Hallo,
Heeft er misschien iemand ervaring met het Chiptunen van een Hyundai Coupe 2.0 i ? Kan er iets van 15 pk bij krijgen en 20 nm koppel.
Is dit erg schadelijk voor de motor/componenten en lijdt de betrouwbaarheid eronder?
Mvg
Niels
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Chiptunen is niets anders dan het optimaal afregelen van de motor .
Zoals de motor ontwikkeld is , behoort hij ook te werken .
Echter , door de milieu eisen in verschillende landen heeft de fabrikant een compromis moet zoeken en de motor "begrensd" op bepaalde waardes.
Door het chiptunen haal je eigenlijk die begrenzing er weer uit.
Lees onderstaand artikel van een tuner :
Waarom doet de fabrikant dit niet?
Wellicht vraagt u zich af waarom de fabrikant het motormanagement niet zelf optimaal heeft afgeleverd? Welnu, dit komt omdat het hier meestal om een groot concern gaat die standaard producten levert die hun toepassing in (bijna) de gehele wereld moet kunnen vinden. Hierbij moet het geheel ook nog redelijk goed functioneren onder extreme omstandigheden, bij slechte brandstofkwaliteit en slechte motoroliekwaliteit en ook nog wanneer de onderhoudsintervallen te wensen overlaten. Kortom een compromis!
In (West)Europa zijn de brandstoffen en motoroliën van een goede kwaliteit en worden over het algemeen de onderhoudsintervallen goed aangehouden zodat chiptuning kan plaats vinden zonder in te boeten op de levensduur van de motor en aandrijflijn. Vaak worden door autofabrikanten ook veel sterkere motoren geproduceerd op dezelfde basis als de lichtere en is er een grote mechanische veiligheidsmarge ingebouwd.
Daarnaast komt het vaak voor dat een zelfde motor later als sterkere versie op de markt verschijnt om de kooplust van de rijders in oude' modellen op te wekken. In dat opzicht kunt u onze chiptuning dan ook gerust zien als een update' van een oudere en zwakkere versie.
mvg,
Hans.
Gewoon doen, garantie kan je erbij kopen.
Vaak kan je ook vanuit de dealer je wagen laten tunen, is dus niets mis mee.
Groeten,
Freek
17 jaar
Bij de meeste gerenomeerde tuners wordt de bestaande 'sofware"opgeslagen voordat men de chip gaat tunen en deze info wordt bewaard.
Je kunt dus altijd terug naar "af fabriek".
Ik vind het momenteel nog wat prijzig, anders had ik het met m`n eigen auto allang laten doen.
mvg,
Hans,
15pk en 20Nm erbij lijkt mij schromelijk overdreven. Tenzij deze motor af fabriek uitzonderlijk slechts was afgesteld.
Uit ervaring weet ik dat 7pk en 10Nm dichter bij de waarheid zit. Met deze motor heb ik echter geen ervaring.
Kortom, eerst proefrit maken en dan pas kopen.
@ oldford :
quote;
Waarom doet de fabrikant dit niet?
Wellicht vraagt u zich af waarom de fabrikant het motormanagement niet zelf optimaal heeft afgeleverd? Welnu, dit komt omdat het hier meestal om een groot concern gaat die standaard producten levert die hun toepassing in (bijna) de gehele wereld moet kunnen vinden. Hierbij moet het geheel ook nog redelijk goed functioneren onder extreme omstandigheden, bij slechte brandstofkwaliteit en slechte motoroliekwaliteit en ook nog wanneer de onderhoudsintervallen te wensen overlaten. Kortom een compromis!
In (West)Europa zijn de brandstoffen en motoroliën van een goede kwaliteit en worden over het algemeen de onderhoudsintervallen goed aangehouden zodat chiptuning kan plaats vinden zonder in te boeten op de levensduur van de motor en aandrijflijn. Vaak worden door autofabrikanten ook veel sterkere motoren geproduceerd op dezelfde basis als de lichtere en is er een grote mechanische veiligheidsmarge ingebouwd.
Daarnaast komt het vaak voor dat een zelfde motor later als sterkere versie op de markt verschijnt om de kooplust van de rijders in oude' modellen op te wekken. In dat opzicht kunt u onze chiptuning dan ook gerust zien als een update' van een oudere en zwakkere versie.
unquote;
Een Mercedes C180 , bijvoorbeeld, krijgt het vermogen en koppel van een C220.
mvg,
Hans.
Hans,
Leuke quote van een zichzelf overschattende chip-tuner (lees beunhaas).
Ik heb zelf tientallen verschillende ecu's getuned zowel atmospherisch als met turbo en weet uit ervaring dat er enorm overdreven wordt.
Een praktijkvoorbeeld:
Alfa 155 1.8 twinspark. Fabrieksopgave 128 pk, maar meer als 120 pk heb ik nooit kunnen meten.
Met professionele chip-tuning komt hier 7 pk bij.
Advertentie van chip-boer X (verkoopt chips van een ander, maar doet of hij ze zelf maakt):
Van 128 pk naar 143 pk. Leugen 1: de motor heeft geen 128 pk maar hooguit 120pk. Dus die 143 pk haal je niet.
Betreffende persoon uitgenodigd om op de rollenbank te bewijzen dat er 15 pk bij komt. Alfa bij de dealer geregeld en een redacteur van een technisch blad er bij als zogenaamde eigenaar.
Auto 3 maal gemeten met standaard chip en chip van chip-boer X. 3 maal hetzelfde resultaat: 120pk standaard en 117 pk gechipt (geen vergissing, dus 3 pk minder). Leugen 2: de motor krijgt er 15 pk bij, dus niet, er gaan er zelfs 3 af. Daarna maar eens proefgereden met deze "super-chip". Reed ook nog slechter als origineel.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dus misschien begrijp je nu waarom ik nogal sceptisch ben.
Oke, bedankt voor de uitleg.
mvg,
Hans.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Coupe of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar