Goedendag,
Ik moet de krukaspositiesensor (engine speedsensor) vervangen maar ik krijg de poelie niet van de krukas af.
Het betreft een poelie met dubbele riem, 1 voor de waterpomp en alternator en 1 riem voor de airco compressor. Er zit rubber demping in de poelie.
Het is dus een balancer poelie en als ik er (met bout losjes er in gedraaid) een trekker op zet komt de getande tandwiel van de distributieriem alsnog mee.
Ik had met de trekker op de bout verwacht dat deze tegen de krukas aan zou staan en de poelie er dus wel af zou komen, helaas trok ik hierbij de plastic kap kapot (zit een scheur in, is te overzien).
Ik heb een filmpje gevonden van eenzelfde poelie van een ander model, maar dit laat wel zien hoe de constructie in elkaar zit:
https://youtu.be/hnPiPesmLak
Hoe krijg ik deze poelie van de auto af zonder risico op dat de distriebutieriem van tijd af gaat of dat ik plastic kappen verder sloop?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je de poelie als onderdeel bekijkt zit deze niet vast aan het tandwiel als zodanig , zit wel een kraagje aan daar zou hij op kunnen blijven hangen , ik zie geen spie , wel een rond gaatje in de poelie , denk dat zonder speciaal gereedschap dit zo wie zo gevaarlijk is, vrees dat de boel van tijd af gaat.
Daarom ben ik ook voortijdig gestopt en heb ik de auto eerst even met de hand rond gedraaid, just to be sure, maar de motor loopt nog en valt alleen uit vanwege P0727, geen signaal van positiesensor.
Ik heb geen blokkeergereedschap dus de conclusie is dat we de auto maar wegbrengen om het te laten doen.
2 jaar
Veilige keus lijkt me .
Ik zou een scherpe schroevendraaier tussen poelie en riemtandwiel steken en zo pogen de poelie en het riemwiel te scheiden. Ze lijken aan elkaar te kleven en misschien zit er een spanstift naast het gat van de krukas? Dat gaatje in het riemtandwiel van het filmpje doet vermoeden dat daar een spanstift zit of heeft gezeten. Stuur anders een foto van het aanzicht van de poelie, dan is misschien zichtbaar waarom die vastzit of kleeft of blijft haken zoals kaleido al suggereerde.
2 jaar
In filmpje wordt gesproken over 'pry-bars', dat is een kleine koevoet of wringijzer
2 jaar
Ze spreken er over omdat dat normaal ook zou werken maar nu trek je dus de distributieriem / riem wiel mee waardoor je geen wrikpunt hebt of de kap sloopt :)
2 jaar
Ik heb het risico niet genomen omdat ik de boel dus niet op tijd kan zetten. Het is voor mij hobby en normaal gesproken kan je een poelietrekker op krukas (bout) zetten om het zo los te krijgen. De reparatie is niet moeilijk en ik was ook zo op het punt dat de poelie er af moest, daarna was een een kwestie van 2 bouten voor de distributiekap en 2 bouten voor de sensor lossen en klaar zou zijn met de klus.
Kwestie van risico's afwegen dus, hier voor de deur, zonder brug, in de kou en nattigheid :)
Hij staat nu bij de garage, zojuist gesleept.
Een schroevendraaier ging er niet tussen omdat er nog een kap tussen zit met 0 speling, het gat wat er geboord wordt in het filmpje is inderdaad om een centreerpin te verwijderen, die zal wel vast geroest zitten waardoor de boel niet van elkaar af wil. Er zat wel vet tussen dus wellicht dat inderdaad alleen die ene pin wel de boel verziekte.
Ik zal het vragen als hij klaar is bij de garage.
2 jaar
Oké, veel geluk!
2 jaar
Dank, het zal wel loslopen denk ik :)
Ik post nog wel iets als ik meer te weten kom.
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai i10 of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar