Hoi allemaal,
Ik heb voor weinig een Hyundai Lantra 1.8i GT gekocht, na advies van een vriend eens van Ford en Opel af te stappen en Aziatisch te gaan rijden (Japans of Koreaans) maar helaas niet direct met succes.
Hoewel de wagen er mooi uitziet en heel goed start en ook redelijk rijd (hij trilt nogal bij 100km uur of hoger), is er nog een vervelend probleem, of eigenlijk meerdere:
1. Ik heb hem laten uitlezen bij een Hyundai dealer en toen kwam vast te staan dat de luchtmassameter niet werkt. Deze ligt bovenop de motor (rechts) in een zwart huis begreep ik. Er zit een stekker op met bedrading welke ingespoten is, maar nog steeds blijft de wagen gek doen. Ook als de stekker los is. Volgens de dealer loopt ie nu in de "bijpass" en werkt de wagen slecht. Nou hij zuipt wel erg veel nu... en stationair blijft ie of hangen rond 3000 toeren (het effect als wanneer de automatische shoke werkt) of hij gaat telkens op een neer tussen 1500 en 2500 toeren tijdens het stationair draaien. Volgens de dealer kost het onderdeel 300 euro maar dat vind ik erg overdreven klinken voor iets wat als sensor werkt. Wie kan mij helpen?
Mijn vraag hierbij:
Kan ik zo'n ding zelf vervangen? (ik heb wel eens thermostaatjes, wielen, filters en dingetjes vervangen op Ford's en Opels) En wie kan mij er sowieso 1 aanbieden en / of inzetten?
2. Het centrale vergrendelingssysteem werkt goed, maar niet op de bijrijdersdeur.
Zit dit probleem in die deur (losse stekker of zo) of ergens anders?
3. Er staat op de APK een aantekening dat er een dorpel rechts achter doorgeroest is.
Kan zoiets eruit worden gezaagd en nieuw erin gelast of kan dat niet bij een Hyundai?
4. Is er iemand die bovenstaande klusjes tegen een acceptabele (vriendenprijs) zou kunnen doen?
Ik ben namelijk recent mijn baan en bedrijfswagen kwijt en heb dus weinig geld en vervoer.
Ik heb dus voor weinig deze auto hard nodig (mede voor een nieuwe baan omdat ik ICTer aan huis ben) en doe dan ook graag wat terug op computergebied of betaling, of een combinatie daarvan.
Ik kijk uit naar serieuze adviezen, aanbiedingen of sowieso reacties!
Groetjes,
Arno.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
voor die lucht massa meter moet je eens bellen met vdeijne
1) de luchtmassa meter is inderdaad een duur ding die je zelf kunt vervangen.
2) de cv kan een losse draad zijn of een defecte servomotor in de deur, controleer de bedrading en met name de plek waar het de deur ingaat.
3) alle plaatwerk wat verroest is kan gerepareerd worden door middel van reparatie plaatwerk of zelf gemaakte passtukken.
de garage kan U informeren over de manier waarop het gelast moet worden (kettinglassen of proplassen)
4) hierop zul je het antwoord moeten afwachten van mede forumgebruikers.
mvg,
Hans.
plaat altijd op zchtdele lassen met proplassen
trekt minder
is makkelijker glad te maken
en je kan de randen nog iets inklppen me afwerken
Hallo,
Bedankt voor de info!
Ik heb bij Deijne de prijs en levertijd opgevraagd van het onderdeel.
Ook probeerde ik dit bij een groot bedrijf in Nijkerk maar die zeggen er veel te hebben maar deze niet.
Nu kan ik een gebruikte krijgen met een "Powerluchtfilter" erbij. Is dat handig?
MVG,
Arno.
Powerluchtfilter laten voor wat tie is, alleen de lmm is voldoende.
16 jaar
Primera ook bedankt voor de tip!
(wat doe jij trouwens in een Hyundai forum :-) )
(grapje)
Oplossing!!!
Hoi allemaal, ben ik weer.
Het probleem is opgelost!
Ik begon met het vervangen van de luchtmassameter, helaas geen succes. En toch had de dealer hem uitgelezen en ik zag met eigen ogen dat het ding naar de "Air Flow Controller" oftewel de Luchtmassameter wees! Dus niet defect, zo bleek. Ik heb dat namelijk getest met een andere.
Stap 2 was het in de tank gieten van de inhoud van een flesje kleppen / injector reiniger. Dat was niet succesvol, zo leek het. Ik goot het erin, startte de motor en liet hem 10 minuten draaien. Het begon ontzettend te roken uit de uitlaat, maar het probleem bleef...
2 uur later kom ik bij de auto terug, start hem en opgelost!
Resumé:
In de 2 uur is de motor nog een tijd heet gebleven en heeft het spul (net als bleekmiddel in een toilet) zijn werk nog gedaan. Toen ik terug kwam was de rotzooi op de kleppen waarschijnlijk los gekomen cq opgelost en toen werkte de wagen weer goed.
Conclusie: Geef het spul de tijd in te werken. Bij mij heeft dit uiteindelijk het probleem opgelost !
Ik bedank tot slot iedereen die hierop gereageert heeft of dat nog gaat doen.
Arno.
ik ben benieuwd of het echt opgelost is dit klinkt meer als een vervuilde gasklep of een defecte stappenmotor.
16 jaar
Ik ben er inmiddels achter dat Appie misschien gelijk gaat krijgen!
Het probleem bestaat nog steeds en als ik de stekker van de luchtmassameter in het luchtfilterhuis los trek met draaiende motor, reageert de motor wel, maar niet overtuigend. Eerder was dat erger en dreigde hij zelfs af te slaan.
Er zit pal onder de motorkap (dus hoog in het motorgedeelde van de wagen) een motor apart aan de carrosserie vast. Is dat de stappenmotor? En wat doet zo'n ding precies? Kan ik die zelf vervangen?
Dan de gasklep: Is dat wat naast de luchtfilter op de motor zit? Dus in de luchtfilter inlaadpoort van de motor?
Hoe moet die worden schoon gemaakt?
Mijn auto loopt nu 1 op 7 ongeveer en schokt tijdens het rijden enorm en het toerental gaat hartstikke op en neer (genante vertoning bij een verkeerslicht of hier voor deur overigens!) en de wagen rookt als een bosbrand...
HELP!!!
Wie weet wat ik moet doen?
Groetjes.
*** HIER IS DE OPLOSSING !!! ***
We hebben (mede door de tips van Appie) besloten de luchtinlaadschijf (of gassschijf / zit naast de luchtfilter) te reinigen. Deze was zo zwart als roet. Waarschijnlijk was het ook roet.
Daarna hebben we de zaak verder bekeken.
Om de schijf te reinigen moest het metalen luchtinlaad gedeelte van de motor eraf. Dit is het deel waar o.a. de luchtfilterslang op gestoken wordt en waar verder het koelsysteem op zit en een klein soort motortje, dit is waarschijnlijk de Stappenmotor?
De stappenmotor maakt een ratelend geluid, ik betwijfel of dit goed is. En is die te vervangen voor weinig?
Toen wij het hele deel eraf hadden, ontdekte ik dat er helemaal geen pakking tussen zat. Reden voor valse lucht dacht ik, dus besloot mijn maatje er vloeibare pakking tussen te doen bij het terugplaatsen. Toen was het onregelmatige lopen verleden tijd en liep de motor opeens veel rustiger stationair, rookte minder en maakte minder geluid... Het leek wel een andere auto zowat !!!
Helaas was de vreugde van korte duur:
- We konden geen bougies meer gaan kopen omdat het zaterdag half 5 was en Seat dealer waar wij vlakbij zaten had geen bougies voor onze Hyundai. Maar de bougies zijn gitzwart !!
- De wagen verbruikt momenteel 1:8 (snelweg) !!!
Heeft hier ook iemand een oplossing voor?
Ik ga hier een nieuw topic voor aanmaken overigens.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar