Hyundai Coupe: Tikken paar seconden na koude start

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Goedendag iedereen :)

Ik zit met mijn handen in het haar ....vorig jaar een mooie coupe gekocht die voor mij aardig wat geld kostte.
Ik heb al aardig wat trammelant gehad met de auto (niet de schuld van de auto maar van de garage die hem onderhield en maar half repareerde)

Nu het volgende ..... als ik de auto 's ochtens start start deze zeer netjes ...slaat aan draaid 1500 toeren ofzo ..en na een paar seconden zakt het toerental dan als hij rond de 1200 draaid begint de motor te tikken ...althans iets begint te tikken .....je kan het ook ratelen noemen ...beetje mix tussen ratel en tik :)

Had al olie laten verversen maar dat heeft niks geholpen helaas...ik ben ook al langs een dealer gereden ...en het daar laten horen ..die zeggen " je moet een auto motor warm beluisteren en niet koud" dus volgens hun is het niks.
De auto deed het toen ik hem net had niet ....en het is dus echt gekomen sinds dat ik hem heb en dat baart mij een beetje zorgen.

Als ik hem stationair laat draaien duurt het ongeveer 3 tot 4 minuten voordat het weg is ...rijdt ik ermee duurt het 2 tot 3 minuten.

Sta ik stil maar geef ik een klein beetje gas hoor je het ook niet meer(zeg 2000 toeren)...totdat ik het gas loslaat , toeren terugvallen dan ratelt hij weer.

Als de auto warm is heb ik dus geen problemen
Hij verbruikt geen druppel olie (althans hooguit kwart liter op de 10.000 kilometer)
Loopt verder perfect en heeft ook genoeg power.

Wat kan dit zijn?? En is het iets om zorgen over te maken?

Ik hoop dat ik genoeg info heb neergezet :)

Alvast bedankt,

Groet Arnold

chiller991631

Geplaatst door chiller991631 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Coupe? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

49 Reacties

wim12199 (0) PRO, 17 jaar geleden

Hydraulische klepstoters vervangen, zijn er teergevoelig aan.

chiller991631 (0), 17 jaar geleden

Dank je voor je reactie Wim :)

Maar kan dit kwaad? En wat heb je enig idee wat zo'n reparatie zou gaan kosten?

wim12199 (0) PRO, 17 jaar geleden

Of het kwaad kan, dat antwoord zou ik toch even in het midden houden maar deugd zal het er alleszins niet aan doen. Voor de kostprijs dacht ik ongeveer 25 euro per stoter
x 16 , + de werkuren.

jeroen5305 (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Tikkende stoters zijn (normaliter) geen noodzakelijke reparaties. Bij mazda was dit bij bepaalde modellen meer regel dan uitzondering en met tikkende stoters liepen ze nog tonnen. Alleen vervangen voor je eigen gemoedsrust. Wat je een keer kan proberen is de motor te flushen, grote kans dat het dan over is.
Met vriendelijke groet,
Jeroen van Lankvelt

chiller991631 (0), 17 jaar geleden

En dat flushen?? hoe gaat dat in zijn werk? of kan ik gewoon vlak voor de olie wissel van forte er wat doorheen doen ? :)

jeroen5305 (0), 17 jaar geleden

Inderdaad met forte voor de oliewissel, dit geeft geen garanties maar kan ook zeker geen kwaad mits op de juiste manier
toegepast.

mvg jeroen van lankvelt

chiller991631 (0), 17 jaar geleden

Nu is het mooi weer ...aircotje aan ....stap ik uit mijn auto om het hek open te doen op mijn werk ...hoor ik hetzelfde ratelende geluid als dat ik 's ochtens start(lees begin post). Doe ik de airco uit is het weg ....airco weer aan komt het weer (en redelijk goed hoorbaar)

Ik kan niet overal lekker bij om te luisteren ...maar het lijkt onder de auto vandaan te komen...iemand een idee? :)

chiller991631 (0), 17 jaar geleden

Oke het tikken is de ketting tussen de 2 nokkenassen ...is al eens eerder vervangen ...maar geluid blijft (ze zitten te denken aan de tandwielen van de nokkenas.) Maar goed asl dat het is kan ik er nog mee leven.

