close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai Trajet: Piepende v-snaar bij vochtig weer

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000

Auto ca 1 jaar geleden tweedehands gekocht. Na enige tijd bij starten en vochtig weer piepende v-snaar vooral bij draaien aan het stuur. Op zeker moment viel stuurbekrachtiging uit op rotonde bij heftige regenbui. (Misschien typisch iets voor model 2002)?

Het volgende is sindsdien door garage uitgevoerd, 2 maal snaren vervangen en 1 maal aandrukrol vervangen. Diverse malen spanning van snaar gecheckt en waar mogelijk bijgesteld. Snaar inspuiten helpt zeer kort.
Zijn nu op het punt dat ze het niet opgelost krijgen.
Een keer na forse regenbui zelf onder de motorkap gekeken, zag links op een plaat of rand onder de snaren water liggen, weet niet of dit normaal is.

Probleem met piepende snaar bij vochtig weer blijft. Uitvallen van stuurbekrachtiging gelukkig niet meer opgetreden.
Angst is uiteraard dat de snaar door af en toe piepen dusdanig snel zal slijten dat er opnieuw problemen kunnen ontstaan.

Indien iemand een definitieve oplossing hiervoor weet dan hoor ik dat graag.

Geplaatst door

sjaak5959 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je kan niet meer doen dan een nieuwe snaar monteren en die op de juiste spanning zetten. Ook niet te strak, dan gaan er weer lagers kapot. Het is dan misschien een goed idee eens een ander merk riem te nemen. Dan moet het normaal goed zijn.

Indien niet, is de juiste olie in het servostuur ? Eventueel deze olie eens verversen. Indien dat ook niet helpt vermoed ik een defekt aan de servopomp.

Let ook op het volgende : deze jaargang van de Trajet heeft volgens mij de G4JP motor, die is de 2l benzine met 136 pk. Deze motor is heel gevoelig aan de distributieriem. Het is absoluut noodzakelijk deze te vervangen na 4 jaar of 50.000 km, wat het eerste bereikt wordt. Hyundai heeft het interval teruggebracht van 90.000 km naar 60.000 km, maar ook dat wordt in vele gevallen niet gehaald. Inspectie van de riem is niet voldoende, vervangen is nodig. Als het misgaat resulteert dat bij deze motor in 1 of meerdere kromme kleppen.

Harald4118 0

14 jaar

"niet opgelost krijgen" ??? Dit kan natuurlijk niet.

Zoek de oorzaak in de krukaspoelie. Hier is een rubberen laag in- gevulcaniseerd. Deze kan wel eens ooit losbreken, wat weer resulteert dat de buitenste rand niet meer meedraait . Daardoor staat de multi rib- riem dan weer stil, dus geen stuurbekrachtiging.

Controleer hier dus de krukaspoelie, zonodig vernieuwen.!

S6

Ralf

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

distributieriem is twee jaar geleden bij 90000 vervangen. Teller staat nu op 118000.
Servopomp functioneert prima en is in dit traject al eens aandachtig bekeken door de garage, piepend geluid is momenteel alleen bij starten bij vochtig weer, en verdwijnt zo ongeveer na ca 1 minuut de motor laten draaien. (Kan dit de pomp zijn?)

Krukaspoelie lager is door garage bij een van de bezoeken nagezien en was toen in orde.
Moet eind augustus toch weer naar garage en zal gelijk vragen of ze deze nogmaals willen bekijken.

Dank voor jullie antwoorden

sjaak5959 0

14 jaar

Bij die regenbui is het goed denkbaar dat er water op je snaar/ poelie is gekomen, en dat daardoor dan de stuurbekrachtiging heeft geslipt..
Normaal zit er een bodemplaat onder welke spatwater tegenhoudt.
het piepen kan veroorzaakt worden door de riem (deze is echter al meermaals vernieuwd) of door een ingesleten poelie.

Controleer dit.



Ralf

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Vandaag is de krukaspoelie uitvoerig gecheckt op speling, slijtage etc. maar deze is in orde.
Garage heeft probleem voorgelegd aan hyundai dealer en mogelijk dat hier nog de oplossing uitkomt.

Is er misschien een hyundai dealer die dit probleem herkent en de oplossing weet?

Sjaak

sjaak5959 0

14 jaar

Hallo Sjaak 5959,

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn trajet uit 2001. Ik heb de servopomp(2de hands) al een keer vervangen maar dit heeft niet mogen baten. Het probleem doet zich inderdaad alleen voor bij nat weer. Het uitvallen van de stuurbekrachtiging wordt als dit 1 keer is opgetreden wel frequenter dit uit ervaring dus met 2 servopompen. Ik overweeg nu om er een nieuwe in te zetten. In eerste instantie ben ik ook begonnen met het vervangen van riemen, spanrol.

schippie99 0

14 jaar

Nou gisteren is er dan weer naar gekeken.

Ze hebben de pomp en andere meedraaiende poelies bekeken op lagerspeling en soepel draaien, dit is allemaal in orde.
Vervolgens zijn ze naar een hyundai dealer in de buurt gereden en hebben daar riemen meegekregen die door hun gebruikt worden.

Deze zijn gemonteerd.
Gisteravond met zeer slecht weer en grote plassen had ik geen enkel probleem met slippende riemen.
Maar ja, we zullen zien hoe deze zich houden......

sjaak5959 0

13 jaar

Een update van mijn kant. Sinds de actie van 14 november 2010, geen enkele uitval meer gehad van stuurbekrachtiging.
Ook het piepen en slippen van de snaren geen enkele keer meer gehoord en gemerkt.
Probleem opgelost. Heeft kennelijk toch met gebruik van juiste type snaren te maken.

sjaak5959 0

13 jaar

Dit zie je vaker bij japanners en koreaanse merken, enkel de originele riemen geven het gewenste resultaat, heel vaak komt het piepen/slippen voor bij de riemen van gates.
Al heel vaak meegemaakt bij div. mazda`s en toyota`s en je wilt ze niet te strak leggen om de lagers niet te zwaar te belasten.

jeroen5305 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Trajet of stel zelf een nieuwe vraag.