auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Honda CR-V: Zelf parkeersensoren inbouwen (PDC)

Bouwjaar: 2003, Motorcode: N.V.T

Ik wil zelf graag parkeersensoren in de achterbumper van mijn Honda CR-V met automaatbak uit 2003 inbouwen. Dit is dus het model wat nog zo’n reservewiel aan de achterdeur (net boven de achterbumper) heeft hangen. Ik wil een betaalbaar (zeg tot zo’n 250 euro) maar goed systeem dat alleen een akoestisch signaal geeft. Ik hoef geen (draadloze) camera of zo.

Ik kwam op dit forum en op internet al heel wat verschillende merken tegen: Parkmatic (S4), Valeo, Cobra bijv. 0158 Cobra parkmaster (veel positieve ervaringen), Meta (werd niet zo positief over geschreven), Waeco magicwatch MWE 250(3 sensoren), Autowatch, Easypark en nog vele anderen.

Waar ik als eerste tegenaan loop, is de vraag of ik 3 of 4 parkeersensoren kwijt kan. De ruimte achter de bumper is overal ruim voldoende en de bumper zit op zo’n 52 cm hoogte. Ik heb op internet diverse foto’s gevonden waarbij 3 sensoren gebruikt werden, zodat je uit de buurt van het reservewiel kan blijven. Maar ik heb ook foto’s gezien van sensoren die heel dicht bij het reservewiel werden gemonteerd. De sensoren van Easypark (EP-4SIC-3) hebben een detectievrijezone van 30 cm en verklaren misschien waarom je ze toch zo dicht bij het reservewiel kunt plaatsen. Ik heb ook iets gelezen over het inleren van bepaalde systemen om zodoende problemen met obstakels (reservewiel, trekhaak, fietsendrager) te kunnen voorkomen, maar dit lijkt mij wat ingewikkeld. Om de sensoren recht naar achteren te kunnen richten heb ik wellicht hoekadapters nodig van tussen de 5 a 10 graden (de bumper loopt een beetje scheef). Misschien dat de sensorhoek ook nog iets kan uitmaken, alhoewel het reservewiel wel erg dicht bij de bumper zit en behoorlijk diep is. Kan ik ook kiezen voor 4 sensoren en als dit onverhoopt niet lekker werkt gewoon de stekker van de boosdoener loshalen en met 3 sensoren doorgaan, of zou dit een storing in de werking van het geheel kunnen geven?

Ik zou graag van jullie kennis gebruik willen maken om tot een goede keus te komen. Alvast bedankt!

[url=http://img251.imageshack.us/i/terreinwag...][img]http://img251.imageshack.us/img251/9355/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Geplaatst door

ZZR600 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik plaats meestal die sensors van spal die zijn 18 mm en die kun je in angelt versie verkrijgen deze zijn wel bestaande uit vier stuks die je best alle vier aansluit om een goede werking .
Je kan ze ook in de kleur van de wagen spuiten .

eddyarc 100

13 jaar

Bedankt voor je reactie eddyarc.

Ik kan van de Spal sensoren echter weinig gedetailleerde info vinden op internet.

Heeft iermand nog wat specifiekere informatie voor mij en dan met name over het probleem van het reservewiel dat zo in de weg zit?

ZZR600 0

13 jaar

Gezien het feit dat er een trekhaak(met vaste kogel) op zit en het reservewiel achter op de auto kan dit veel problemen opleveren. Bespaar je een heleboel problemen en heel veel ergenis en ga naar een goede Honda dealer.Misschien iets duurder, maar je zal me dankbaar zijn voor dit advies.

Vutter1 0
badge

13 jaar

[quote=Vutter1]Gezien het feit dat er een trekhaak(met vaste kogel) op zit en het reservewiel achter op de auto[/quote]
De foto's heb ik van internet geplukt, het reservewiel zit er bij mij natuurlijk ook op, maar mijn trekhaak is afneembaar en heb ik in de auto liggen als ik hem niet gebruik.

Ik heb bij de Honda dealer geinformeerd en deze gaf aan dat ik grofweg in de richting van 700 euro moest denken. Het setje van Easypark (detectievrije zone van 30 of 60 cm) kost zo'n 200 euro. Dus dat scheelt best veel (iets te veel voor mij).

En anders kan ik volgens mij ook op safe spelen door gewoon een set van 3 sensoren te gebruiken en die ene nabij het reservewiel gewoon weg te laten. Wat ik begrepen heb is dat de sensoren zo'n grote overlap hebben dat ook 3 sensoren elk paaltje zullen detecteren.

Ik had alleen gehoopt dat iemand goede ervaring had met het plaatsen van "slimme" parkeersensoren (i.c.m. een reservewiel).

ZZR600 0

13 jaar

zitten die sensoren er nou nog niet op :-)
toen der tijd had Honda een setje met 3 sensoren
2x op de hoek in zilver gedeelte en 1x in het zwart naast je kentekenplaat naast de F
heb je geen last van je reservewiel .
ga anders bij jullie eens langs bij otosam zit volgens mij ook in Purmerend
die hebben leuke setjes incl. montage voor weinig geld en goed
suc6 er mee

Hondapro 0
badge

13 jaar

[quote=Vutter1]Bespaar je een heleboel problemen en heel veel ergenis en ga naar een goede Honda dealer.[/quote]
Er blijken inderdaad veel meer haken en ogen te zitten aan die parkeersensoren i.c.m. zo'n reservewiel. De setjes die je in de autospeciaalzaak koopt blijken inderdaad veelal niet geschikt te zijn. Er wordt beweerd van wel, maar in de praktijk is zo'n systeem vaak niet goed werkend te krijgen. Ook heb ik ontdekt dat er voor dit probleem speciale kunststof 90 graden buisjes zijn waarmee de middelste sensor (onder het reservewiel) onder de bumper geplaatst kan worden. Helaas heb ik deze nergens te koop gevonden.

In de praktijk komt het maar 2x per jaar voor dat ik even uit moet stappen om te kijken of ik nog verder achteruit kan. Dat scheelt i.i.g. een hoop geld.

Ik ga mee met het advies van Vutter1: je neemt een risico door het zelf te doen.

Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.

ZZR600 0

12 jaar

Kijk eens bij kingco Park onzichtbaar en geen last van een trekhaak en of reservewiel.
Ben er zelf mee bezig op een Honda accord 2006 wilde geen gaten boren vandaar de keus.
Bumper moet er wel af en dan nog aansluiten.
Maar het weer is te mooi.
Bumper er al afgehad nu nog aansluiten dus draadje zoeken van de achteruitrijlamp.
Iemand een idee?
Alle hulp is welkom!

jack.klerk 0

12 jaar

[quote=jack.klerk]Kijk eens bij kingco Park onzichtbaar en geen last van een trekhaak en of reservewiel.[/quote]
Ik heb de site bekeken en vind het erg interessant klinken allemaal. Ik zal de achterkant van de bumper eens goed bekijken om te zien of er overal minimaal 3 cm ruimte is. Bedankt voor de tip!

[quote=jack.klerk]Bumper er al afgehad nu nog aansluiten dus draadje zoeken van de achteruitrijlamp.Iemand een idee?[/quote]
Dat zal toch niet zo moeilijk zijn?! Als je het achterlichtunit loshaalt met de achteruitrijverlichting ingeschakeld, dan hoef je alleen nog maar vanaf het brandende lampje de metalen strip te volgen tot aan de connector en zie je gelijk de juiste draadkleur. Of simpeler, als je een voltmeter hebt, dan kun je 1 meetpen om de beurt in de aansluitingen in de connector duwen en de andere meetpen ergens op het chassis houden en er zal maar 1 connector 12 volt geven. Succes!

Groet van Wim.

ZZR600 0

12 jaar

Wim,

Bij mijn Honda Accord zit de achteruitrijlamp in de kofferklepzelf rechts.
En na enig zoeken vond ik de draadboom lings dus zal ik ook daar de binnenkant weg moeten halen.
Maar ondertussen een beetje verbrand en maar gestopt.
Wil het op mijn gemak doen misschien donderdag want dan ben ik vrij 1en dag weekeind.

gr Jack.

jack.klerk 0

12 jaar

Of gewoon eens goed gaan oefenen met de auto en kijken hoe dicht je op een object kan komen.
Die achteraf in bouwsetjes leveren in de regel alleen maar een hoop gedoe op,piepen wanneer ze niet moeten piepen of ze blijven piepen of ze zijn onbetrouwbaar met als gevolg er alsnog tegenaan zitten.

primera p11 0

12 jaar

[quote=primera p11]Of gewoon eens goed gaan oefenen met de auto en kijken hoe dicht je op een object kan komen.[/quote]
Het probleem met de CR-V is dat je gewoon helemaal niets ziet naar achteren omdat de achterdeur vrij hoog is en de auto zelf ook al. Een lage (sport)auto kun je gewoon helemaal niet zien achter je, dus daar valt weinig te oefenen. De voorkant is natuurlijk ook vrij hoog, maar dat is inderdaad een kwestie van oefenen.

ZZR600 0

12 jaar

Gelukt en het werkt goed.
Nog even contact gezocht met de garage vanwege de verhalen dat je bijna niets meer ongestraft met de bedrading kan doen (cambus).
Bij Honda geen last met dit bouwjaar.
Inderdaad zeer nauwkeurig moest wel de gevoeligheid op maximaal zetten.
Piepertje ligt nog los om een goede plek te vinden maar dat gaat wel lukken als het droog is.
En voor degene die wil blijven oefenen blijf oefenen dan houden de schade bedrijven werk en ziet je auto er niet uit als je het niet laat maken.

gr Jack.

jack.klerk 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda CR-V of stel zelf een nieuwe vraag.