close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai Atos: Hyundai Atos wordt niet (snel) warm. Thermostaat is al vervangen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: ATOS-PRIME; 1.0I AUT.

Beste lezers,

Ik ben in het bezit van een Hyundai Atos Prime uit 2001 (70000 KM) die niet erg snel op temperatuur komt ondanks dat de thermostaat (schakelpunt 82 graden/c) 4 maanden geleden vervangen is bij de garage.

* De auto legt gemiddeld per rit max. 10 KM af, wat natuurlijk niet erg veel is.
* Geen vermogenverlies


Na ongeveer 3 kilometer begint de temperatuurmeter op te lopen en na 5 kilometer wijst de temperatuurmeter ongeveer een kwart/10 voor 12 aan, wat tevens de max is voor deze vorstperiode. De meter komt nooit in het midden te staan.

Mijn vraag is, of dit normaal is voor deze auto + motor

Daarnaast had ik ook dagelijks lichte sludgevorming onder de oliedop, wat ik op heb kunnen lossen door een luchtgat te maken (rubber ring onder oliedop vervangen door een stuk karton met een uitsparing). De auto verbruikt/lekt geen koelvloeistof en ik vermoed dat dit komt door de korte ritjes.

Geplaatst door

Johann81 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Rij eens een flink stuk met de auto , laat hem eens lekker los op de snelweg dit is ook veel beter voor de motor.
(vervuiling - koolaanslag - condens / sludge vorming kunnen veroorzaakt worden door korte ritjes).

Kijk bij een lange rit ook ff wat de temperatuur meter doet ,
aangezien de thermostaat al vervangen is denk ik toch dat het een normale waarde is wat de meter aangeeft.

alhoewel na 5km rijden de motor nog niet goed op bedrijfs temperatuur is .

limbra 1520
vip badge

12 jaar

Hoi Ron, bedankt voor je bericht

Ik weet niet of het aan de meter ligt, maar hij komt zelden hoger dat '10 voor 12'. Alleen als ik hem 5 minutes stationair laat draaien met een 'al' warme motor. Zodra de wijzer in het midden staat, slaat de ventilator aan.

Mijn skoda Fabia geeft na twee kilometer al dezelfde temperatuur aan als die Atos na drie kilometer. Hier zit ook een nieuwe thermostaat in en het koelsysteem van die Skoda is trouwens 10x beter ge-engineerd dan die van die Atos, dat even terzijde.

Ja, die korte stukjes zijn echt funest voor een auto. Ik zou graag een keer wat langere afstanden met dit erfstuk op wielen willen rijden, alleen bij windkracht 6 waai je al van de snelweg af tenzij er voor meer dan 200 kilo vlees in de auto zit. Daarnaast ben je waarschijnlijk al ingeblikt zodra je een aanrijding heb met een brom-mobiel. Dus alleen lange stukken bij mooi weer.

Maar goed, de bougies zijn inderdaad regelmatig zwart door de korte ritjes. Even HG oven-reiniger er overheen en ze zijn weer schoon. Voor de verbandingskamer is dit wat lastiger te doen. Ja, je hebt van die additieven, maar die zorgen er alleen voor dat de boel in een keer verstopt kan raken of het verwijderd helemaal niets behalve het geld in je broekzak.

De koelvinnen op de radiator zijn trouwens behoorlijk dichtgevouwen en de garage wilde deze ook gaan vervangen, waarop ik zei dat ik wel eerst de zomer af zal wachten.


Ik weet niet of ik gelijk heb in het volgende, maar misschien dat iemand dat kan bevestigen; Klopt het dat het koelwater bij de Atos altijd in contact staat met de radiator, ook al is de thermostaat volledig dicht?

Johann81 0

12 jaar

Zoals je het beschrijft werkt het koelsysteem normaal ,
>als de auto stationair loopt met warme motor gaat de meter wel tot de helft en slaat de ventilator aan< dus het systeem werkt zoals het hoort.

niets mis mee dus , het is dus puur een korte ritjes "probleem" waardoor de motor niet op bedrijfs temperatuur komt en de meter dus niet tot de helft aangeeft.

ook bij een Atos circuleert de koelvloeistof eerst door de motor , zodra de koelvloeistof heet wordt gaat de thermostaat open en stroomt de
koelvloeistof ook door de radiateur waar deze gekoeld wordt (onder het rijden door de rijwind en bij stilstand / langzaam rijden wordt de KVS door de ventilator gekoeld)
dus de radiateur doet pas mee als de thermostaat open staat .

Korte ritjes kost ook meer brandstof , aangezien zolang een motor niet op bedrijfs temperatuur is deze meer brandstof verbruikt / nodig heeft.

De zwarte bougies duiden op een rijk mengsel (koude motor) en worden normaal gesproken "schoon gebrand" als de motor op bedrijfs temperatuur is.
Maar al met al denk ik dat er met je koelsysteem niets mis is.

limbra 1520
vip badge

12 jaar

Bedankt voor het bericht Ron,

Dan ga ik er maar van uit dat dit normaal is voor deze auto.

mvgr,

Johann

Johann81 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Atos of stel zelf een nieuwe vraag.