Hyundai Tucson: Doorrazen tijdens schakelen.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Onze Tucson 2.0 uit 2006 heeft de eigenschap dat de motor tijdens schakelen erg hoog in de toeren blijft doorrazen. Bij alle auto's die we ooit hebben gereden viel het toerental gelijk terug tijdens schakelen.
Iemand bekend of er iets mogelijk is om motorisch iets aan te passen dat tijdens schakelen de toeren sneller laat dalen?

Gr. Neet

Neet

Geplaatst door Neet (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Tucson? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Sommige motoren zijn inderdaad zo afgesteld vanwege milieu-eisen (beperking van Nox).
Als deze motor dit gedrag vanaf NIEUW heeft vertoond en het er niet opeens ingekomen is, zul je er mee moeten leren leven.
Je kunt bij de dealer vragen of er misschien een software-update is voor de motor-computer die dit verbeterd.

Neet (0), 15 jaar geleden

Ik heb de auto net. Er schijnt wel iets te zijn die dit verbetert maar of dit voor mijn model is weet ik nog niet.
Ik ben nog op zoek naar de gouden tip en over een week of twee ga ik er mee naar de dealer. Misschien dat iemand weet voor welk bouwjaar een bepaalde update beschikbaar is die dit probleem oplost.
Dat doorrazen in hoge toeren is erg vervelend en beperkt het vlot doorschakelen. Vooral bij hogere toeren.

Gr. Neet

Santa (0), 15 jaar geleden

Vaak is er wel wat aan te doen door je schakel/ontkoppel gedrag te veranderen door het gas "af te toppen" voordat je het gaspedaal op laat komen en je het koppelingspedaal intrapt.
Hierdoor heeft de motor minder de neiging om in toerental te stijgen.
Sneller in toeren terugvallen wordt hierdoor echter niet bewerkstelligd.

Neet (0), 15 jaar geleden

Klopt alleen dat resulteert nou niet echt in relax rijden, zeker niet voor de passagiers.

kleijn (0), 15 jaar geleden

even naar de dealer kan die de software aanpassen of je geruststellen dat het zo hoort je hebt hem pas zal even wennen zijn groet willem2 iedere auto heeft dat je zou het niet moeten merken althans niet in die mate als je schrijft

Santa (0), 15 jaar geleden

[quote=Neet]Klopt alleen dat resulteert nou niet echt in relax rijden, zeker niet voor de passagiers.[/quote]
Dat ben ik NIET met je eens!

Indien je deze techniek beheerst, zullen de passagiers niet eens VOELEN dat je schakelt....

Het valt en staat dus met de behendigheid ter bediening van de pedalen van de bestuurder.

Neet (0), 15 jaar geleden

Ik rij meerdere auto's, ook voor mijn werk. Geen enkele auto heeft een dergelijke razerij tijdens schakelen.
Een auto is er om mee te rijden, niet om behendig de koppeling en gaspedaal te bedienen. Dat behendig doen maakt
het nu juist zo vermoeiend. Je hebt wel gelijk dat als je rustig tot zeer rustig rijdt het wel lukt maar een beetje sportiever
rijden is geen gehoor en gaat bijna niet.
Inmiddels heb ik begrepen dat er een update voor dit probleem is en ga ik zeker laten uitvoeren.

Gr. Neet

Santa (0), 15 jaar geleden

[quote=Neet]Ik rij meerdere auto's, ook voor mijn werk. Geen enkele auto heeft een dergelijke razerij tijdens schakelen.
Een auto is er om mee te rijden, niet om behendig de koppeling en gaspedaal te bedienen. Dat behendig doen maakt
het nu juist zo vermoeiend. Je hebt wel gelijk dat als je rustig tot zeer rustig rijdt het wel lukt maar een beetje sportiever
rijden is geen gehoor en gaat bijna niet.[/quote]
Daarom kunnen amerikanen ook niet "rijden" en hebben daar de automatenb voorkeur.
Ook in Nederland is dat een uitkomst voor veel mensen.

Niet behendig zijn met de bedieningspanelen betekent niets meer of minder dat je gewoon dus niet met het spul kunt omgaan.......

Klinkt hard, is het ook........

Ook bij slipcursussen, vervolgcursussen voor motrorrijders komt dit onderwerp ter sprake.

Kenners herkennen het, onwetenden wijten de fouten altijd aan de techniek..........

Indien jouw probleem met software op te lossen is, heb ik niks gezegd.

Blijft het probleem ook naderhand aanwezig, lees dit alles dan nog eens een keertje LANGZAAM door....

Sneller met de pook willen raggen betekent NIET noodzakelijkerwijs dat de acceleratietijd ook scherper wordt...............

Neet (0), 15 jaar geleden

Tja, het is maar waar je in gelooft, Kerstman.... :-)

Gr. Neet

Santa (0), 15 jaar geleden

't Is maar net waar je ervaring mee hebt, Neet... ;)

Neet (0), 15 jaar geleden

Vandaag de update gehad.
Voor mijn gevoel rijdt de Tucson na de update wat rustiger. Prettiger dus.
Ik verwachte dat tijdens schakelen de toeren nu direct sterk zou afnemen maar dat is dus niet zo.
Hij zakt wel sneller in toeren na een "bedenktijdje". Het resulteert wel in een prettiger schakelgedrag.
Verder is het vanaf nu dus gewoon even wennen omdat ik dit nog nooit heb meegemaakt. In het algemeen
rijdt de Tucson nu relaxter, ook met stoplichtweggetjes.

Gr. Neet

hoogfrequent (0), 15 jaar geleden

Er waren meer klachten over doorrazen bij de 2.0 benz volgens mijn dealer wat inmiddels verholpen is, dus zo'n vreemde melding was het niet en heeft in dit geval niets te maken met behendigheid of kunnen auto rijden. Gewoon terechte klacht. Hopelijk nu opgelost. Rij zelf een 2008 tuctuc en hierbij blijft het gas ook wat naijlen maar dat zie je tegenwoordig bij veel auto's. De mate waarin is niet hinderlijk alleen als je flink doortrekt >5000 rpm. Maar snel schakelen lukt zowieso niet met deze bak met bowdenkabels.

Santa (0), 15 jaar geleden

Veel mensen maken de fout om zich niet aan de auto aan te passen.
Elke auto rijdt "anders" en zolang er nog mensen zijn die een diesel behandelen alsof het een benzinemotor is of een "suv" berijden alsof het een GTI is, blijf je klachten houden.
Daarom is het ook altijd verstandig om een GOEDE proefrit te maken. Zoiets kan van tevoren veel duidelijk maken van wat men van een auto verwacht en of deze auto aan die verwachting kan voldoen.

Neet (0), 15 jaar geleden

De Tucson rijdt heerlijk......Niets mis meer mee.

Een suv als gti? Slecht voorbeeld.
En diesel? En of je daar tegenwoordig mee kan scheuren.

Maar feit blijft dat de update de oplossing was.

Gr. Neet

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Tucson of stel zelf een nieuwe vraag.