Goedemiddag,
Van mijn Getz uit 2005 met km.stand 216.*** lekt de brandstofpomp. Ook heb ik het wanneer ik in de ochtend de auto start dat, zo lijkt het tenminste, een van mijn cilinders niet meedoet. Pas rond de 1500-2000 toeren klinkt het alsof de derde meedoet. Naar mijn gevoel mis ik wel wat vermogen boven de 100km/h.
Zelf denk ik dat de brandstofpomp niet voldoende druk opbouwt en daarom maar via 2 van de 3 injektoren de brandstof inspuit. Dit zou verklaren waarom na 1500-2000 toeren de derde pas mee zou doen, omdat ik dan al meer gas aan het geven ben. Stel dat dat de reden is, is het verstandig om zelf mijn brandstofpomp uit elkaar te halen om de pakkingen en ringetjes te vernieuwen voor andere (een set is al besteld) of is de brandstofpomp op een bepaalde manier afgesteld?
Ik heb de pomp al een keer oppervlakkig drooggemaakt zonder speciale middelen en na ongeveer 15km zag ik dat het weer nat was aan de onderkant bij een van de 4 torx schroeven die in een plaatje zijn geschroefd. Foto van de brandstofpomp komt dan ook zsm.
Daarnaast is het soms het geval wanneer ik de auto uitzet, dat het lijkt alsof de distributie nog even doordraait samen met de spanners. Is dit normaal of kan het zijn dat er wat versprongen is?
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en ben al weken bezig om een oplossing te vinden maar het lukt maar niet. Een bezoek aan de dealer in de buurt leverde slechte ervaringen op en hebben dus geen diagnose gesteld. Ik ga dan ook liever niet naar een dealer toe om vast te stellen wat het zou kunnen zijn, simpelweg omdat ik ze niet vertrouw.
Ik hoor alle tips en eventuele oplossingen graag.
Mvg. Slaven
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi slavan.
jou motor is uitgerust met het common-rail systeem, je verhaal dat de pomp nie genoeg druk levert voor alle cilinders lijkt mij daarom niet waarschijnlijk. Je zou zelf even de toestand van je gloeibougies kunnen controleren, zou van invloed kunnen zijn op het slechte lopen bij koude start. ik denk ok dat je verstuivers de beste tijd hebben gehad, mijn advies is demonteren en deze te laten testen.
Lekkage aan de brandstofpomp komt wel vaker voor, lekt waarschijnlijk op 1 van de 3 deksels. ik weet niet of het verstandig is dat zelf uit te voeren, wij laten het altijd bij een dieselcenter doen.
succes, Rien
[quote=riennoot]hoi slavan.
jou motor is uitgerust met het common-rail systeem, je verhaal dat de pomp nie genoeg druk levert voor alle cilinders lijkt mij daarom niet waarschijnlijk. Je zou zelf even de toestand van je gloeibougies kunnen controleren, zou van invloed kunnen zijn op het slechte lopen bij koude start. ik denk ok dat je verstuivers de beste tijd hebben gehad, mijn advies is demonteren en deze te laten testen.
Lekkage aan de brandstofpomp komt wel vaker voor, lekt waarschijnlijk op 1 van de 3 deksels. ik weet niet of het verstandig is dat zelf uit te voeren, wij laten het altijd bij een dieselcenter doen.
succes, Rien[/quote]
Goedenavond Rien,
Ik zat zelf ook te denken om mijn gloeibougies te controleren want ik moet toch ergens beginnen. Wat betreft de brandstofpomp, ik heb de mijne al een keer vervangen dus de oude ligt nog thuis, vandaar dat ik een setje met rubbertjes en pakkingen heb besteld om te kijken of het lukt. Let wel, een ruilpomp kost bij een Dieselspecialist 450 ex. Btw en dan moet ik nog een pomp inruilen. Voor een veel lager bedrag heb ik een origineel setje rubbertjes met aanwijzingen besteld om het zelf te proberen. Mocht het fout gaan, dan weet ik het tenminste en heb ik er niet veel geld aan uitgegeven.
Om het even te verduidelijken, mijn oude pomp ligt in huis en de pomp die momenteel op mijn auto zit lekt nu ook, dat is dus mijn tweede.
Mijn gevoel gaat ook inderdaad uit naar de verstuivers maar het kost in Zuid-Korea bij Hyundai zelf 700 met verzendkosten, dus ik denk dat het hier rond de 800-850 zou kosten en voor dat geld kan ik een motor kopen met een veel lager km stand dan nu en met garantie, dus het is maar afwegen wat het slimste is te doen.
Met de verstuivers weet ik dat ik er niet maar een zou moeten kopen, maar dan gelijk alle drie. Geldt dat ook voor de gloeibougies of niet?
Graag hoor ik je reactie.
Mvg. Slaven
13 jaar
hoi Slaven,
je hoeft de pomp niet perse te vervangen voor een ruilpomp, ze kunnen deze gewoon goedkoop reviseren, heb je nog garantie ok op deze reparatie;)
hetzelfde geldt voor de verstuivers, zijn ook te reviseren, mocht dat niet mogelijk zijn heeft het dieselcenter ok ruilverstuivers voor en deze zijn volgens mijn rond de 250 euries, stukke goedkoper dus;) zijn gewoon bosch-verstuivers. mar alleen al laten testen geeft mischien al meer duidelijkheid over je probleem. ;)
je gloeibougies zou ik eerst ff controleren, ligt er aan hoeveel er kapot zijn. de defecte zowiezo vervangen en je zou de rest preventief kunnen vervangen hoewel dat nie nodig is, goed is goed.
gr. Rien
[quote=riennoot]hoi Slaven,
je hoeft de pomp niet perse te vervangen voor een ruilpomp, ze kunnen deze gewoon goedkoop reviseren, heb je nog garantie ok op deze reparatie;)
hetzelfde geldt voor de verstuivers, zijn ook te reviseren, mocht dat niet mogelijk zijn heeft het dieselcenter ok ruilverstuivers voor en deze zijn volgens mijn rond de 250 euries, stukke goedkoper dus;) zijn gewoon bosch-verstuivers. mar alleen al laten testen geeft mischien al meer duidelijkheid over je probleem. ;)
je gloeibougies zou ik eerst ff controleren, ligt er aan hoeveel er kapot zijn. de defecte zowiezo vervangen en je zou de rest preventief kunnen vervangen hoewel dat nie nodig is, goed is goed.
gr. Rien[/quote]
Goedemiddag Rien,
Ik heb al met wat Dieselspecialisten gebeld en ik heb er een bij mij in de buurt gevonden. Zelf heb ik helaas weinig tijd om langs te gaan want doordeweeks loop ik stage van 9 tot half 6. Wel ben ik van plan om vandaag nog gloeibougies te kopen bij de dealer en morgen mijn brandstoffilter te vervangen, en er gelijk Injector cleaner in te doen.
Gloeibougies kosten niet zoveel geloof ik, dus ik kan dat gewoon proberen. Wat ik al eerder aangaf, ik heb weinig tijd doordeweeks want anders was ik vandaag al naar een garage gegaan om mijn gloeibougies te laten testen. Ik weet dan ook niet of dat de oorzaak zou kunnen zijn dat mijn auto stationair op 2 cilinders loopt, en boven de 1500 toeren op alle 3.
Ook heb ik gemerkt dat de afgelopen dagen het lampje van de voorgloeiing snel uitgaat. Meestal was het een seconde of 2 maar nu lijkt die in minder dan een seconde uit te gaan. Enig idee wat dit kan betekenen?
Mocht het zo zijn dat ik verstuivers zal moeten reviseren dan haal ik ze waarschijnlijk in het buitenland want daar zijn ze meestal goedkoper dan hier. Of ik ruil mijn oude in en dan worden ze voor nog minder gereviseerd, waar ik gewoon een jaar garantie op krijg.
Graag zou ik ook willen weten of je een adres weet waar ik mijn eigen brandstofpomp kan laten reviseren voor een redelijk bedrag? Graag in de buurt van Zwijndrecht.
Mvg. Slaven
13 jaar
Hoi slaven,
dat je gloeilampje nu korter brand heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de buitentemperatuur weer omhoog is gegaan, er zit een sensor in je motor die de koelvloeistoftemperatuur meet en mede daardoor word de gloeitijd bepaalt.
wij besteden altijd uit aan een dieselspecialist in mijnsheerenland en dat is volgens mij ok bij jou in de buurt;) altijd goeie resultaten gehaald voor een redelijke prijs;)
groete Rien
[quote=riennoot]Hoi slaven,
dat je gloeilampje nu korter brand heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de buitentemperatuur weer omhoog is gegaan, er zit een sensor in je motor die de koelvloeistoftemperatuur meet en mede daardoor word de gloeitijd bepaalt.
wij besteden altijd uit aan een dieselspecialist in mijnsheerenland en dat is volgens mij ok bij jou in de buurt;) altijd goeie resultaten gehaald voor een redelijke prijs;)
groete Rien[/quote]
Rien,
Vanmiddag had ik het bijvoorbeeld na het starten van de auto dat er helemaal niets aan de hand was. Ik vermoed gewoon dat er ergens iets verstopt zit en zit dus al een paar weken te wachten totdat ik mijn brandstoffilter ergens kan vervangen. Hier wil ik mee beginnen want ik denk dat ik in de goede richting zit.
De Dieselspecialist in Mijnsheerenland heb ik inderdaad gebeld en ze gaven goede prijzen, al heb ik wel gevraagd naar het reviseren-schoonmaken van mijn verstuivers en niet naar de brandstofpomp.
Ik heb nu ongeveer 450 km gereden en het streepje van mijn brandstof ligt precies in het midden tussen de kwart en half. Hiermee wil ik zeggen dat ik dit een goede km stand vind aangezien mijn brandstof lekt en dus vermoed dat het een hele kleine lek is. Maar goed dat terzijde, het is nog steeds nat.
Ik laat weten hoe het ervoor staat en hopelijk vind ik snel de oplossing.
Mvg. Slaven
Maar ik wil gewoon zeker weten waar het aan ligt voordat ik zomaar geld ga uitgeven wat achteraf zou blijken dat het helemaal niet nodig was geweest.
13 jaar
okeee, ik hoor dan wel of je problemen houd bijv. na vervanging van je filter. al zou je door de meetwaarden te bekijken (raildruk) of je last heb van verstoppingen.
ik snap dat je huiverig ben om dingen te vervangen, dat is mijn ding ok niet, daarom geef ik je ok het advies om al de genoemde onderdelen te laten testen, je weet dan de status daarvan.
groeten Rien
Inmiddels is de brandstoffilter vervangen maar het gaat bergafwaarts. Een distributieriemset is besteld om uit te sluiten dat die niet versprongen is. Vanochtend toen ik de auto startte deed hij normaal, even geparkeerd want stond op de stoep. Toen ik de auto uitzette hoorde ik een raar geluid. Ik zette de auto weer aan en hij liep erg slecht, na het gasgeven, althans het proberen, gaf hij geen reactie. De auto blijft maximaal in de 1100 toeren als ik vol gas geef, of het nu geleidelijk of snel is, meer doet hij niet.
Ik kan er nu dus niet meer mee rijden noch de auto verplaatsen. Onlangs heb ik de auto uit laten lezen en de code P01012 MAF-Sensor kwam als enige tevoorschijn. Deze is gewist en ik moet de auto weer laten uitlezen, mocht deze foutcode terugkomen dan moet de MAF-Sensor vervangen worden.
Ook is het wanneer ik, gistermiddag, voor een stoplicht afremde dat de toeren van ongeveer 850 naar 1000 en soms iets erboven gaan en als ik stilsta en zonder voet op het rempedaal dan zakt deze weer naar 800-900 toeren. Wat ik overigens heel erg raar vind.
Ik lees nu een aantal dingen die reden kunnen zijn voor geen gasreactie:
BDP-Sensor
MAP-Sensor
EGR-Klep
Gaspedaal-Sensor
De gloeibougies zijn nog niet vervangen, maar dat kan nu helemaal niet meer aangezien de auto niet vooruit komt.
Het stekkertje van de MAF-Sensor heb ik losgehaald, maar zonder verbetering en deze heb ik weer teruggezet.
Het beste is als ik er een filmpje van maak en upload, dan zou iemand het wellicht kunnen beluisteren.
Gr. Slaven
13 jaar
Probleem is opgelost dmv een nieuw motorblok. De reden was dat alle injectoren lekten en se brandstofpomp ook. Het was goedkoper om een ander motorblok aan te schaffen+de inbouw hiervoor dan bovengenoemde onderdelen te vervangen.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Getz of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar