close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Honda Civic: Toerental zakt te ver terug na onkoppelen bij koude én warme mo

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4iS 90 pk

Beste lezers,

Ik ben in het bezit van een Honda Civic 5 deurs met een 1.4iS 90 pk motor uit 1996 (type MA8).

Sinds enige tijd heb ik een probleem met het toerental dat te ver terug valt zodra ik ontkoppel (dus wanneer ik bijv. de koppeling in trap voor een stoplicht). Zodra ik dit doe zakt het toerental terug naar 200-300 tpm en hierna stijgt het meteen weer naar +/- 900 tpm (normaal stationair dus). De motor slaat net niet af. Bij een koude motor gebeurt dit altijd en bij een warme motor heel af en toe.

Om dit op te lossen heb ik de EACV klep losgehaald, schoongemaakt en doorgemeten volgens de volgende handleiding ( http://www.decrxgarage.nl/index.php/hand... ). De EACV klep zorgt ervoor dat het stationair toerental altijd gelijk is onafhankelijk van de belasting van de motor. Hiernaast zijn onlangs de bougies vervangen en heb ik de contactpunten van de verdelerkap en de rotor schoongemaakt. Helaas heeft dit het probleem niet verholpen.

Vervolgens ben ik op problemcar.nl gaan zoeken naar oplossingen, maar de meeste problemen waren of alleen bij koude, of alleen bij warme motor. Ook ben ik vaak het probleem tegengekomen waarbij het toerental zakt (net als bij mij), maar ook te hoog stijgt en daarna pas weer normaal is. Dit is bij mij allemaal niet het geval dus ik hoop dat jullie misschien een oplossing weten.

Geplaatst door

hcd_87 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niemand een idee?

hcd_87 0

14 jaar

Controleer het stationair toerental in onbelaste toestand: koplampen, aanjager, achterruitverwarming, koelventilator en airconditioner moeten uit zijn.
STELSCHROEF A ZIT NAAST AANZUIGBUIS OP JE GASKLEPHUIS.

Het stationair toerental moet zijn

M/T 550±50 omw/min (min −1 )
A/T 550±50 omw/min (min −1 ) (in stand [N of [P])



Stel indien nodig het stationair toerental af met de stelschroef voor stationair toerental (A).
OPMERKING: Nadat u het stationair toerental hebt afgesteld in deze stap, moet u het ontstekingstijdstip controleren. Als het buiten de specificaties valt, moet u teruggaan naar stap 4.
Zet de contactschakelaar UIT.
Sluit de 2-pinsstekker weer aan op de IAC-klep, verwijder vervolgens gedurende 10 seconden de NOODSTROOM-zekering (7,5A) in de zekering/relaiskast onder de motorkap om de ECM te resetten.
De motor opnieuw starten en een minuut onbelast stationair laten draaien, vervolgens stationair toerental controleren.


Het stationair toerental moet zijn

M/T 750±50 omw/min (min −1 )
A/T 750±50 omw/min (min −1 ) (in stand [N of [P])



Laat de motor een minuut stationair draaien met de koplampen (dim) aan en controleer het stationair toerental.


Het stationair toerental moet zijn

M/T 750±50 omw/min (min −1 )
A/T 750±50 omw/min (min −1 ) (in stand [N of [P])



Zet de koplampen uit. Laat de motor 1 minuut stationair draaien met de schakelaar van de verwarmingsventilator op hoog en de airco aan. Controleer vervolgens het stationaire toerental.


Het stationair toerental moet zijn

M/T 810±50 omw/min (min −1 )
A/T 810±50 omw/min (min −1 ) (in stand [N of [P])

Hondapro 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.