Hyundai Santa Fe: Santa Fe 2007 - injectoren

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 CDRI

Hallo,

Ik denk dat ik een probleem heb met mijn injectoren, kan iemand mij raad geven.
Hyundai Santa Fe 2.2 CM CDRI 4x4 automaat - bj 2007 - 215000 km.

Dit zijn de symtomen en historiek :

Reeds een tijdje merkte ik dat de auto niet goed meer trok, en een maandje geleden begon het motormanagment lampje af en toe te branden, en soms viel ie in noodloop.
Bij de hyundai dealer geweest - konden niks vinden.
Dan de auto bij een externe (chiptuner) laten uitlezen, en daar werd vastgesteld dat de roetfilter verstopt was.
Nieuwe roetfilter ben je ongeveer 1500 a 200 euro kwijt, dus stelde die voor de roetfilter leeg te halen, en hem softwarematig uit te schrijven.
wordt wel meer gedaan, en zou ook beter voor de wagen zijn. (heb dit opgezocht op allerlei forums, en blijkt ook te kloppen).
zodoende de roetfilter leeggehaald, alsook de katalysator, en ook softwarematig er uit geschreven. kostprijs 375 euro.

De dag erop, turbo opgeblazen. Het hele motorcompartiment zat onder de olie. Dit zou toevallig net nu gebeurd zijn volgens de tuner, en niets te maken hebben met zijn werk.
heeft wel te maken met het het probleem dat de roetfilter verstopt was. Was het nu niet, dan ging die toch na een tijdje kapot gaan.
Dan maar een nieuwe turbo er op, en de leidingen laten kuisen. kostprijs 1800 euro.

De auto rijdt nu héél goed, trekt beter, maar..........regelmatig bij stilstand aan bv. verkeerslicht, begint ie erg naar uitlaatgassen te stinken, soms ook dieselgeur.
en van tijd tot tijd rookt ie ook erg bij stilstand. Blauwe rook - durt soms wel 10 km lang, en zoveel dat ik me erg schaam als ik ergens stilsta. en dan plots geen rook meer.
Dit gebeurt zo om de 2 a 3 dagen 1 keertje.
Oja, hij verbruikt ook redelijk veel. ± 12 liter op 100km.

Ben nu aant denken aan de injectoren (verstuivers) die lekken. Ook weer een kostelijk grapje, dus zou zeker willen zijn of het dit kan zijn.

Iemand ervaring hiermee, of wat tips?
Kan ik de injectoren er gewoon uitdraaien en vervangen? moet ik nog iets extra doen of ergens op letten?

Hoop dat iemand me verder kan helpen, want kosten beginnen hoog op te lopen.

Alvast bedankt.

Jobo225

Geplaatst door Jobo225 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Santa Fe? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Jobo225 (0), 9 jaar geleden

Ondertussen injectoren laten vervangen met nieuwe dichtingen, en EGR afgedicht (fisiek en softwarematig)
en ...........nog steeds af en toe blauwe rook bij stilstand (aan kruispunt of dergelijke).

Dit doet ie dus op zeer onregematige tijdstippen. Ik kan bv. 50 km rijden (soms ook 100 of 150),
en dan plots als ik voor een verkeerslicht sta, begint hij te roken - blauwe rook - en erg veel.
stinkt ook enorm.
Daarna duurt het roken ongeveer na 5 a 10 km, en alleen maar als ik stil sta,
dus niet als ik optrek of gewoon aant rijden ben.
Ook bij het starten en wegrijden rookt ie niet.

Weet niet meer waar zoeken, en garagist vindt het ook niet.

Is er echt niemand die enige sugesties heeft waar dit kan aan liggen?

Alvast bedankt

Jobo

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Het lijkt er een beetje op alsof de auto nog steeds regenereerd, ook al is het roetfilter uit de software geschreven.
Kun je tijdens het rijden het momentane verbruik zien? Is dat in zo'n periode van roken hoger?
Wat was vroeger (voor het verstopte roetfilter) een normaal verbruik?

Jobo225 (0), 9 jaar geleden

Alvast bedankt voor het meedenken,

Kan niet direct zien of ie dan een hoger verbruik heeft, maar over het algemaan blijft ie ook veel verbruiken,
ook na de nieuwe injectors. Vroeger dus ook.
Dat van het regenereren ga ik eens laten nazien, kan toch gezien worden via OBD diagnose niet?

Daarbij vrees ik ervoor : hij geeft Blauwe rook, dus veronderstel dat dit olie moet zijn,
tenzij hij bij het regeneren extra olie gaat verbruiken.

Oja, heb het oliepeil ook nog geheckt, en het is dus ook niet zo dat ie extra olie verbruikt.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Dealer (of iemand met gelijkwaardige apparatuur) zou moeten kunnen uitlezen hoe lang geleden de laatste regeneratie plaats vond.
Er is echter een klein vraagteken hierbij. Wordt dat nog bijgehouden of is dat deel ook weggeschreven uit de software?

Jobo225 (0), 9 jaar geleden

Ben net nog aant denken................

De motorolie is ook ververst geweest, en zou het kunnen dat er te dunne olie inzit.
nu zou er 5W-30 inzitten, ik weet niet wat er vroeger inzat (was andere garagist).

Maar zou dit kunnen, dus dat de olie te dun is, en er vroeger dikkere olie inzat.

De santa fe heeft reeds 220.000 km gelopen, dus slijtage in de motor zal er wel zijn,
maar nu met dunnere olie kan die al sneller ergens intern lekken?

arjankempeneers (0) PRO, 9 jaar geleden

Staat het oliepeil goed, dus niet te hoog. Viscositeit van olie is goed. Lijkt toch een probleem van regenereren.

arjenhofstra (0) PRO, 9 jaar geleden

Dure filter zeker compleet vernield met het leeghalen..?

Er kan met een scoop gekeken worden of er inderdaad extra verstuiver aansturingen plaatsvinden op moment van roken. Dan is er sprake van een software fout.

Een 2e mogelijkheid olieresten in het inlaatsysteem door de kapotte turbo, alleen dat zou eerder bij optrekken voor roken kunnen zorgen.

Als het roetfilter inderdaad vernield is en er sprake is van een software probleem, neem dan eens contact op met Jdw automotive in Ermelo. Misschien dat die de software kan herstellen.

robert1jan (0), 9 jaar geleden

Beste Jobo 225 heb zelf een Hyundai 1600 crdi van 2008 model 2007 bij dealer gekocht en onderhouden daar, na 1jaar ging de auto hevig roken met optrekken ,bij koude start op 3 poten lopen .Door dealer vervangen injector en gloei bougie .daarna egr klep klacht nog niet over.na een tijdje ging bij starten bij koude motor deze op 1 cylinder lopen,je weet niet wat je hoord was in buitenland daar weggesleept,bleek stekker vergeten bij vervangen olie filter.Reed beter maar nog niet zo als het moest zijn.Bij koude start nog steeds blauwe rook Uitlezen obd geen afwijking.Had ook geen olie verbruiken rookte regelmatig hevig.Naar andere garage gegaan.hebben daar alleen olie ververst.Na 3000km na sterk optrekken even weer hevige rook.daarna rijd auto prima.Vermoeden geen goede olie die de fabriek voorschrijf voor diesel met cat.Nu geen klacht meer gehad,loopt als een zonnetje.Motor stond eerst ook te stampen bij stoplicht als deze warm was,dit is ook over.
Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt,gewne olie verstopt en koekt aan op de cat.

Jobo225 (0), 9 jaar geleden

En welke olie zit er dan nu in? 10W-40?

Het rare is dat ie t maar af en toe doet, bij stilstand ergens aan kruispunt of verkeerslichten.
nooit bij optrekken of starten.
Als de olie te dun zou zijn zou ie t volgensmij constant moeten doen.

Alvast bedankt om je verhaal te doen.

robert1jan (0), 9 jaar geleden

10/40 heeft hierbij niet veel te maken.Het gaat over de specificatie van de olie.Deze moet zijn DPF=C3 of ACEA =C3
b.v. API/ACEA CH/B4 DPF=C3
Hier zit een middel in om de partikelfilter of (roetfilter) schoonhoud in combinatie met degeneren via computer.
Heel veel garages hebben maar een soort olie voor alle type auto's.Waardoor verkeerde olie in je auto komt.Dien ten gevolge snel verstopte roetfilter ,waardoor de motor niet goed door ademt,waardoor diverse klachten ontstaan dus snel ophoping van half verbrande brandstof en grote vervuiling

Jobo225 (0), 9 jaar geleden

Maar mijn roetfilter en cat zijn er volledig uit?
kan dat dan?

Jobo225 (0), 9 jaar geleden

Na een weekje damploos te hebben rondgereden, doet ie het vandaag weer.
zitten nu exact 5 dagen tussen, en sinds vorige keer heeft ie ± 200 km gelopen.
(meestal korte afstanden)
Twas mijn vriendin die er mee reed vandaag, en ze vondt dat ie ook minder trok.

heb al een paar mensen gecontacteerd voor een diagnose,
maar die willen er zelfs niet aan beginnen. (Schaap automotive o.a. in Vaals)

Denk dat ik eens een olieadditief van wynn's ga halen - 'Super Charge' :

Eigenschappen

- Vermindert overmatig olieverbruik via de zuigerveren en de klepsteeldichtingen.

- Verhoogt de viscositeitindex van de olie.

- Regenereert rubberen dichtingen en O-ringen.

- Herstelt de compressie en de oliedruk. Vermindert uitlaatrookvorming te wijten aan overmatig olieverbruik.

- Verzekert een sterke oliefilm bij hoge temperaturen en zware mechanische belasting.

- Vermindert motorlawaai.

- Stopt en voorkomt olielekken zonder demontage.

- Is mengbaar met alle minerale en synthetische monograde en multigrade oliën.

- Tast de werking van de katalysator niet aan.

Hopen dat dit helpt.

Verder suggesties steeds welkom

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.