auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Hyundai EXCEL 1.3 LS: Kortsluiting

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: G4EH, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 62

De zekeringen onder de motorkap had ik ook nagekeken. Niet gemeten, ik heb alleen een spanningsmeter, maar daar mijn koplampen en mijn rechter achterlicht wel werken met stadslicht.... en mijn linker koplamp en achterlicht niet met positielicht, denk ik niet dat het aan de zekeringen ligt. Ik begrijp dat het een gok is en dat het veel gevraagd is om op deze manier aan te duiden waar het probleem te vinden zou zijn. Mijn eerste ingeving is ook de kabelboom achter het paneel te volgen, maar omdat ik de auto tweedehands heb gekocht weet ik niet wat er mee gedaan is. Ik zie nu al een paar losse draden onder het paneel die nergens naar toe lijken te gaan.

Geplaatst door

Weskes (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,

Ik heb een probleem waar ik me enigszins voor schaam. Mijn snelheidsmeter deed het niet. Ratelde en maakte rondjes bij koude temperatuur. Eerst dacht ik dat de kabel het probleem was. Nadat ik deze had vervangen bleef het probleem aanhouden. Ik bestelde een tweedehands paneel 28 dec 2016, waarna ik een klok met toerenteller heb gekregen. Omdat ik in nood zat heb ik deze geïnstalleerd en ben ik wat inkopen gaan doen. Onderweg rook ik lichtelijk smeulende plastiek. Toen ik uiteindelijk de juiste paneel kreeg op 4 Jan kwam ik erachter dat de verlichting van het paneel het niet deed, daarna is gebleken dat ook mijn linker achterlicht en linker kentekenverlichting het ook niet doen. Verder werkt de instrumentenpaneel naar behoren. Alle zekeringen zijn in orde. Ik heb de meest rechter twee pinnen van de meest rechter stekker gemeten op spanning, omdat ik denk dat dit de verlichting is (gekeken vanuit de bestuurdersplaats). Hier zit geen spanning op. Nu hoop ik op een wonder, dat iemand me kan zeggen in welk gedeelte van de kabelboom/auto ik het probleem moet/kan zoeken. Alvast bedankt voor de moeite ....

Weskes 0

7 jaar

Aangezien je een brandlucht geroken hebt , is de kans groot dat de bedrading in de kabelboom
gesmolten is , het beste kun je de bedrading achter de tellerbak en onder het dashboard goed controleren op beschadigingen.

Hoe heb je de zekeringen gecontroleerd , opties of doorgemeten ?
soms lijkt een zekering in orde terwijl hij toch kapot is, doormeten geeft meer zekerheid.
controleer ook de zekeringen onder de motorkap.

succes.

limbra 1655
vip badge

7 jaar

zijn er op de gebuikte tellerbak (die je tijdelijk gemonteerd had) brandsporen of smeltplekken te zien, aan de printplaat zijde en/of stekker aansluiting ?

Het beste kun je uit voorzorg beginnen met alle zekeringen te vervangen, beginnende met zekeringen van de verlichting enz..... , >Wel de juiste Ampere waarde aanhouden <
of een multimeter aanschaffen / lenen om de zekeringen 1 voor 1 door te meten.

Indien blijkt dat er idd geen zekering kapot is/zijn dan de kabelboom van de tellerbak controleren / door meten .
Ik heb helaas geen electr. schema bij de hand om het makkelijker te maken.

limbra 1655
vip badge

7 jaar

Nou, heb afgelopen weekend de kinderen gehad en daardoor heb ik alleen ff kunnen kijken naar de kabelboom. Klok en scherm onder het stuur weggehaald om er beter bij te kunnen. Kijkend hoe de kabelboom liep werd ik moedeloos. Mijn handen zijn te groot om er bij te kunnen, losmaken zal wel gaan, maar ik vraag me af of ik het ooit weer op zijn plaats krijg. Op de teller bakken zijn geen brandsporen te vinden en de verlichting van deze werkt gewoon, alle drie panelen (oude, verkeerde, nieuwe).

Wat vreemd is, is dat als ik het licht aan doe, de digitale tijd klok wel op schemer springt en de rechter kant van de verlichting, (koplamp, achterlicht en rechter kentekenverlichting) werken. Pas als ik contact maak gaat ook mijn linker koplamp branden, andere twee blijven uit en hebben geen spanning. Tevens werken mijn ruitenwissers niet op de intervalstand, wel op alle andere. Nou vraag ik me af of het eventueel ook kan zitten in de commando's aan het stuur.

Mijn situatie is zo dat ik maar beperkte middelen heb op het moment. Meetapparatuur halen zonder zelf goed te kunnen (weten) meten vind ik risicovol. Misschien weet iemand hoeveel het ongeveer kost om het door een professional te laten uitlezen/nameten. Ik twijfel nog om er zelf aan te beginnen door de moeilijke toegang. Alle andere functies van de paneel lijken te werken.

In moedeloze afwachting op jullie ideeën....

Weskes 0

7 jaar

Waar het probleem precies zit kan ik van een afstand niet zeggen ,
als je niet zo thuis bent in het doormeten van componenten , zekeringen , relais en bedrading is het idd een beter idee om de auto naar een garage te brengen,
wat de kosten hiervan zullen zijn is niets van te zeggen ,
Hangt er ook van af hoe lang de monteur bezig is met het storing zoeken en repareren er van.

Je kan bij een garage een offerte opvragen wat de kosten ongeveer zullen zijn,
dan heb je in ieder geval een +/- indicatie .

limbra 1655
vip badge

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Excel of stel zelf een nieuwe vraag.