hoi!
zou iemand mij kunnen vertellen of en zoja hoe je een ontstekingsmodule van een excel uit '94 (dat grijze blokje tussen het inlaatspruitstuk) door kunt meten.
Mocht iemand nog zo'n ding hebben liggen en er vanaf willen, laat het me weten :-)
Ohja, ALLEEN reageren als je echt verstand van auto's hebt, want ik lees hier af en toe oplossingen op vragen..... :-(
groetjes, marcel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als het klopt is het een drie polig moduul. meet aan de auto of er spanning staat op aansluiting 1 van het moduul als de auto op contact staat.dit is namelijk de aansluiting 1 van de bobine. op pen 2 van het moduul moet de massa zitten. pen 3 komt vanaf de regeleenheid en zal waarschijnlijk naar massa schakelen als er een onsteking moet volgen. zet de auto op contact, trek de bobinekabel uit de verdeler en prop hier een bougie in en leg deze aan de motormassa. pak nu een ouderwetse lampspanningzoeker en leg hiervan de ene kant aan massa en tip nu op aansluiting nummer 3 van het moduul. er moet nu een vonk volgen. je kunt ook meten als er tijdens het starten aansturing vanaf de regeleenheid is. meet dit ook op pen drie maar dan het liefst met een ledtester om beschadigingen aan de regeleenheid te voorkomen. het is ook mogelijk om een moduul van een ander merk auto te gebruiken. mits deze massamakend is dan kun je bijvoorbeeld de hallmoduul van vw gebruiken. deze is namelijk stukken goedkoper en makkelijk aan te sluiten.
ik hoop dat ik proffesioneel genoeg geantwoord heb.
veel succes.:)
Nou, ik ben aan het meten geweest en het ontstekingsmodule is goed en de stroomverdeler geeft ook signalen. De auto slaat aan, maar als de motor op temperatuur begint te komen is het over. Als je dan probeert opnieuw te starten, slaat de motor wel aan, maar meteen ook weer af. Als je door blijft starten begint het naar benzine te stinken, dus brandstof krijgt 'ie ook genoeg. iemand nog iedeeen of suggesties?
alvast bedankt. gr, marcel
20 jaar
Als de auto bij warme motor niet wil aanslaan en verzuipt, kun je de temp.sensor eens na kijken.
Maar dat kan er toch niet de oorzaak van zijn, dat de motor eerst normaal loopt en vervolgens als de temperatuur begint op te lopen afslaat? gr, marcel
20 jaar
Hallo Marcel,
Misschien geef ik wel een antwoord waar je niks aan hebt, maar ik wilde toch even vertellen dat ik vorige week precies hetzelfde probleem had met mijn Mazda. Overigens de tweede keer. Ik heb toen de ontstekingsmodule vervangen, en alle problemen waren over. Deze module zit bij mij onder de rotor gemonteerd, dus neemt ook motorwarmte op. Omdat ie niet gemonteerd was met speciale "pasta" heeft ie dus de geest gegeven. Bij koude motor geen probleem, en bij warme motor was het uit met de pret...
Ik ben er dus voor 90 procent zeker van dat het bij jou ook de ontstekingsmodule is!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, groeten, Kenny.
20 jaar
Nee, helaas :-( want als de motor stilvalt ontvang ik op het module ook geen signaal, dus het module is goed. dus....
20 jaar
defecte positiesensor
Die positiesensor, waar zit die? In de stroomverdeler? Want er zit geen bdp-sensor op het vliegwiel. Dus met een andere stroomverdeler zou het probleem verholpen moeten zijn?
Maar hoe kan het dan dat de motor pas afslaat als deze op temperatuur begint te komen?
gr, marcel
20 jaar
van dergelijke ontstekingsystemen wil het wel eens gebeuren dat de signaalgever te klein signaal geeft door dat er een weerstand ondstaat door de warmte.
dus als die wel vonkt bij aantippen maar geen signaal geeft zal je hal- of inductievegever stuk zijn
martijn
20 jaar
zit er geen krukas positie sensor op? die gaan ook wel eens stuk
14 jaar
wat je kunt proberen die module in de vriezer te leggen en kijken of ie goed loopt daarna met de fohn warm maken en kijken wat ie dan doet
14 jaar
je krukas/nokkenas signaal komt vanuit je verdeler als je motor warm wordt krijg je waarschijnlijk een onderbreking in je spoel van je verdeler en valt je signaal weg, je kunt deze auto's al uitlezen via obd stekker zit links van je stuur boven de schakelaars
succes, jan
[color=red]Heren, let eens op de datum! dat scheelt ons een hoop werk..[/color]
mvg,
moderator.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Excel of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar