Hallo allemaal,
Sinds oktober vorig jaar heb ik een andere Atos, n prime deze keer uit 2001.
Een leuke deal op winterbanden met de zomerbanden erbij geleverd.. van n particulier voor een leuk prijsje.
Helaas ging na ca 100km op weg naar huis het engine lampje aan, jammer maar geen paniek.
Thuis bij m'n monteur de storing laten uitlezen en dat was een sonde op bank 1.
Ondanks de winterbanden haalde ik ruim 550km met 1 tank van 30liter dus ik was behoorlijk enthousiast.. wat zou dat betekenen zodra ik op zomerbanden ga rijden dalijk.. 600+ km ?
Begin januari is die sonde op bank 1 vervangen en toen was t ook behoorlijk koud... de tank was die keer na 488km leeg... door de kou dacht ik dus.
Helaas zijn we nu 4 tankbeurten verder en niet een keer meer ben ik de 490km gepasseerd...
Beetje jammer dat ik nu dus na n reparatie van bijna € 200 nu ook zo'n 70km minder per tank kan rijden.
Het lampje brandt overigens wéér en geeft nu aan dat er iets met de katalisator is... dat is nog steeds geen paniek maar wel balen... als hij nou maar wel door de keuring heen gaat komen half maart...
Klinkt het bij iemand bekend dat n nieuwe lamdasonde dus invloed heeft op het benzineverbruik ?
En is dat eventueel tijdelijk omdat het weer moet "inlopen" ofzo ?
Bedankt voor eventuele reacties.
Groetjes,
Mar
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is er een originele lambdasonde (of op zijn minst een A-merk als NGK of Bosch) gebruikt bij de vervanging?
Gezien de opmerking over de katalysator denk ik dat de motor eerst te weinig brandstof kreeg en nu dus iets meer, wat goed is.
In dit geval had de oude defecte sonde een nadelig effect op het verbruik.
Mogelijk moet de katalysator vervangen worden bij de eerstvolgende APK. omdat je uitlaatgassen niet meer aan de eisen voldoen.
Dat is helaas het gevolg van 3 maanden doorrijden met deze storing.
Eventueel bewijs kan verkregen worden door nu een 4-gas test (zoals bij de APK) te laten doen.
Alle waardes - zowel bij stationair als verhoogd toerental - opschrijven en hier posten.
Dan kun je waarschijnlijk wel zien of het mengsel nu goed is en of de katalysator onherstelbaar beschadigd is.
En 480 kilometer met 30 liter is 1 op 16. Dat is zo slecht nog niet. Er zijn er die dat niet halen.
Kijk maar eens op spritmonitor.de
Een 2e methode om de katalysator te testen is rijdend uitlezen.
Zie: https://www.picoauto.com/library/case-st...
Hallo Oldford,
Ik heb begrepen dat het de originele lamdasonde is die er ingegaan is.
Grappig dat u schrijft dat de oude sonde een nadelig effect op het verbruik had... voor mij was t een voordeel zo zuinig te rijden met voornamelijk stad en 2x per maand 140km ;)
Maar idd is 1 op 16 ook niet slecht voor zo'n "oudje" op winterbanden.
Zodra mn monteur terug is van vakantie gaan we er verder naar kijken zei hij, dus wie weet heb ik binnenkort een antwoord waardoor dit topic gesloten kan worden.
8 jaar
Als je de prijs van een originele katalysator te horen krijgt vind je het geen voordeel meer dat te zuinig rijden.
En dan is het opeens ook niet meer grappig.
Gaat mijn benzineverbruik omhoog bij het rijden met winterbanden?
Nee, integendeel: winterbanden hebben in de winter door hun rubbersamenstelling gemiddeld een iets lagere rolweerstand dan zomerbanden. Dit zorgt voor een lager benzineverbruik.
[b]Bron: http://www.debandenwisselweken.nl/winter...[/b]
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Atos of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar