Sinds gisteren blijken geen van de 3 remlichten het meer te doen.
De zekering 24 ( 15A ) heb ik doorgemeten, die is goed. De schakelaar is niet handig door te meten maar ik heb wel op de connector kunnen meten en 1 draad zit aan massa, de andere wordt dus geschakeld, daar staat geen spanning op.
Ik kan geen schema terugvinden van deze schakeling, kan er nog een tussenliggende relais ergens zitten? of een schakelaar op het remvloeistofreservoir die invloed heeft?
Is dit een simpele schakeling van +12v ------- zekering ---------- lampen ------------ remschakelaar------ massa ? of zit er meer tussen.
Bedankt alvast voor tips.
grtn Alex.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
stekker van de remlichtschakelaar er af halen en even doorverbinden.
Bedankt voor je reactie Hans,
Ik had die connector al doorverbonden met een fluke multimeter dmv de Ampere meting. geen resultaat. Ik zal wel even een amp verbindingstukje maken voor het gemak.
Alle andere lampen werken trouwens wel prima, dus een massa probleem kan ik denk ik uitsluiten.
Ik heb een dikke 900 pagina's doc gevonden op het net maar dit stukje schema staat er niet in.... :-(
13 jaar
neem gewoon een paperclip en verbind de stekker door...contact aan, dan moeten de remlichten branden.
Update, gisteren al via een ampere meter doorverbonden, nu dus met een "net" amp kabeltje maar geen resultaat.
vraag, moeten de remlichten via 1 of 2 zekeringen lopen? volgens de documentatie is er maar 1 zekering voor de stop lights, nr 24.
13 jaar
het systeem word van spanning voorzien door de juctionbox(hier zit zekering 24, 15 A) gaat als rode draad naar de schakelaar. door de schakelaar heen, draad is nu wit. dan door de connector richting je achterlichten en dan aan massa. dus met de v4 meting zou je dit probleem heel makkelijk oplossen.
succes
Bedankt voor de beschrijving, ik kon helaas niet eerder eraan beginnen.
Een stekkerblok achter de junctionblok zat wat los, het remlicht werkt weer als vanouds. Wat me minder blij maakte is dat er wat draden afgeknipt en blank bij zaten....... beun werk dus.
Ik dat nu verder uitzoeken en gelijk kijken waarom mijn kacheltemp regeling geen voeding krijgt. wordt vervolgt dus.
Iedereen bedankt voor de tips, ik ga die connector vastzetten met een druppel zuurvrije kit zodat ie er niet meer uit kan schieten.
edit: ook de voeding voor de kachel regeling/actuator kwam via deze connector, verder bleek dat de draden die er afgeknipt en blank tussen de kabelboom zaten, een erfenis te zijn van een voormalige carkit / autoradio inbouw.
netjes afgewerkt en hopen dat er verder geen problemen meer ontstaan :-)
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Trajet of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar