close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai ix 35: schokdempers voor

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1900

Geachte Problemcar lezers, ik heb een HYUNDAI IX 35, 18.500KM op de teller, als ik met de auto over een slechte weg of verkeersdrempel rijdt hoor ik voor onder de auto een klokkend---knakkend geluid, mijn idee zijn het de schokdempers, vorige week hebben ze bij de dealer waar ik de auto heb gekocht er een proefrit mee gemaakt en daar hebben ze niets gehoord, zijn er eigenaren van ix35 auto's die dit ook hebben, ik hoor het graag, en dan het volgende (zelfde auto) ik rijdt een automaat, en die vind ik heel onrustig, voorbeeld, ik rijd langzaam door een bocht en dan hoor ik aan de motor dat hij moet terug schakelen (lage toeren) maar dat hij hij dan niet, dan moet ik zelf gas geven en dan schakelt hij misschien wel 2 stappen terug met als gevolg een heel hoog toerental.

Groet, Hennie.

Geplaatst door

galgenberg (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je iets hoort knakken in het vooronder/ wil dat niet zeggen dat de schokdempers stuk zijn. en 1 defecte waarschijnlijk ook niet. Gezien de km stand denk ik eerder aan een niet goed vast zittende bevestigingsbout van iets in de wielophanging. Omdat de bouten en moeren tijdens de productie met speciaal meetgereedschap worden aangedraaid, denk ik aan een schroefdraad welke beschadigd is. Door alle bouten en moeren te controleren op echt goed vastzitten vindt een ervaren monteur deze snel genoeg.
Opsomming:
Wielbouten, centrale asmoer, Bouten en moeren van mc phersonpoten alsmede de bovenste schokdemperpen, de bevestigingen onder de motorkap op het binnenscherm.
bouten en moeren van de onderste draagarmen en de dwarsstabilisator. (let op de slijtage van de rubbers ervan. Ook de bouten en moeren van het subframe en de motor en versnellingsbakrubbers kun je controleren.
Goed vastzetten is ook met een beschadigde schroefdraad meestal afdoende.

De uitlaat, de akku, radiateur en voorbumper kunnen soms ook een vervelend geluid maken omdat ze (los) zitten.

Als hierna de knak nog blijft? moeten de fusee-, stuurkogels en het stuurhuis op voortijdige slijtage gecontroleerd worden.

Tijdens het rijden in een bocht wordt de auto extra afgeremd, omdat de massa van de auto van richting moet veranderen.
Mede daarom was het een (veel gehoord) goed advies. Voor de bocht terugschakelen en in de bocht langzaam gas bij geven.
Met een automaat is terugschakelen niet nodig. (dat doet de automaat als je gas geeft) Door niet te wachten op de extra vertraging in de bocht, maar direct bij het ingaan ervan minimaal gas erbij te geven merk je dat alles veel soepeler verloopt.
Ik hoor de uitslag wel?

Beste Hennie,

Is het probleem inmiddels opgelost?
Wij hebben exact hetzelfde probleem met een IX 35.
Ik lees heel veel op internet over dit probleem, helaas geen oplossingen.

Ik hoor graag van u,

Groet, Marvin

Als na een half jaar hetzelfde geluid nog steeds aanwezig is?? Kun je waarschijnlijk zien waar het geluid (speling) gemaakt wordt. Op die plaats moeten namelijk roestsporen zichtbaar geworden zijn... ook 1 of meerdere slechte puntlassen kunnen een behoorlijk vervelend geluid maken. Maar uiteindelijk zijn ook die te vinden door de roestsporen..
Vooral omdat meerdere auto,s van het zelfde type (bouwjaar) dit gelid hebben?? denk ik daaraan....

Bedankt voor de tip, wij hebben geen idee hoelang dit geluid aanwezig is. De auto is een aantal weken geleden verkocht aan een klant van ons en wij hebben de auto voor het eerst in de garage. Ik was benieuwd of het bij de ix 35 van Dhr. Hennie al opgelost was.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai ix35 of stel zelf een nieuwe vraag.