Hyundai Atos Multi 1998: Krukaspoelie verwijderen Hyundai Atos

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Hoi allemaal,

Mijn naam is Sjoerd, 28 jaar, klusser met 2 rechter handen maar helaas nog niet zoveel ervaring met het klussen aan autos.
Heb tot nu toe het volgende gedaan aan autos: olie verwisseld, uitlaat vervangen, bougies en injectors vervangen, LPG
installatie ingebouwd, subframe vervangen en wat audio installaties ingebouwd.

Mijn moeder heeft een Atos, en deze is door een afgebroken slang van de waterkoeling oververhit geweest. Resultaat was
een kapotte koppakking en dus een afgebroken slang. Nu is de dagwaarde van de auto niet zoveel meer en om er dan 500+
euro in te stoppen om de koppakking te doen ging mijn ouders te ver. Vandaar dat ik probeer de auto te redden voor haar.

Heb alles wat in de weg zat al losgemaakt zoals: luchtfilter, luchtinlaat, uitlaatspruitstuk, injectorrail, waterpomppoelie,
stuurbekrachtigingspomp etc. Enige wat ik nu nog moet loskrijgen voordat de distributieriem cover en de riem eraf kunnen
is de krukaspoelie. Krijg deze echter met geen mogelijkheid los.

Iemand ervaring hoe deze op de officiele manier los te krijgen of eventueel op de beunhaas manier. Hier een afbeelding
erbij van de krukaspoelie. Er zaten naast de 19mm bout ook nog 4 10mm boutjes. Deze gingen er zonder problemen uit.

Zou het raadzaam zijn een 600nM slagmoersleutel te huren bij de Borent??

ALvast bedankt voor jullie hulp,

Gr. Sjoerd

MultiSP

Geplaatst door MultiSP (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Atos? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

riennoot (0) PRO, 11 jaar geleden

je kan ook iemand op de rem laten trappen en in de 4e versnelling en dan met hele grote sleutel erop en zo de centrale bout losgooien.

robin-hyundai-scoupe (0), 11 jaar geleden

bij mijn hyundai scoupe hoef ik die centrale bout niet los hebbe gewoon poeilie trekker dr op en klaar

Mausx (0), 11 jaar geleden

Je hebt de 4 boutjes al los dus moet de poulie er af kunnen. De centrale bout hoeft niet los.

MultiSP (0), 11 jaar geleden

Hoi Mausx,

weet je dat zeker? Ik heb namelijk de bout nog steeds niet los, maar het is niet te zien aan de bout dat deze niet over die ijzeren ring heen zit.
Of zit die metalen ring met een zeskant profiel om die bout heen?

Alvast bedankt,

Gr. Sjoerd

Mausx (0), 11 jaar geleden

Achter de dikke bout zit wel een ring maar daar schuift de poulie met die ring overheen. Het zit alleen vaak vastgeroest. goed inspuiten met kruipolie en wrikken.
Of een paar tikken geven met een kunststof hamer, om en om links rechts slaan dan komt ie wel los. Wel voorzichtig, niet je poulie stukslaan.

Mausx (0), 11 jaar geleden

Toch kan ik het slecht zien op de foto, zelfs groot. Bij mijn weten zit de poulie niet achter de centrale bout als er 4 boutjes omheen zitten.
Als de centrale bout wel los moet dan kun je het beste de starterkrans van het vliegwiel tegen houden. Of de startmotor eruit, of het onderste deksel demonteren.

MultiSP (0), 11 jaar geleden

Ik heb een setje poelietrekkers besteld. Met wat WD-40 en deze trekkers moet ik hem er dan veilig af kunnen halen. Lijkt me wel logisch, waarom zou er anders zon dikke metalen ring
met bouten overheen zitten als de poelie al vastzit met de centrale bout? Ga het dus zo maar proberen. Lukt dat niet dan wordt het een uurtje een doe-het-zelf garage hier een paar straten verder en dan kan die garagehouder me helpen met de centrale bout. Zet ik daarna thuis alles wel weer erop.

Bedankt voor de reacties in ieder geval, laat nog wel weten hoe het afliep :-).

riennoot (0) PRO, 11 jaar geleden

je zal dan wel een hele sterke poelietrekker moeten bestellen hoor! want bij een hyundai atos moet de centrale bout ook los dus ben benieuwd wat je met die trekker van plan ben

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Atos of stel zelf een nieuwe vraag.