Hyundai Coupe: Bougies vastgekoekt!

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Hallo allemaal,

Een jongen bij mij uit de straat heeft hetvolgende probleem:
Bougiedoppen zijn deels weggesmolten waardoor de bougie niet los kan omdat de zeskant vastgekoekt zit met plastic.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk best simpel....Hoe kan dat???? Achterstallig onderhoud ofzo??
Zijn de bougies er nog uit te krijgen zonder de kop eraf te moeten halen? Durf er eigenlijk niet goed aan te gaan lopen smelten ivm beschadigingen aan cilinderkop, schroefdraad, etc.

Ik hoop dat iemand van jullie het weet!

gr. Stanis

Stanis

Geplaatst door Stanis (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Coupe? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Motor soms te heet geworden? Dan zal er ook wel geen koelvloeistof meer in zitten.
Misschien kun je met een beitel(tje) de rotzooi los halen?
Wel eerst met een stofzuiger of zoiets de losse stukken verwijderen voor dat je de bougies los draait.

Stanis (0), 13 jaar geleden

Zal van de week wel ff kijken.
Hij heeft idd wel een keer zonder KVS gestaan (half jaar geleden ofzo) maar dit schijnt ie zelf "gemaakt" te hebben..
Grote kans dat ie dus te heet is geweest.

Oldford is wederom goed bezig!

Ik laat wel iets weten als ik eraan begonnen ben

Stanis (0), 13 jaar geleden

Hey Oldford,

Gisteren ongeveer een uur per bougie uit kunen trekken om ze er voorzichtig uit te kunnen halen.
Met een scherpe schroevendraaier voorzichtig alles los getikt, daarna de stofzuiger (met klein slangetje) zijn werk laten doen, en dat allemaal 25 keer haha..
Ze zijn er in ieder geval uit.

Bedankt!

gr. Stanis

Stanis (0), 13 jaar geleden

Daar gaan we weer,

Hyundai staat weer op de oprit.
Halverwege een ritje is ie stil gevallen. Nu doet ie ook echt niks meer.

Starten doet ie wel, alleen aanslaan.....ho maar

Heb tot nu toe het volgende gecontroleerd;
- timing distributie
- injectoren op spanning en signaal
- retourleiding bij starten (komt redelijk wat benzine uit)
- ontsteking (mooie vonk, onlangs kabels, bougies en bobine vervangen)

Goed om te weten is dat de auto een keer goed heet is geworden. Mocht er verder niks aan doen, de auto moest lopen en zou daarna verkocht worden.
Met een kromme kop zou die in principe toch wel moeten starten, of ben ik nu te positief??
Uitlezen is uiteraard nog een optie, alleen moet ik em dan van het weekend ff op de aanhanger jagen en wegbrengen.
Compressie moet ik nog opmeten, wou ik nog voor het weekend een keer doen..

Ik hoop dat iemand nog een idee heeft waar ik van te voren nog naar kan kijken.

Ik hoor het graag, en alvast bedankt!

Gr. Stanis

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Met vonk en benzine moet ie lopen - of op zijn minst een paar klappen geven.
Uitlaat/katalysator misschien volledig verstopt?
Zit er nog olie in?

Stanis (0), 13 jaar geleden

Olie zit er nog wel in (niet zo gek veel) maar redelijk wat.
Uitlaat is idd wel ff de moeite om nog naar te kijken.

Kat eronderuit en dan schudden en kijken??

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Gewoon kat los en motor starten.

Stanis (0), 13 jaar geleden

Ok, ga ik dat vanavond ff proberen.

Bedankt

Stanis (0), 13 jaar geleden

Probleem opgelost!

Heb niet goed naar de distributie gekeken. Was een rits tanden van de riem af waardoor ie em niet rond gooide...
Nieuwe riem en rollen erop en het loopt weer.
Volgende keer moest ik maar eens gewoon meteen goed kijken.

Nog bedankt voor de hulp Oldford

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Dan zie je hem binnenkort weer terug. Wederom zonder tanden op de riem. Die vallen er niet zo maar af.

Stanis (0), 13 jaar geleden

Dus het zou em bijvoorbeeld in het nokkenastandwiel of krukas kunnen zitten?
Hoop in ieder geval dat ik em niet meer terug zie!

Peter Schouten (0), 13 jaar geleden

Misschien een idee om te kijken of de waterpomp nog lekker soepel draait? Anders zou die wel eens als 'tandenstoker' kunnen werken op de distributieriem.

suc6
Peter

Stanis (0), 13 jaar geleden

Hoi Peter,

De waterpomp loopt in dit geval niet over de distributie. Maar ik heb er wel een keer aan geslingerd toen ook de multiriem eraf was en die deed het nog prima.
Toch bedankt voor uw antwoord.

Gr. Stanis

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb het 1 keer mee gemaakt dat de tanden van de riem af waren.
Gebeurde bij een slakkegangetje en weinig toeren, maar wel 16 kromme kleppen.
Moet er niet aan denken wat er gebeurt zou zijn als het een paar minuten eerder was gebeurd, bij meer dan 7000 rpm in 7.
Dus wat de kleppen betreft heb je hier nog mazzel, lijk het.

Wij hebben uiteindelijk alle poelies vernieuwd, daar waren scherpe randjes aan gekomen die de riem op vraten.

Stanis (0), 13 jaar geleden

Ik ga het doorgeven, nakijken en in orde maken..
Je hebt wel gelijk met je verhaal, klapt ie eraf, dan ist ook echt kapot.

Komen we vast nog wel een keer op terug.

Stanis (0), 13 jaar geleden

Probleem opgelost,

Sorry voor de late reactie (iets met vakantie denk ik)...
Nog verder gezocht, nieuwe riem was ook al weer beschadigd. Boosdoener was het nokkenastandwiel.
Dusdanig scherpe rand erop dat ik mijn vingers eraan open haalde.
Tandwiel vervangen en nu gaat het al twee weken goed.

Oldford bedankt!

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Coupe of stel zelf een nieuwe vraag.