Hyundai Excel: start problemen/check engine lampje

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5I

Voor mijn vraagstelling verwijs ik eerst naar dit topic:

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Mijn hyundai heeft de zelfde klachten, bij warme motor slecht of niet starten, ruim in het verbruik.
Soms stotterend schakelen omdat de motor terug zakt tijdens het versnelen (automaat schakelt volgens mij dan zelf weer terug of op).

Daarnaast gaat het check engine lampje af en toe aan, met name tijdens het versnellen op auto-snelwegen boven de 80 a 90.


Nu wilde ik beginnen met de koelsensor vervangen, deze is al is vervangen zie ik aan de originele bekabeling (is weg gestopt).

Mijn vraag:
De bekabeling van de koelsensor loopt in het linkerzijpaneel weg, hoe moet ik deze aansluiten?
Of is het een kwestie van "knippen plakken" van de bekabeling?


Al vast bedankt voor ieder antwoord.

Dr. House

Geplaatst door Dr. House (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Excel? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 11 jaar geleden

Koelvloeistof temperatuurzender kan inderdaad de oorzaak zijn..deze zit met een stekkertje aangesloten.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/256...][img]http://img256.imageshack.us/img256/7825/...[/img][/url]

Hans4040 (330) PRO, 11 jaar geleden

Testen van de sensor doe je als volgt:

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/515...][img]http://img515.imageshack.us/img515/6573/...[/img][/url]

Dr. House (0), 11 jaar geleden

Hans, als eerste bedankt voor je uitgebreide reactie, helemaal super!

Net gemeten bij een redelijk warme motor.
Het lijkt erop dat de multimeter blijft hangen rond de 9. (stand 2000 Ohm op de multimeter).
Soms een waarde van rond de 1800 maar niet stabiel.

Een dergelijke koelsensor waar is die verkrijgbaar?

Al vast bedankt!

Hans4040 (330) PRO, 11 jaar geleden

1800 Ohm komt overeen met (ongeveer) 30 graden..
Sensor is te koop bij de dealer of automaterialenzaak.

succes.

Dr. House (0), 11 jaar geleden

Hoi Hans,

Vandaag ook bij een koude motor zeer lastig starten.
In overleg met de garage (waar ik hem gekocht heb) besloten om hem daar heen te brengen.
Maandag gaan ze kijken waar het hem in zit.... hou jullie op de hoogte!
Bedankt zo ver.

Dr. House (0), 11 jaar geleden

De Excel is bij de garage geweest.
Distributie riem + spanrol is vervangen (was bij aankoop al afgesproken)
Nieuwe koelvloeistof en nieuwe koelsensor.

Start tot nu toe goed.
Loopt beter (liep instabiel).

Enkel gaat nogsteeds het check engine lampje af en toe aan, met name boven de 90km/h of bij lang laten uitrollen (opvallend is helling af invloed lijkt te hebben).

Iemand een idee, helaas is de hyundai dealer hier niet echt toegankelijk om een keer de meldcode uit te lezen.
Kan wel, maar kost gelijk xxxx euro.

Dr. House (0), 11 jaar geleden

Hans en andere wijze ;-).

Naar aanleiding van dit topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Wil ik ook even de krukaspositiesensor controleren, waar kan ik deze vinden bij mijn motor?

Wederom bedankt alvast!

Dr. House (0), 11 jaar geleden

Ondertussen de ANWB er helaas bij gehad, wilde echt niet meer starten.

Na alles gecontroleerd te hebben de stekker van de krukaspositie sensor los, en daarna starte hij als een zonnetje.
Liep lekker en soepel, geen gestotter.

Nu helaas wederom onregelmatig lopen / schakelen.

Wie kan mij vertellen wat een krukaspositie sensor kost, en of deze door een beetje handig iemand zelf te vervangen is.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Daarnaast vraag ik mij of de deze sensor ook de oorzaak kan zijn van het af en toe aangaan van de "checkengine" lampje?
Lijkt nu vooral met langdurig op 1 rustig tempo rijden (+- 5 km met 50 km/u).

Dr. House (0), 11 jaar geleden

Even een update (voor wie het later nog is leest).

Het check engine lampje brand zelden tot nooit meer ( 1 x per maand, lijkt dan op een schakelfout van de automaat).
(Dit zonder enige actie verder hierop, gewoon rijden).

Onregelmatig lopen is verder aangepakt door de bougies te vervangen, met redelijk goed resultaat.

Het verbruik blijft naar mijn idee hoog, 1 op 9,5.
Nu verbruikt een automaat meer dan een handbak maar toch (rij voornamelijk ritten van 10 km met max 80 km/p/h).

Wel heb ik bij een koude motor met iets vlotter optrekken dat de auto terugzakt en dan ineens weer toeren maakt.
Dit komt op mij over als een haperende of defecte lambda-sonde, klopt mijn idee?

(zo ja, is het testen hiervan mogelijk door de lambda-sondestekker los te koppelen?)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Excel of stel zelf een nieuwe vraag.