak?
5 jaar
Voor mensen die een vergelijkbaar probleem hebben: als je de storingscode P1890 volgt blijkt dat in sommige gevallen dit probleem veroorzaakt kan worden door het regelkleppenhuis. Aangezien dit onderdeel de drukken op de poelies en daardoor ook de overbrengverhouding regelt zou het best kunnen verklaren dat de toeren slecht constant blijven.
Zelf heb ik deze al van de bak gedemonteerd en op ebay zijn vervangende exemplaren voor weinig te krijgen. De demontage was erg makkelijk, je hoeft eigenlijk alleen het luchtfilterhuis en een paar sensoren los te klikken en dan kan je er redelijk bij. Momenteel wacht ik op de levering van het vervangende exemplaar, maar ik zal mijn voortgang in dit topic bijhouden. Als dit niet werkt ga ik namelijk zelf de versnellingsbak vervangen.
Picardtt mocht je dit nog lezen, ben nog steeds heel erg benieuwd naar jouw bevindingen.
5 jaar
Hoi, RemboB
De oude bak heb ik volledig uit elkaar gehaald maar geen technisch defect kunnen vinden. Ik ben geen automonteur maar werktuigbouwkundige en redelijk in staat om in te schatten of er iets kapot was in de bak. Vermoedelijk was het een combinatie van factoren waardoor de bak begonnen te varieren. Uiteindelijk heeft de bak het dusver begeven dat een constante snelheid rijden niet meer mogelijk was.
Maar met de vervangende bak onstond het probleem dat de motor regelmatig afsloeg tijdens het wegrijden, aangezien de vervangende bak uit een rijdend voertuig kwam kon ik die uitsluiten. Ik heb toen stapsgewijs vervangen : Bougies/bobines/lpg rail. Ik wist dat in het verleden de kleppen van een auto anders werden afgesteld voor lpg, dit zou tegenwoordig niet meer hoeven. Dus de kleppen laten stellen en deze bleken allemaal verkeerd te staan !.
Hierna trok de auto goed op en schakelde de automaat perfect, wat op zich logisch is . De automaat past zich aan op het motorvermogen en als dat niet voldoende is gedraagt de automaat zich afwijkend. Als extra heb ik in de lpg computer het zelflerende gedeelte uitgezet, zodat dat ook stabiel blijft.
mijn conclusie: slecht motorvermogen met een waarschijnlijk slechte automaatbak, waar ik pas achter kwam na vervangen van de bak.
kijk ook eens hier : http://www.hondafitjazz.com/problems.htm...
5 jaar
ps, vergeet niet als je op internet naar gegevens zoekt dat de Jazz in het buitenlad Fit heet
5 jaar
Super interessant dit! Toevallig ben ik ook (een koppige) werktuigbouwer en heb me redelijk vastgebeten in de werking van deze cvt (SWRA), door ook bijvoorbeeld filmpjes te kijken van Braziliaan die complete revisies uitvoert (kan toevallig een beetje Portugees).
https://www.youtube.com/watch?v=Ocl6kT75...
En ook deze documentatie: http://hondafitjazz.com/dutch/html/F00/H...
Er zijn drie koppelingen, voorwaarts, achteruit en wegrijkoppeling.
Voor de problemen met toerental had ik al een ander wat kleiner probleempje met mijn bak, namelijk dat bij de eerste keer wegrijden met koude omstandigheden het tientallen seconden kon duren voordat de auto vooruit ging rijden (achteruit was geen probleem en alleen de eerste keer wegrijden). Mijn theorie hier was dat de olie niet helemaal lekker bij de voorwaartskoppeling kon komen als de olie nog koud was, mogelijk door verontreiniging (had wel al geprobeerd de olie vervangen). Je leest overal dat deze bak problemen krijgt als niet echt elke 40.000 ofzo de olie vervangen wordt (vaker is dan het onderhoudsinterval).
Ik denk inderdaad ook dat jij een combinatie van problemen hebt gehad, waarbij in de bak misschien een vervuiling voor verstoring van poeliedrukregeling heeft gezorgd, wat bij mij misschien ook het geval is.
De problemen in de motor zijn interessant en jouw ervaringen hebben me doen besluiten om voor de zekerheid eerst even de kleppen te gaan stellen, luchtfilter te vervangen en de bougies te vervangen, gezien dat in ieder geval weinig kosten met zich meebrengt. Wellicht moest jouw motor met de nieuwe bak wat harder werken bij het wegrijden vanwege een andere wegrijkoppeling.
Heb je overigens toevallig je oude bak nog in je bezit? Misschien zou ik nog wat onderdeeltjes van je over kunnen kopen?
5 jaar
Als je bij een koude motor wegrijdt geef je dan wel gas ?, ik heb me aangewend even een paar tellen te wachten na het inschakelen van de D stand. Hij begint dan zelf iets te kruipen, dan pas geef ik gas. (3 a 4 sec)
Olie ga ik binnenkort weer verversen, ik zit ondertussen op 210.000 km.(probleemloos)
Hou ook rekening ermee dat kleppen stellen een best werk is, er moet veel aan de kant gemonteerd worden.
Ik heb wel wat onderdelen van de automaat bewaard maar weet niet zo meer wat, moet ik eerst ff opzoeken. Denk niet dat je er nog wat aan hebt, namelijk gewoon in een bak geflikkerd dus dikke kans op roest.
5 jaar
Nee ik geef dan geen gas en het gekke is dat wanneer je wel wat gas geeft op het moment dat ie nog niet uit zichzelf wegrijdt hij in de safety modus met knipperende D schiet. De auto komt dan met een drive pulley speed sensor circuit fout (P1885) Ik geloof niet echt dat er iets mis is met die sensor maar dat deze fout meer een gevolg van een mechanisch/hydraulisch effect.
Nice dat je nog steeds met de auto rijdt! En thanks voor de hulp :)
5 jaar
Bougies vervangen, luchtfilter vervangen, regelkleppenhuis vervangen. Probleem niet opgelost!
Dus ik ben inmiddels begonnen met het demonteren van de versnellingbak uit de auto (heb gelukkig een brug). Was eigenlijk van plan hem te verwisselen maar op dit moment kan ik geen oke exemplaar vinden voor een normaal bedrag. Daarom ga ik als leerproject kijken of ik zelf een reparatie/reviesie kan uitvoeren. Eerst maar even kijken of ik het probleem kan localiseren, maar mijn vermoeden gaat op dit moment uit naar het voorwaartskoppeling circuit.
5 jaar
Ik ben benieuwd, kaat maar horen als je wat vindt.
5 jaar
Ik heb hem uitgebouwd en alvast wat dingen bekeken. Naast redelijke vervuiling heb ik tot nu toe alleen gevonden dat de startkoppeling naar mijn gevoel vreemd is. Het onderdeel dat op de foto staat zou moeten bestaan uit 4 onderdelen , maar ik krijg hem niet uit elkaar. Misschien dat het rubber aan de achterzijde van de zuiger vastgesmolten is.
Verder ga ik nog even wat druktestjes doen met de compressor om te kijken of ergens lekken zijn
5 jaar
interessant, ik vraag me af of dit gewoon door slijtage komt of bv door vervuiling van de transmissie vloeistof
5 jaar
inderdaad. In principe beweegt hij alleen maar naar boven en naar beneden, maar dit is wel het onderdeel dat veruit het vaakst stukgaat in deze transmissies. Misschien dat ik hem nog loskrijg met perslucht of wat bankschroefacties.
Enig idee of deze bij jou los ging?
5 jaar
oef... lang geleden. Ik herinner me dat ik dat deel wel gezien heb maar er verder niets mee gedaan heb.
Ik heb nog even in de garage gekeken wat er ligt, zover ik het kan herkennen is dat het regelkleppenhuis. En nog 2 tandwielen. De as met het planetenstelsel erop heb ik vorige zomer weggegooid, die lag me teveel in de weg.
5 jaar
Gisteravond heb ik de startkoppeling uit elkaar kunnen halen met een beetje geweld. Er is niet echt iets stuk maar wel erg vervuild. Ook zit er aan de binnenkant een rubber ring die naar mijn mening te groot is voor de groef waar ie in ligt.
Is overigens ook niet echt makkelijk om de koppeling weer in elkaar te zetten zonder speciaal gereedschap
5 jaar
Onderdelen ga ik bestellen bij newco-autoline.de
5 jaar
Ik heb weer met de auto gereden. Alles lijkt het te doen, maar moet nog effe goed testen! Al met al was het best een klus maar wel leuk op zich, behalve dat ik drie bouten had afgebroken bij de montage.
Mijn uiteindelijke theorie is als volgt. Bak was erg vervuild en mogelijk lang olie niet vervangen (en de filters, want daar kan je ook niet bij). Hierdoor is eerst een vervuiling in het voorwaarts koppeling circuit gekomen waardoor deze lastig op druk kwam bij het wegrijden. Toen heb ik de olie verwisseld in de hoop dit te verhelpen en daardoor is er weer vuiligheid door de schone olie losgekomen en bij het pulleydruk regelcircuit gekomen en daar problemen veroorzaakt.
5 jaar
Dus in wezen komt het erop neer dat er te laat olie is vervangen. Gelukkig dat hij nu weer goed loopt :-)
5 jaar
Ik ga de auto verkopen, teller ondertussen op 260.000 km zonder enige problemen. Volgende wordt ook weer een Jazz met CVT en LPG.
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Jazz of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar