Beste Iedereen,
Het is niet echt een problem, maar meer een vraag uit nieuwsgierigheid.
Ik weet dat een Hyundai Atos zoals de onze normaliter wielen heft van 13" 5J Et46 met 155/70R13 banden.
Wie kan mij vertellen wat haalbaar groot is?
is 15" 6,5J met 185 brede banden een optie? of 16" 6J met 175 brede banden?
Ik heb me al helemaal suf gezocht op internet, maar kan nergens een gegrond antwoord vinden.
Bij voorbaat dank!
Groeten,
Ron
N.B.: Ik ben van plan om de auto met verlagingsveren 30mm te verlagen in de toekomst, want de wegligging nu is om te huilen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je moet rekening houden met de afrolmaat van de banden; je mag maximaal 2% +/- afwijken van het origineel.
Klopt, maar dat is niet hetgeen waar ik me zorgen om maak, dat is probleemloos te bepalen.
Ook met berekeningsprogramma's als www.willtheyfit.com is dit goed te bekijken.
Maar wat mij bezig houdt is de constructieve bezwaren in de zin van ET-waarde, Breedte (J) en velgdiameter.
11 jaar
ET waarde moet je zoveeel mogelijk handhaven, breedte van de velg is afhankelijk van de ruimte in de wielkuip,
velgdiameter kan je vinden in de tabel (voor bv 15" zoek je daar de juiste bandenmaat bij)
Beste Hans, bedankt voor uw antwoorden! begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het goed, maar tot op heden lees ik alleen zaken die ik al wist.....
Misschien is het beter de vraag anders te stellen met behulp van een voorbeeld: Stel ik neem een set Seat Ibiza 6k2 Cupra velgen in de maat 16" en 6J breed met 165/40R16 banden. Wie kan mij vertellen, zonder dat ik onder de auto moet duiken met een rol- en schuifmaat op een vlakke vloer, of dit past zonder wielkastrand en/of veerpoot te raken?
11 jaar
Ron, de enige bandenmaat die voor jou auto in aanmerking komt is 195/45R15; breder en/of groter gaat niet passen.
Een te brede velg kan inderdaad gaan aanlopen tegen wielkuip, veerpoot of remklauw.
En laten we wel wezen....het is geen race auto. (en ik bedoel het ook goed)
volledig mee eens en ik vrees dat 195 breed al te veel is
11 jaar
Om de wegligging te verbeteren van bv. een Atos moet je niet alleen zoeken in brede en/of grotere banden.
Grotendeels wordt dit mede bepaald door het rubber wat om de velg zit.
Was een verschil van zomer of winter op mijn Getz door er kwaliteits banden onder te zetten ipv. hankook banden.
Verlagen wilt ook lang niet altijd de wegligging verbeteren.
Stuge veren, harde schokken, schrapen over de grond... allemaal zaken wat ik slechte wegligging vind.
11 jaar
Het rubber wat er nu onder ligt is van Vredestein en Pirelli (hoewel de Pirellis mij niet helemaal bevallen).
De meningen zijn sterk verdeeld over kwaliteit van banden. Ikzelf heb bijzonder goede ervaringen met Uniroyal Rainsport 2, maar ook het minder bekende merk Sunny valt me niet tegen (beide banden op mijn Nissan Primera). Ook met Falken banden lees ik positieve ervaringen via de vriendenkring.
Maar waar ik over val is het extreme overhellen van de auto in bochten (dus slechte vering/demping van veer+demper+band) met alle gevolgen van dien alsook het zenuwachtige gedrag bij hogere snelheid (100+) en bij sterke wind. Stuggere vering/demping mag best bij de Atos.
Te stugge vering duidt op verkeerde veerkeuze (ook veel variatie in), schrapen is een gevolg van teveel verlaging en harde schokken is een gevolg van versleten dempers. Waar de meeste mensen zich in deze op blind staren is het zwart/wit denken van de 19 jarige "tuners" die direct een schroefset van lage kwaliteit op de laagste stand zetten met 6 maten te grote monsterwielen en een uitlaat waar je een volwassen kat doorheen kan laten lopen.
Mijn doel is vergelijkbaar met wat fabrikanten voor ogen hebben met GTI/RS/FR enz. modellen; iets lager, stugger en strakker...
11 jaar
Dan zou ik gaan voor een sportievere schokbreker, in plaats van verlagen.
Zoals daar zijn: Monroe Reflex, Koni sport, Bilstein B12 Sportline...etc.
De standaard Koni`s zijn trouwens instelbaar.
Monroe heb ik slechte ervaringen mee, Koni heeft (vooralsnog) niks en Bilstein heeft een iets te hoog prijskaartje. Verder heeft KYB (OEM leverancier van diverse Japanse merken) ook prima dempers, maar dat is iets voor later. Dat is nu niet mijn doelstelling. Schokdempers zijn nog goed genoeg.
Wat ik nog wel even uit de wereld wil helpen is dat het mij niet om het verlagen gaat, want dan koop je voor een paar tientjes wel waardeloze stuiterveren, maar als ik progressieve veren neemt zoals bijvoorbeeld Eibach, KW, Weitec, dan bereik ik op dat vlak mijn doel Dus gewoon een beter setje
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Atos of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar