close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai Atos: Remblokken / remklauw probleem ?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0 / 54 pk

Beste Problemcar gebruikers,
Ik heb vraag / probleem inzake het vervangen van remblokken op een Atos Prime. Aangezien er al een lange tijd bij het remmen grote trillingen waarneembaar waren door kromme schijven deze vanmorgen vervangen. Om alles in 1 keer goed te hebben gelijk nieuw remblokken besteld (schijven en blokken van Brembo). Remschijven zijn nieuw 11 mm dik en het vervangen ging zonder problemen. Echter, het plaatsen van de nieuwe blokken verliep minder goed. De blokken waren goed te monteren echter, bij het opnieuw plaatsen van de remklauw paste de klauw er niet tussen.

Uiteraard de zuiger van de remklauw volledig proberen terug te drukken (met grote waterpomptang en later lijmklem) maar de ruimte bleef te klein om remklauw te monteren op de nieuw schijf met blokken (zuiger van remklauw reageert trouwens prima op het rempedaal, dus komt naar buiten en is daarna ook weer in te drukken). Visueel leek de zuiger van de remklauw volledig ingedrukt maar ik kwam zeker aantal mm te kort. Exact hetzelfde verliep het aan de andere kant van de auto. Dus ook hier schijf vervangen, blokken vervangen en weer paste de remklauw er niet op. Eerste gedachte was dat ik verkeerde type blokken had maar alles wat ik tegenkom aan blokken voor Atos van dit type en bouwjaar hebben nieuw remblokken een dikte van 16 mm, en deze Brembo's zijn ook 16 mm. Aangezien auto toch weer op de weg moest de oude remblokken maar gemonteerd en dit ging zonder problemen.

Het trillen is gelukkig met de nieuwe schijven helemaal verdwenen maar het is voor mij een raadsel waarom de klauw voor geen mogelijkheid op de nieuwe blokken gemonteerd kon worden. Ik heb zelf het idee dat de remklauw wellicht toch niet ver genoeg ingaat (wellicht door ouderdom / corrosie ?). Of zitten er standaard toch remblokken op van minder dan 16 mm ? Iemand ooit hetzelfde probleem tegengekomen ?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Geplaatst door

niek0203 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

verkeerde schijfdikte?

Nee ...de oude en nieuwe schijf beide 11 mm, voor de rest exact dezelfde afmetingen. Kan het probleem dus niet zijn.

niek0203 0

9 jaar

Zuiger niet ver genoeg terug gedrukt.

Ralf_Jensen 0
badge

9 jaar

heb ik ook eens gehad
bleken toch verkeerde blokken te zijn
verschil zit in geventileerde of enkele schijf.

Ralf, dacht ook in eerste instantie dat zuiger niet ver genoeg was ingedrukt maar ik krijg hem niet verder terug. Aan beide zijden vd auto komt de zuiger ongeveer even ver terug maar niet ver genoeg dat klauw past. De zuiger wil trouwens niet zover in dat deze helemaal vlag gelijk loopt met de zuiger. Volgens mij steekt de zuiger bij volledig ingedrukt altijd wel paar mm naar voren ten opzichte van de klauw (of heb ik dit mis) ? Hoever moet / kun je normaliter de zuiger indrukken ?

Fordmannetje: als ik bij fabrikanten van remonderdelen nakijk dan moeten het deze blokken zijn voor de massieve schijf. Bij een iets nieuwer type zit geventileerde schijf maar die is dikker (18 mm) en de blokken die hier bij horen zijn groter in afmeting.

niek0203 0

9 jaar

Beste Niek.

Het moet echt mogelijk zijn om de piston (zuiger) zover terug te drukken dat deze gelijk ligt met de binnenzijde van de remklauw. Het is echter zeer mogelijk dat er een oxidatie randje in de cilinder van de remklauw aanwezig is.
Om toch je nieuwe blokken te demonteren, en dat zal toch eens moeten gebeuren, kun je wellicht proberen om als eerste het ontluchtingsventiel op de remklauw open te draaien,vergeet niet deze eerste goed in te spuiten/weken met bv WD 40, deze ventieltjes zitten vaak aardig vastgeroest na lange tijd, voordat je de piston terug drukt.
Wanneer het soepel gaat heb je hierbij dan geen gereedschap nodig.
De zuiger druk je zover terug dat hij gelijk komt met de rubber stofkeerring van de piston dus ook vlak met de behuizing van de remklauw. Gaat dit niet verder met de hand dan eventueel met de lijmklem, gebruik een vlak stukje hout op de piston om de druk evenredig te verdelen. Hierna zou ik , je bent toch bezig, gelijk de remvloeistof vervangen. Vaak wordt vergeten dat in de cilinder van de remklauw zich de meeste verontreiniging verzameld (ook vocht) dit zorgt voor de corrosie in de cilinder waarin de piston zich beweegt.
heb hierbij nog een plaatje gezet van de remklauw van de ATOS (manual Hyundai_Atos_800cc_1000cc_(1997-2002) in onderdelen
[url=http://postimg.org/image/5dj597vt3/][img]http://s15.postimg.org/5dj597vt3/ATOS_re...[/img][/url]

Suc6 met de klus

ron001 0

9 jaar

Hallo Niek ,ik weet niet of het al is opgelost, De zuiger gaat tot de rubberen ring. ik druk de zuiger altijd in met een kleine bankschroef met een tang niet krachtig genoeg. Als de oude remblokken er uit zijn gehaald altijd eerst alles schoonmaken. Een paar keer op de rem trappen, waardoor de zuiger er verder uit gaat. Niet al te ver .Voorzichtig de roest rand verwijderen en lichtelijk insmeren met remvet. Dan terugduwen naar binnen met bankschroef(uitkijken dat remvloeistof niet uit het voorraad pot komt. Slecht voor de lak.Dan terugdrukken tot de rubber afdichting. Deze rubberen ring voorzichtig opwippen en kotaktspray inspuiten of een beetje remvet tussen doen. dan een paar keer rem trappen en dan weer cylinder indrukken.dan moet als het goed is alles passen
ik hoop dat je er wat aan hebt

robert1jan 0

9 jaar

oude topic, maar misschien heeft iemand er nog wat aan. 1998 atos hd bijna totaal versleten remblokken. bleek dat de zuiger erg aangetast was door roest en ook niet helemaal terug wilde daardoor.
de monteur heeft de zuiger is er uit gehaald, roest verwijdert en bleek in dit geval nog goed genoeg om weer te gebruiken.

tome 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Atos of stel zelf een nieuwe vraag.