Hyundai EXCEL 1.3: verhoogd benzine verbruik

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AH11, Motorinhoud (cc): 1341, Vermogen (kw): 62

Mijn Hyundai Excel uit 1999, met km stand 160000 rijdt nu 1 : 6, voorheen 1 : 13.
Mijn rijstijl is rustig, onveranderd.
Auto rijdt verder goed, geen enkel probleem. Als ik stationair de auto laat lopen, dan loopt hij normaal bij een licht ingedrukt gaspedaal. Als ik meer gas geef dan hoor je het motor geluid op en neer gaan.
Ik heb de lambda sonde losgemaakt en getest met verhitten. Multimeter op 2000 mV. de waarde op naar ,8 als hoogste ongeveer en als ik de brander weghaal loopt de waarde naar 0,7, 0,6 0,5, dus langzaam naar beneden.
Omdat de auto verder goed rijdt twijfel ik om de lambda sonde al dan niet te vervangen en als ik dat wel doe of ik dan een originele of vervanger zal kopen?
Bougies zijn niet oud, luchtfilter is helemaal schoon, motor komt op temperatuur.
Wat is de meest waarschijnlijke reden van het verhoogde benzine verbruik ?

vliegerhde

Geplaatst door vliegerhde (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Excel? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 6 jaar geleden

Een lambdasensor test je niet door hem te verhitten...het is geen temperatuursensor.
Testen doe je terwijl hij in de auto zit, met een voltmeter aangesloten op de sensor, met losgenomen stekker, tussen aansluiting 1 en massa.
Bij oplopend toerental (tot boven 4000 rpm) moet je 0,6-1 volt fluctuerend meten
Bij aflopend toerental (gas los) 0-0,2 volt fluctuerend.

Verder lijkt het mij verstandig om de auto eens te laten uitlezen.
De foutcodes kan je dan hier plaatsen.

vliegerhde (0), 6 jaar geleden

Dank voor de reactie. Heb geprobeerd de auto te laten uitlezen, door Hyundai, daarbij blijkt er een storing in de auto te zijn waardoor hij niet uitgelezen kan worden. Dus wat nu het probleem van het sterk verhoogde benzine verbruik is weet ik niet.
De test zoals omschreven hadden we ook gedaan, dan loopt de Volt op naar 8.0 maar fluctueert niet en ging stapsgewijs naar beneden. weet de getallen niet precies, zou de test mogelijk nogmaals kunnen doen?

vliegerhde (0), 6 jaar geleden

Test nogmaals gedaan, met aangesloten stekker van de lambda sonde.
Dan zie ik de volt wel fluctueren, van 0.2 tot 0.8 max.
Na veel gas geven gaat hij naar .08 en dan duurt het ongeveer 30 seconden voordat hij weer gaat fluctueren.
De weerstand van de verwarming in de lambda sonde is 4 ohm.

Is dit normaal of toch de sonde vervangen?
Probleem is dus ook nog dat de auto niet uit te lezen is
Enig idee / advies?

Punt (35) PRO, 6 jaar geleden

De sonde wordt gebruikt om het ideale mengsel te verkrijgen.

Bij de meeste wagens neemt het verbruik maar weinig toe als deze defect is ,draaien zelfs beter maar de katalysator doet zijn werk niet meer omdat er nagenoeg geen zuurstof aanwezig is.

Het meer gebruik moet je ergens in zoeken , Komt de motor wel snel op werktemperatuur ,lopen de remmen niet aan .

Bij twijfel kan je beter de thermostaat vervangen. Deze geven er in de winter vaak de brui aan.

Succes.

vliegerhde (0), 6 jaar geleden

Dank voor jouw meedenken. Welke thermostaat bedoel je precies, ik wil dat wel proberen omdat het logisch klinkt. Ik weet niet hoe snel de motor op temp komt, ik schat 10 minuten? Zal daar morgen op letten.
De remmen lopen niet aan, zal dat voor de zekerheid ook checken.
Als je me over die thermostaat zou kunnen laten weten dan graag,
met dank en groet Jo

kaleido 1 (1620) PRO, 6 jaar geleden

De thermostaat die in je bovenste waterslang zit aan de kant van het motorblok.
Het kan ook nog zijn dat de temperatuursensor voor de mengselbepaling defect is , dan denkt de computer dat de motor nog koud is en dus veel brandstof in spuit terwijl dat al niet meer nodig is.

Hans4040 (310) PRO, 6 jaar geleden

[quote=vliegerhde]Test nogmaals gedaan, met aangesloten stekker van de lambda sonde.[/quote]

Testen doe je met losgenomen stekker, zoals ik al had vermeld...

vliegerhde (0), 6 jaar geleden

Heel hartelijk dank voor alle hulp en meedenken! De test had ik al eerder gedaan met losse stekker, dat lijkt overigens geen verschil te geven..
Vandaag toch ook de bougies vervangen en de carburateur met speciale reiniger schoongemaakt en ook in de tank die speciale cleaner gedaan.
Morgen komt de thermostaat, ik zal laten horen hoe het verder gaat,

vliegerhde (0), 6 jaar geleden

De afloop:
Het duurde even omdat het thermostaathuis brak met het inzetten van de thermostaat, schijnt vaker voor te komen.
Vrij lang gezocht bij sloperijen, uiteindelijk geplaatst met beide sensoren.
Nieuw bougies erin en reiniging in de benzine gedaan. Motor liep duidelijk stiller daarna en leek ook beter met de benzine, daarna wilde iemand hem kopen, dus niet helemaal zeker of het echt afdoende was.
Met dank aan iedereen

Hans4040 (310) PRO, 6 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Excel of stel zelf een nieuwe vraag.