Hyundai Coupe: Koppelingsplaten vervangen maar slipt toch door.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo mensen,

2 weken terug heb ik bij mijn Hyundai Coupe bw. 2002, KM: 117xxx de koppelingset + drukgroep laten vervangen, Ivm. het doorslippen van de motor bij het volgas geven.
Bij het vervangen van de koppeling is tevens de versnellingsbakolie ververst.

Alleen nu sinds 3 dagen merk ik dat als ik volgas geef in de 4de of 5de versnelling dat de auto toch weer doorslipt, dus dat hij hoog de toeren in gaat maar de snelheid helaas niet. dit probleem doet zich vaak voor als ik +120km rij en dan volgas geef, vreemd is wel dat de auto niet doorslipt als ik hem in de 1ste / 2de of 3de versnelling heb staan.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Ik hoor het graag, Bvd. voor jullie hulp.

Mvg. Jimmy

Espaniol-jb

Geplaatst door Espaniol-jb (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Coupe? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

zelfde probleem als van te voren
koppeling ontkoppelt waarschijnlijk niet goed genoeg
weet niet of dit hydraulisch koppeling is of met kabel
als met kabel waarschijnlijk de kabel niet afgestelt
als het hydraulisch is moet er gekeken worden of de zuiger in bak wel helemaal vrijkomt
als het bij een garage is gedaan
daar terug gaan en gewoon jouw probleem bij hun neer leggen
hun hebben de koppeling vv voor dit probleem dus dan zijn ze haast verplicht om gratis te gaan kijken en op te lossen
tenzij dat blijkt dat de cilinder bijwijze van niet goed is
cilinder zul je dan zelf moeten betalen maar het eventuele opnieuw demonteren van de bak denk ik niet
je zult zowiezo dan een schikking moeten stellen
omdat hun het probleem niet goed genoeg hebben opgeloast

Espaniol-jb (0), 14 jaar geleden

Het is een hydraulisch koppeling, helaas is dit niet bij een erkend garage uitgevoerd, maar een schikking met de monteur zal zeker te treffen zijn,
Maar volgens jouw kan het dus goed zijn dat een zuiger niet goed uitschuifd? Hoe kan dit gebeuren?
Tevens om hier achter te komen, wat het probleem zou zijn is het dan noodzakelijk om de versnellingsbak weer te demonteren? of kan het ook anders?

Kan dit schade opleveren als ik al tijdelijk met dit probleem rond rij?
Dit Ivm. dat ik al 2 weken rij met de nieuwe koppeling en ik nu pas het probleem opmerk. ( Dus ik weet ook niet of het probleem van te voren er al was.. )


Bedank voor de hulp!

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Zuigers hebben met dit probleem niets te maken; de cilinder wordt gebruikt om te ONTkoppelen.
Wanneer de koppeling niet wordt ingetrapt, mag deze niet slippen.
Dit heeft een andere oorzaak. Het kan zijn dat de koppeling de verkeerde is of de plaat verkeerdom gemonteerd.
ook kan het zijn dat er olie op de koppeling lekt, door een lekke krukaskeerring.

de bak er weer achter weg en inspecteren is de enige optie...

Espaniol-jb (0), 14 jaar geleden

Ben vanmorgen naar een erkend garage gegaan, en heb navraag gedaan, volgens de monteur die mijn auto heeft getest heeft, zijn de lagers in de versnellingsbak kapot, waardoor ook weer de keerring eruit ligt en de versnellingsbak olie lekt.

volgens de monteur is het nodig de versnellingsbak te demonteren, lagers vervangen + nieuwe koppelingsplaat erin Ivm. dat er olie op de koppelingsplaat kan zitten. Zou dit kunnen kloppen?? en wat zullen deze onderdelen dan kosten?

williamhabets (0), 14 jaar geleden

als je het zelf kunt valt het wel mee met gewoon universeel lagers bij het lagerhuis koppeling kun je denk ik weer gebruiken wel goed ontvetten

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

In dit geval is een gebruikte versnellingsbak misschien een optie...dat zal goedkoper zijn dan reviseren.

Espaniol-jb (0), 14 jaar geleden

23 april, ga ik een reviseerde bak halen, volgens de monteur kan ik mits ik rustig rij, de 2 weke oude koppelingsplaat nog gebruiken in de reviseerde bak. Hij zei dat het niet erg is als er een beetje versnellingsbak olie op de plaat zit, dit zou met een beetje vet geen probleem leveren.

Tevens vanaf gister merkte ik dat als ik gas geef in de 5de versnelling dat de pook, een klein tikje naar achter geeft, en bij het gas los laten hij weer terug sprint naar voren. Is dit probleem dan ook weg na vervanging van de bak?

Dankjewel voor de hulp.

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Wanneer je gas geeft, kanteld de motor en beetje, dus ook de bak.
Er kan echter wat ruimte zitten op de overbrenging van de pook naar de bak, wat je gelijk kan controleren en eventueel smeren met vet.
Als die ruimte in de huidige bak zit, zal het weg zijn of een stuk minder met de nieuwe bak.

Espaniol-jb (0), 14 jaar geleden

Dat is goed om te weten, Dankjewel, ik laat weten hoe het is verlopen zodra de versnellingsbak eronder zit.

svensven (0) PRO, 14 jaar geleden

Jimmy.De hoofdkoppelingscilinder direct aan het pendaal gaan regelmatig stuk bij deze wagens.Deze laat druk niet meer wegvallen bij pendaal geheel loslaten.Makkelijk te controleren door de ontluchtingsnippel open te draaien aan de koppelinscilinder aan de bak...Vloeistof zal er dan met druk uitspuiten in plaats van druppelen en je ziet de hefboom dan nog bewegen naar positie wat die eigenlijk moet zijn..Olie op je koppelinsplaat is natuurlijk nooit goed

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

regelmatig stuk bij deze wagens?

wij hebben er 2 lopen en nog niet 1 stuk gehad.
ik weet niet waar je die info vandaan hebt?

Espaniol-jb (0), 14 jaar geleden

Hallo Sven, Ik zal dit vanmiddag eens uitproberen, moet dit met een warme motor of koude motor worden uitgevoerd?
Bvd.

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Jimmy, waarom ga je niet terug naar de garage die je koppeling heeft vervangen?? Nu ga je terug met een herhaald probleem naar een andere (erkende) garage. !?
Bedoel je met erkende garage, een dealer?

Je had dit in eerste instantie met die eerste garage een regeling moeten treffen. Nu heeft deze geen kans om dit probleem op te lossen voor je. En jij wordt wrschnl. met dubbele kosten opgezadeld.


R..

Espaniol-jb (0), 14 jaar geleden

Hallo Ralf,

Mijn koppelingsplaten heb ik vervangen met een collega die een brug thuis heeft staan, het vervangen van de koppeling is ook verders goed gelukt.
Alleen begon de koppelings sinds 2 weken weer door te slippen. Om zeker van het probleem te zijn, ben ik naar de dealer gegaan, waarvolgens de monteur in mijn auto heeft gerede en gekeke waar eventueel het probleem zat. Nu ik daadelijk weet wat het probleem is, ga ik samen met mijn collega de bak eronder uithalen, waar de kosten dus voor hem zijn.

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

OK duidelijk nu. Ben benieuwd verder.


R.

svensven (0) PRO, 14 jaar geleden

Hans,ik werk sinds 1997 bij Hyundai daeler in heerlen en heb dit probleem vaker meegemaakt.Ik heb ook al eens zo,n koppeling onnodig vervangen...Controleer nu altijd van te voren eerst even de cilinders en deze blijken regelmatig de oorzaak te zijn.Dit kan met koude motor gecontroleerd worden. mvg Sven

Espaniol-jb (0), 14 jaar geleden

Heb vanavond de hulpcilinder + olie vervangen, en alles goed ontlucht, maar de koppeling blijft nog steeds doorslippen.
Wel is zo dat de auto weer een stuk beter optrekt.
Ik ga er nu ook zeker vanuit dat de bak vervangen moet worden / gereviseerd, helaas.

Bedank voor de hulp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Coupe of stel zelf een nieuwe vraag.