Hyundai i20 2016: Auto stottert (onregelmatig) tussen 1.400-2.000 toeren

Bouwjaar: 2016, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: G3LC, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 73

Hallo,

Sinds begin dit jaar stottert mijn Hyundai i20 1.0 tgdi (km stand ca 102000) tussen de 1.400 en 2.000 toeren. Bij de dealer uitgelezen (geen fouten) en de bougies (welke er pas ca. 25000km inzaten vervangen. Stotteren blijft. Voornamelijk op constante snelheid tussen 50-80kmh. Monteur van dealer bevestigde dit ook, ligt dus niet aan te rijden in een te hoge versnelling. Het zijn eerder schokken die je voelt, maar absoluut onregelmatig. Het lijkt wel erger te zijn bij een warme motor.

Wat is er gedaan:
Bougies vervangen - heeft niet geholpen
Carbon cleaning - niet geholpen
De laatste 1.500km alleen maar vpower getankt - helpt niet
Luchtfilter is schoon
Map-sensor gereinigd, was heel erg vuil en vet - heeft niet geholpen

Dealer weet zo geen oplossing dan: alles demonteren, schoonmaken en we kijken wel wat we tegenkomen [€€€]

Het begint enorm te irriteren, van rijgenot is er geen sprake meer. Wat zou het kunnen zijn?

underwater

Geplaatst door underwater (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai i20? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Monteur Senior (460), 2 jaar geleden

lijkt verdacht veel op EGR probleem.

    Als ik het goed leest zit er een turbo in. Als dat zo is dan ishet probleem de variabele turbo. Oplossing : deze wordt met een vacuum doos geregeld. Na een tijd gaat deze een beetje vast zitten. Oplossing dat stangetje onder vacuum doos smeren met olie of antie roest middel en dan deze stang heen en weer halen. Kan ook vacuum slang los halen en er op zuigen een paar keer. Pas op, dat inspuiten met koude motor. Na een paar uur de auto starten. Als vacuum doos niet lek is is dat de oplossig, succes - robert1jan (0), 2 jaar geleden

Monteur Senior (460), 2 jaar geleden

trek de stekker eens van je EGR af en ga eens uitproberen,het kan zijn dat je een storingsmelding krijgt op je dashbord maar dat gaat weer weg als je de stekker er weer opzet en motor opnieuw start.

underwater (0), 2 jaar geleden

Hallo Monteur Senior, bedankt voor jouw reactie. Maar heb ik het goed als ik zeg dat mijn auto (motorcode G3LC) geen EGR klep heeft? Als die hem wel heeft, waar kan ik die vinden?

Monteur Senior (460), 2 jaar geleden

als je bij googel intypt hyundai i20 2016 egr klep krijg je een idee hoe deze eruit ziet,anders effe op youtube kijken daar krijg je uitgebreid te zien waar deze zit

robert1jan (0), 2 jaar geleden

Klacht waarschijnlijk het niet goed regelen turbodruk. Als ik het goedleest zit er een turbo in je motor. Als dat zo is, is de oorzaak dat de regelstang deze zwaar loopt waardoor de turbodruk niet overeen sremd met hoeveelheid brandstof onder vacuumdoos smeren bij de turbo en heen en weer halen. Pas op alleen smeren met koude motor en deze pas na 1/2 uur

Etom (0), 2 jaar geleden

En? Al een oplossing gevonden?

206rookie (0), 2 maanden geleden

Heeft u een oplossing gevonden. Het is al een tijd geleden maar ook ik heb dit probleem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai i20 of stel zelf een nieuwe vraag.