Dat geluid wat ik hoor als de airco draaid is een drulkagertje.... koppeling intrappen en het is weg.

Groet Arnold

BOBA (0), 17 jaar geleden

Ik heb eeb Coupe uit 98 en ik denk gewoon dat je te weinig toeren maakt met dat ding.
Je moet de Coupe nooit onder de 2000 laten komen, dan wordt de motor lui.
Als ik er vlot mee wil wegrijden moet ik em in zijn 1 laten tot ie 3000 toeren maakt, want dan komt ie in zijn 2 met ongeveer 2200.
Wanneer ik ermee onder de 2000 toeren kom, begint ie te schokken.

Wat je zegt van die koppeling klopt.
Wanneer je de drempels in zijn 2 neemt, moet je de koppeling wel indrukken en een beetje gas geven zodat ie niet onder de 2000 komt.
Je moet niet zozeer letten op het geluid. Deze auto schreeuwt al bij 1000 toeren, dit is ook een sportmodel.

Probeer er gewoon mee boven de 2000 te rijden, het is tenminste een sportauto met 137pk.
Ik rijdt er dikwijls 5000 toeren mee, maakt dat ie wegvliegt en prachtig mooi geluid.

Hoop dat het lukt
mvg

Hans4040 (190) PRO, 17 jaar geleden

Onzin.
Deze coupe heeft een normale motor welke ook in de Lantra zit en dat is beslist geen "sportauto".
Dus dat "op toeren houden" zijn indianenverhalen.
Als de motor niet goed loopt bij normaal gebruik , is er iets niet in orde .
Wij hebben hier 2 coupe`s uit 2000 met een 2 liter 16V motor en daar kun je gewoon rustig mee rijden.
En ze rijden nog op gas ook.

mvg,
Hans.

BOBA (0), 17 jaar geleden

Ja gas ja, daar weet ik helemaal niks vanaf.

Leg me dan uit waarom mijn auto onder de 2000 toeren gaat schokken, gewoon schokken zoals een atou doet als ie bijna uitvalt.
Kom ik boven de 2000 toeren, dan doet ie dat nooit.
Dat zou ik nou willen weten wijsneus.

Hans4040 (190) PRO, 17 jaar geleden

dat schokken van jou auto kan aan een aantal dingen liggen ,die ik hiervandaan niet kan bekijken.
Ik zou zeggen , ga eens langs een Hyundai dealer en laat de auto uitlezen.
Misschien zit er wel een storing in het motormanagement.
Door de auto op 2000 toeren te houden , sla je eventuele "missfires"over , met ander woorden : door het hoge toerental merk je niet dat er een bougie of een injector weigerd.

mvg,
de wijsneus

Hans4040 (190) PRO, 17 jaar geleden

Allemaal tot je dienst, maar in dit verhaal staat niet waarom jou auto stotterd.
En verder vind ik het zinloos om hier verder op in te gaan.
Ik denk dat de moderator van deze site , net als ik , vind dat dit topic gesloten wordt , daar het anders weer op een zinloze discussie uitloopt .
En daar is dit forum niet voor.

mvg,
Hans.

BOBA (0), 17 jaar geleden

Nee nee, je begrijpt me helemaal verkeerd.
Deze thread moet helemaal niet gesloten worden, ik wilde alleen maar iets duidelijk maken over het toerengedrag van de coupe uit 1998 (enkel alleen omdat ik de andere coupes nooit gereden heb).
Ik ben hier ook niet om jou af te kraken, ik kom enkenl en alleen met mensen te praten over auto's.

Ik zal wel een nieuwe thread beginnen voor mijn vraag specifiek.

Hans4040 (190) PRO, 17 jaar geleden

Je hoeft geen nieuwe topic te beginnen.
Ik probeer je alleen maar uit te leggen dat jou auto ook ONDER de 2000 toeren goed kan lopen.
Als hij dat niet doet , mankeerd er iets aan.
Wij hebben hier 2 Tiburons en ik nodig je uit om daar eens een keer in mee te rijden.
Zul je zien dat het ook anders kan.(zoals het hoort)

mvg,
Hans.

BOBA (0), 17 jaar geleden

Waar zal het aan kunnen liggen?
Ik bedoel dan echt conrete antwoorden.
Kan iemand mij echt vertellen wat er mis is en wat ik ermee moet doen en hoe lang ik er eventueel zo mee kan rijden?

Hans4040 (190) PRO, 17 jaar geleden

Ik ga voor jou het een en ander opzoeken op de technische site van Hyundai.
Ik kom hier op terug.
Intussen is het handig als ik jou e-mail adres heb, zodat ik je wat kan opsturen..

mvg,
Hans.(wijsneus)

BOBA (0), 17 jaar geleden

Man dat is hartstikke fijn.
Het spijt me als we op verkeerde voet zijn begonnen.
Het punt is dat ik van verschillende mensen verschillende dingen heb gehoord.

Dit heb ik allemaal gehoord:
-Bougiekabels vervangen
-Bougie vervangen
-Luchtfilter vervangen

Aangezien ik er niet zo veel verstand van heb, hoop ik dat je me kan helpen hiermee.
En als je iets weet, vermeld er even bij hoe ik dat nu meteen kan controleren aub.

Echt hartstikke bedankt man

mvg,
BOBA (eikel)

ps. vladimir.kalikmanov@hotmail.com

Hans4040 (190) PRO, 17 jaar geleden

En je e-mailadres: ????

BOBA (0), 17 jaar geleden

oeps, vladimir.kalikmanov@gmail.com

door al die hotmails raak je ook een keer in de war

Hans4040 (190) PRO, 17 jaar geleden

Oke,
ik ben bezig met een aantal oorzaken en oplossingen te vinden met betrekking tot ontsteking en inspuiting.
Kom zo terug op je e-mail adres.

BOBA (0), 17 jaar geleden

Bedankt man

Hans4040 (190) PRO, 17 jaar geleden

e-mail is onderweg.
succes,

mvg,
Hans.

BOBA (0), 17 jaar geleden

en nogmaals bedankt

Hans4040 (190) PRO, 17 jaar geleden

Graag gedaan,

en laat even weten als het opgelost is?
En ook of het gelukt is met de site , anders probeer ik het voor je.

BOBA (0), 17 jaar geleden

Ik ben best goed in Engels, maar als het om technische benamingen gaat, ben ik nogal voorzichtig.

Wat ik denk dat bij mij past: Engine hesitates/poor acceleration.
Die zegt dan dat ik de bougiekabels en de bougies moet controleren en zo nodig vervangen.

Ik zal ff precies vertellen wat er met de auto is, dan kun je het misschien nog eens keer lezen en mij vertellen wat ik precies moet doen.

Als de auto onder de 2000 toeren rijdt, dan schotterd ie totdat ie erboven is.
Hij rijdt wel, maar hij stotterd een beetje vooruit (snel genoeg, maar je voelt hem een beetje vooruit schokken).

Echt Hans, bedankt voor de moeite.

Hans4040 (190) PRO, 17 jaar geleden

Je zult het toch eerst moeten zoeken in de bougiekabels en de bougies.
Met draaiende motor een bougiekabel lostrekken en als de motor daar niet op reageerd is dit de boosdoener.
Dan zijn er 2 opties : of de kabel is slecht(doorslag naar massa) of de bougie is slecht.
Ik zou beginnen met nieuwe bougies te plaatsen en de electrode afstand goed afstellen.
Het overslaan van een bougie kan het stotteren veroorzaken.

het onderstaande is copie/paste van de website :


Check spark plugs for the following:

Broken insulator
Worn electrode
Carbon deposits
Damaged or broken gasket
Condition of the porcelain insulator at the tip of the spark plug
Check the spark plug gap using a wire gap gauge, and adjust if necessary.

MEASUREMENT SPECIFICATION
Spark plug gap 1.0-1.1 mm 0.039-0.043 in

BOBA (0), 17 jaar geleden

Ok, ik zal proberen met de bougiekabels te controleren.
De enige reden waarom ik dat nog niet heb gedaan is omdat ie stationair gewoon goed loopt.
En ik dacht dat je dat alleen moest doen als ie stationair ook niet goed loopt (domme ik).

Wat ik daarna moet doen (afstellen enzo) moet je me toch beter uitleggen, ik ben namelijk niet zo technisch met die zaken.

Maar eerst maar de bougiekabels checken dan.

Hans4040 (190) PRO, 17 jaar geleden

Als je het goede type bougie koopt staat de electrode afstand (meestal) wel goed en hoef je hier niets aan te doen .
Maar ik contoleer het altijd wel en stel zonodig af met een voelermaatje, als de electrode afstand te groot is tik je hem een beetje dicht en als hij te krap staat buig je hem een beetje open , tot de goede maat van 1mm (maximaal 1.1mm).
Bougie : NGK BKR5ES-11

PS.
ik weet niet waar je woont, anders zou je eens langs kunnen komen
2 zien meer dan 1.
Is het trouwens nog gelukt met die site van Hyundai?
succes,

mvg,
Hans.

BOBA (0), 17 jaar geleden

Ik woon in Eindhoven.

Met de site van hyundai bedoel je de troubleshoot, toch?
Als dat zo is, dan zegt ie dat ik de bougies en de kabels moet controleren.
Verder zou ik niet weten waar ik moet zoeken.

Kan natuurlijk altijd nog de bobine zijn.
Want de Coupe heeft geen verdelerkap.
Lees voor de gein ook eens wat ze in mijn andere topic hebben geschreven.
Ik, heb niet veel ervaring, maar dat lijkt me toch onzin wat ze daar schrijven.

Hans4040 (190) PRO, 17 jaar geleden

Ja, dat heb ik gelezen.
Hij bedoeld dat je met een plantenspuit even wat water over de bougiekabels moet sproeien en als er een kabel bij zit die doorslaat naar massa
kun je dat beter opsporen in donker , want dan zie je de vonken beter en je hoort het ook knetteren waarschijnlijk , maar daar hoeft het niet donker voor te zijn.
Eindhoven is een beetje te ver om even langs te komen.
Ik denk toch dat je het moet zoeken op de manieren die reeds aangegeven zijn , anders wordt het wel erg moeilijk om te zeggen wat de oorzaak is.
Succes,

Hans.

BOBA (0), 17 jaar geleden

Ok, dus ik moet water op de bougiekabels spuiten, als ze vonken, dan zijn ze kapot?
En moet ik dat doen terwijl de motor stationair loopt?

Hans4040 (190) PRO, 17 jaar geleden

Inderdaad ,want als de motor niet loopt vonken de bougies ook niet , he?
Maar ik zou gaan voor de test waarbij je de kabels lostrekt terwijl de motor loopt.
Als je de eerste kabel lostrekt en de motor reageerd daarop door slechter te gaan lopen of zelfs afslaat , dan is die kabel goed.
Als de motor NIET reageerd als je een kabel los trekt , is die kabel of de bougie niet goed.
Trek voor deze test rubber handschoenen aan of gebruik een ge-isoleerde tang.

mvg,
Hans.

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

Hans zal met me eens zijn dat bougiekabels een regelmatig voorkomende storingsbron is bij diverse modellen Hyundai. Wellicht is het gewoon wijsheid om ze zowiezo te vervangen (samen met de bougies) omdat het gewoon een stukje onderhoud is.

Omdat (niet flauw bedoeld) je niet erg handig lijkt te zijn met auto's kan storingzoeken dus lastig worden. Wees bijvoorbeeld heel voorzichtig met het lostrekken van die kabels want daar staat behoorlijk veel spanning op.. niet handig bij hartklachten, pacemakers en 'vallende ziektes'

Kabelsetje is niet erg vriendelijk geprijsd geloof ik, maar daar kan de dealer (Hans ook gok ik?) je van alles over vertellen.

Hans4040 (190) PRO, 17 jaar geleden

Inderdaad , kabelsetje is nogal prijzig n.l €67,= bruto.
De bougies : BKR5ES-11 ,kosten €4,=
maar als je de betere wilt: BKR5EIX-11 , €19,50 per stuk.
Doe nu eerst maar de test met de kabels , door ze 1 voor 1 los te trekken.
In inderdaad , zoals Alex al zegt : pas op dat je geen opdonder krijgt van de hoogspanning.
Daarom zei ik ook ,trek rubber handschoenen aan of gebruik een ge-isoleerde tang.
Mocht er nu een slechte kabel bij zitten , kun je altijd overwegen om er een op de sloop te halen als een nieuwe set te duur is.
Deze hoeft dan niet van een Hyundai te zijn , maar wel lang genoeg en aan beide zijden dezelfde aansluiting als jou eigen kabel.
Succes en we horen het wel.

mvg,
Hans.

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

Mooi werk Hans, prijs valt me eigenlijk nog erg mee.. zat in mijn hoofd rond de €100 maar dit is keurig. Voor dat geld zou ikzelf niet eens twijfelen en gewoon vervangen. Voor de komende natte dagen en winter nooit een slecht plan.

BOBA (0), 17 jaar geleden

Ja hartstikke bedankt mensen.
Gisteren heeft een vriend van me nieuwe kabelset gehaald (hij heeft ook een coupe met dezelfde probleem).
Het koste maar 20 euro 50.
Hij heeft het bij Koreancarparts gekocht.
En zei zeggen dat ie van de zelfde firma is die het ook voor hyundai maakt, maar een andere verpakking heeft.
In ieder geval, gisteren deed zijn auto niet schokken, dus ik zal hem vandaag nog moeten bellen.

En die bougies die jij noemde, die kan ik overal kopen?
Bij elke automaterialenzaak?

Iedereen bedankt

P.S.
Alex ik weet dat het niet flauw bedoeld is.
Ik weet namelijk eerlijk gezegd, miet veel van autos. :p

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

geeft niks, mede daarom ben je hier en hebben wij die er iets meer van (denken) te weten ook wat te doen :-)

BOBA (0), 17 jaar geleden

Gelukkig maar.

Hans4040 (190) PRO, 17 jaar geleden

En?

Hans4040 (190) PRO, 17 jaar geleden

Hoe is het nu met de Tiburon?

mvg,
Hans.

chiller991631 (0), 17 jaar geleden

Hoi mensen :) weer een probleempje :(

Ik heb een scooter erbij gekocht voor naar mijn werk...daardoor staat de auto nu doordeweeks stil...vandaag wilde ik mijn vriendin ophalen ....en de auto wilde niet starten(startmotor ging rond).

Na een paar keer geprobeerd te hebben met de voet wat gas gegeven ....de motor sloeg aan maar viel (na loslaten gas) ook weer uit .... weer gestart (met gasgeven) en aan de praat gehouden met af en toe een klein beetje gas.... na een paar tellen kon de auto zelfstandig blijven lopen ...echter deed hij dit wel op 3 poten.

Na zeg 2 minuten en paar keer klein beetje gas geven ging hij weer op 4 poten lopen en hij rijd nu verder gewoon weer goed.(bougie kabels en bougies zijn recentelijk vervangen)

Nou ben ik ooit naar de garage geweest omdat mijn motor met stationair draaien weleens (lijkt) over te slaan (heel wisselend soms 3 keer per minuut soms 1 keer per 1,5 minuut) en zijn conclusie was dat misschien 1 injector niet goed sluit.Ze hebben een middeltje door de tank gedaan maar het probleem is nooit opgelost (is niet zo enorm vreselijk storend maar motortje loopt voor mij gevoel niet helemaal mooi rond)

Zou het kunnen dat 1 injector verstopt zat en dat daarom de auto een tijdje op 3 poten liep en na gasgeven losgekomen is en weer meedraaid?

Andere tips zijn welkom ....... ben namelijk van plan om hem deze maand echt van top tot teen in orde te laten maken (zal wel weer berg geld ingaan) Zo kan ik misschien wat van jullie dingen aandragen aan de monteur :)

Vriendelijke groet,

Arnold

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

apart verhaal; maar als ik zo ff wat dingen begin op te tellen... misschien voorzichtig eens naar een andere gaan kijken vóórdat je gaat investeren? 't Is maar een suggestie hoor; ik kan vanuit hier niet vaststellen of de auto het waard is en wat er aan kosten aankomt.

Santa (0), 17 jaar geleden

Arnold, heb je je auto al eens laten uitlezen bij een dealer of ander bedrijf met de correcte uitleesapparatuur?
Indien je niet weet of er storingen in het geheugen staan, wordt repareren meer een manier van wild gissen en gokken met vervangen van onderdelen en dan onderschrijf ik het verhaal van Alex in het geheel.

Vr. gr. van NOG zo'n wijsneus......

chiller991631 (0), 17 jaar geleden

Auto heeft nog geen ton gelopen ....en heb hem altijd bij de dealer in onderhoud ..die zegt dat hij goed is .....na mijn startprobleem van v/d week ben ik er nog niet geweest.


De eerdere problemen omschreven zijn opgelost ...motor draaid enorm stil als hij warm is(bijna geen auto mee vergelijkbaar hoe stil) ...enige is dus het soms "overslaan" en mijn startprobleem van v/d week.Verder lijkt het alsof hij valse lucht zuigt bij stappenmotor ..maar heb alle slangen vervangen en inlaat spruitstuk zorgvuldig nagekeken en kan geen lek vinden.......dus in mijn ogen zal dat dan wel bij de motor horen :) (anders moet ik nieuwe stappenmotor)

Hij verbruikt geen druppel olie en heeft bergen power(compressie ook gemeten ...was nog werkelijk perfect)

Storingen in de computer zijn nooit naar voren gekomen.

@ Alex ik heb de auto nu 1,5 jaar geleden gekocht ...heb er best wat geld voor uitgegeven ...had hem bij merkdealer vandaan met maar 72.000 op de teller ...de afschrijving is helaas zo hoog............ en ik ben verder zo ontzettend blij met het wagentje ...want hij is zo gaaf :) Tevens is het een unike uitvoering die je bijna niet ziet ...qua optie pakket enzo....als ik hem in zou willen ruilen ben je zo weer 2000 euro verder ...dat geld stop ik dan liever in deze auto dat die dan weer goed is :)

maar denk jij dat ik er verstandig aan doe een ander te zoeken?(heb je 1 of ander idee?) :)

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

Arnold; ik vind het allemaal top.. wilde alleen de andere kant van het verhaal laten zien. Maar als je zo blij bent ermee en hij is nog goed (en je kan het missen) gewoon doen

BOBA (0), 16 jaar geleden

Hallo, sorry voor de late reactie, maar mijn auto doet het ondertussen weer perfect. Wat bleek is dat mijn bougies te snel verbranden en daarmee de kabels ook, omdat ze vrij diep zitten bij een Coupe. Je moet gewoon nieuwe bougies en kabels halen en als je ze installeert, moet je de bougies wat insmeren met bougievet. Iig werkte het bij mij.

Hans4040 (190) PRO, 16 jaar geleden

Late reactie?
Man, het is een jaar later!
Maar toch leuk dat je auto weer goed loopt.
En ook onder de 2000 toeren, neem ik aan.

mvg,
Hans.

BOBA (0), 16 jaar geleden

Ja ik weet het. Hahaha

Maar ik heb nog 1 advies, ga niet naar de officiële dealer. Ze hadden bij mij uitgelezen en na 40 euro wisten ze nog steeds niks. Wilden ze eraan gaan sleutelen om te gaan kijken wat het was. Zou ik € 160,- verder zijn en dan nog zouden ze alleen maar weten wat eraan scheelde.

Ja hij schokt helemaal niet meet. Hij liep namelijk op 3 cilinders eerst.


Schelden is niet toegestaan op deze site. Regel 1 van de Forumregels. Posting is dus aangepast. (En gelijk gesloten)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Coupe of stel zelf een nieuwe vraag.