Hyundai i10 2010: Spontaan 5 ABS storingen

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: G4HG, Motorinhoud (cc): 1100, Vermogen (kw): 49

Ik heb hier een Hyundai staan welke van het ene op het andere moment 5 foutmelding in de ABS ecu heeft staan. De zaken lijken allemaal niet gerelateerd

C1604 (ecu fault)
C1207 (rear left hand wheel sensor circuit)
1202 1205 en 1211 incorrect airgap front left/right en rear right.

Wiel sensoren snelheid (live data) laat links achter willekeurige snelheden zien terwijl de rest op 0 blijft.

Na resetten komt 1207 direct terug en de overige foutmeldingen komen na enkele minuten terug.

Ik heb geen corrosie op de ABS ECU stekker gezien, wel behandeld met Kontakt61.

Zekeringen en Massa's nagekeken waarvan massa van accu naar chassis en blok schoongemaakt.
Idem met de massa voor de ABS ECU.

De wielsensor achter is helaas geïntegreerd in de hub, ik kan dus niet de sensor wisselen en met 170 euro een beste gok gezien de andere rare meldingen (want een airgap kan niet ineens bij 3 wielen afwijken en zeker niet bij een geïntegreerde sensor).

Trek ik de sensor links achter los komt melding c1206 (short or open circuit) naar voren maar komen de eerder genoemde meldingen vooralsnog niet terug.

Toch de naaf links achter maar vervangen?

Wie heeft er anders nog een tip wat na te kijken?

sanscorp

Geplaatst door sanscorp (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai i10? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Met een interne fout in de abs computer (C1604) is natuurlijk alles mogelijk.
Ik zou eerst de voedingen en de massa's van de abs computer goed controleren.

sanscorp (0), 2 jaar geleden

Ja daarom ben ik begonnen bij de elektronica.

Frappant is dat alle meldingen verdwijnen na loskoppelen van de sensor LA. Om verder te kunnen meten moet de achterbank verwijderd worden.

En ik moet dan wel een schema kunnen vinden.

Als de bedrading van de sensor naar ECU in orde is kan ik de spanningstoevoer gaan checken.

Helaas ligt de pomp erg laag in de motorruimte en heb ik geen gereedschap om een fatsoenlijke backprobe te doen zonder de seals te beschadigen.

Ik kan dus alleen een meting doen met stekker los.

    De massa's zijn dus al gecontroleerd. Die zijn nu 100% in orde waarvan 1 roestige verbinding hersteld en de rest sowieso opgepoetst, geschuurd en ingevet met zuurvrije vaseline.

    De accu heb ik opgeladen en polen + klemmen ook schoongemaakt. Zekeringen gechecked en bij enkele kleine wat corrosie verwijderd. - sanscorp (0), 2 jaar geleden
check

Beste antwoord, geplaatst door sanscorp (0), 2 jaar geleden

Heel bizar maar alleen 1 defecte sensor veroorzaakte alle foutmeldingen.

Helaas een dure grap bij de i10 want de hele naaf moet vervangen worden vanwege een geïntegreerde sensor.

Van de auto af is het zo, maar de naaf roest vast in de bracket en vereiste heel wat hitte en slagen met een moker om los te krijgen.

ABS gereset en alle foutmeldingen zijn er uit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai i10 of stel zelf een nieuwe vraag.