Hallo,
ik reed laatst op de snelweg met 130 toen de auto opeens 2 keer achter elkaar schokte, dus even vermogensverlies had alsof ik het gas losliet..
Verder geen last meer van gehad, 2 dagen later rij ik even plank gas en de auto begon na een paar sec weer dit vermogensverlies te vertonen maar dan regelmatig.. het leek alsof ik het gas losliet en weer induwde en dit een aantal keer achter elkaar, dit houd ook weer op. (aantal sec) Ook merkte ik dat wanneer ik na dit schokken zelf het gas losliet en weer intrapte dat de auto zeer erg "schokte" dus het gaat even niet zo vloeiend als normaal. Het gebeurt dus telkens als ik hoog in de toeren kom (ong. 5000 toeren) maar ook soms op de snelweg.
Ik dacht zelf aan gasklephuis schoonmaken maar aangezien het vermogen wegvalt en zelf weer terugkomt lijkt het mij meer iets elektrisch of softwarematig...
Stappenmotor misschien? Bougiekabels zijn 6 maanden geleden vervangen en vertonen geen zichtbare marter schade o.i.d.
kan iemand mij helpen??
Alle denkbare tips zijn welkom!
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Juist het schokkerig gedrag wijst op het even uitvallen van de ontsteking of in mindere mate de injectie. eerst maar eens de ECU uitlezen..
Oke ik zal de auto z.s.m. laten uitlezen, zou wat injectorreiniger misschien kunnen helpen?
13 jaar
kan geen kwaad, maar zal het euvel niet oplossen
laat mij wat weten als je het weet ik heb presies hetzelfde met mijn coupe
13 jaar
Ik zal jullie op de hoogte houden, probeer de auto deze week nog te laten uitlezen...
13 jaar
Ik ben vandaag langs de garage geweest en er werd mij verteld dat uitlezen geen zin had als er geen waarschuwingslampjes branden op het dashboard.. De garagist heeft het toch geprobeerd en zoals hij al verwachte gaf hij geen foutmeldingen. Ik kan de auto langsbrengen om alles door te laten meten maar ben bang dat de kosten hiervan erg hoog zullen gaan uitvallen. Het probleem heeft zich dit weekend ook voorgedaan bij lage snelheid van ongeveer 30 km/per uur, het vermogen valt volledig weg en komt plots weer terug. Dit heeft zich enkele keren herhaalt en is vervolgens wederom verdwenen. Iemand ideeën hoe ik het euvel zou kunnen vinden/oplossen?
Alvast bedankt!
13 jaar
Je kunt uitgaan van een mechanische storing. bv tekort aan brandstof door een plotselinge verstopping. De brandstofdruk zal op dat moment laag zijn. Als je een manometer tot 10 bar met een T stuk op de brandstofleiding plaatst. kun je zien dat de meter plotseling terug valt als de storing zich openbaart. eerder denk ik in dit geval aan een tijdelijk verstopte uitlaat, doordat afgebroken stukken van de katalisator zich tijdelijk verzamelen verzamelen voor de uitgang ervan.
Bedankt voor je ideeën Cor,
Het probleem gaat zich steeds vaker voor doen, het tijdelijk verstoppen van de uitlaat lijkt mij een mogelijkheid omdat ik laatst toen het probleem zich voordeed de koppeling heb ingetrapt en een paar keer vol gas heb gegeven om zo de mogelijke verstopping te doen wegblazen... Dit leek te werken, het vermogen was weer terug en ik kon verder rijden. Helaas blijft het probleem zich voordoen.. Zou het kunnen helpen de uitlaat te demonteren en deze op een of andere manier schoon te maken? En zoja, hoe zou dit moeten gebeuren?
Mvg
13 jaar
Deze motoren zijn erg gevoelig voor slechte bougiekabels....hoe is het daarmee?
Haal de plastic kap van de bougiekabels af en sproei met een plantenspuit water op de kabels bij draaiende motor.
Als je vonken ziet dansen vervang dan de kabels maar.
Wat ook voorkomt, is doorslag vanuit de bougiedop naar massa, controleer die doppen goed.
mvg,
Hans
Zonder meer aanwijzen wat de oorzaak is kan ik niet. Een ervaren Hyunday monteur weet meestal wel de veel voorkomende storingen te herkennen, en het gedrag wat de auto er bij vertoont. Ik kan alleen wat algemene informatie geven. Het eerste wat er altijd gebeuren moet is het reguliere onderhoud uitvoeren. Niet voor niets schrijven fabrikanten nog steeds voor wanneer de bougies, het lucht- en brandstof filter vervangen moeten. een te grote afstand tussen de bougie electroden kan er voor zorgen dat de vonk soms een andere weg zoekt. Vangs vochtig vuil)Het directe gevolg ervan is dat de isolatie waar de vonk dan langs gaat verbranden en geleidend worden.(kool) met als gevolg dat de volgende keer het storing zich nog eerder zal voordoen en nog meer schade aanricht. enz. enz.
luchmassa meter na kijken komt vaaker voor van bekenden gehoort
hoopelijk op gelost
13 jaar
hallo,
Ik heb vandaag even tijd gehad om erna te kijken, de bougie kabels zijn zoals ik al verwachte nog intact (recent vervangen) en maken geen massa en er zijn geen vonken te zien als ik er de plantenspuit op zet. Wat me wel is opgevallen is dat het probleem zich nu al een tijdje niet meer heeft voorgedaan... Ondanks dat ik graag zou willen weten wat het nou was ben ik ook blij als het probleem zich niet meer voordoet!! bedankt voor jullie reacties mocht het probleem weer terugkomen dan zal ik jullie adviezen gaan raadplegen!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Coupe of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar