Hallo iedereen, mijn moeders auto is een Hyundai 1.5gls.
Met originele banden en velgen (plastic velgen dan..). De banden zijn uitgebalanceerd geweest maar de auto trilt altijd bij 120. Als je harder gaat dan gaat het weer voorbij. Maar weet iemand hoe je dit op kunt lossen? Ik dacht zelf aan nieuwe velgen+banden maar goed het is ook een hele lichte auto misschien hoort dat wel zo?
Het tweede probleem is de motors in de koplampen die het niet goed doen. Ze blijven altijd zoeken en maken een raar zoomend geluid. Normaal kan je ze verstellen van hoogte met de knop in de kabine maar hij maakt alleen maar een raar geluid.
Ik wil het graag zelf oplossen...
Een kennis van mij zij dat de meeste oude Hyundais zoals de Excel en accent trillen bij 120 omdat ze zo licht zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk niet dat het trillen veroorzaakt wordt doordat de auto te licht is .
** met plastic velgen bedoel je de wieldoppen neem ik aan ? ;-)
trillen bij een bepaalde snelheid kan veroorzaakt worden door onbalans / speling in de aandrijving en/of wielophanging .
Ook een verkeerde uitlijning van de wielen kan dit soms veroorzaken .
Met name de stabilisator stang rubbers / bevestiging en onbalans in de aandrijfassen kunnen dit veroorzaken .
Ook cuppende banden kunnen voor trillingen - onbalans zorgen bij een bepaalde snelheid .
Controleer (of laat het doen) de wielophanging en stabilisator stang eens op speling .
Wat betreft de koplamp verstelling:
1) Bedoel je dat als je de standen schakelaar van de koplamp verstelling NIET bediend , deze toch blijf zoeken / zoemen ?
2) Of juist alleen als je de schakelaar WEL bediend , maar dit geen effect heeft op de hoogte van de koplampen ?
Bij 1) denk ik aan een defecte schakelaar van de hoogte verstelling.
Bij 2) denk ik aan defecte stelmotor mechanisme , m.n. de stel tandwielen hiervan , slijtage .
succes .
Hoi Limbra,
Ja de wieldoppen ik weet niet hoe je het noemt volgens mij noem je het "stalen velgen met wieldoppen" en anders noem je het aluminium velgen ik heb geen idee.
Het is een auto van 11 jaar oud toen we hem kochten had hij een KM stand van 20.000 dus cuppende wielen zou een goede mogelijkheid kunnen zijn behalve dan dat ik ze niet zie. Ik denk dat de wielen nog best nieuw zijn en ze zijn pas uitgebalanceerd dus ik denk eerlijk gezegd dat dat het niet is. Anders zou je bijvoorbeeld de voorwielen met de achterwielen kunnen verwisselen en dan een stukje rijden om te kijken of de trillingen naar achter verplaatst zijn. Maar het is ook wel raar dat als je het stuur loslaat dat de auto de hele tijd naar rechts wil rijden! Ik zou het graag zelf willen doen maar dan moet ik even kijken op youtube of heb jij misschien een handleiding? Anders denk ik niet dat mijn moeder het doet omdat het een vrouw is en als het rijd dan doet hij het nog....
De schakelaar is prima dat zij de dealer het is dan de tandwieltjes. Hij verandert ook van geluid als je aan de schakelaar zit... Ik wil dit ook graag zelf oplossen.
12 jaar
uitbalanceren heeft niets met cuppende banden te maken ,
hoogte slag in de banden kan niet verholpen worden door het zaakje te balanceren .
Balanceren wordt gedaan om het gewicht van de band/wiel op elke plaats gelijk te maken (simpel gezegd),
door middel van een gewichtje (loodje) te plaatsen om zo slingeringen van de band te voorkomen
het verwisselen van de wielen van voor naar achter en andersom kun je heel zeker eens proberen om te kijken of de trillingen dan minder worden c.q. weg zijn.
Maar aangezien de auto als je het stuur loslaat naar rechts trekt , lijkt een uitlijn beurtje niet verkeerd .
kan goed zijn dat de trillingen daardoor veroorzaakt worden .
Maar ik zou het eerst proberen de wielen van voor naar achteren te wisselen . blijft de trilling kun je hem altijd nog uit laten lijnen .
Anders denk ik toch aan cuppende banden , banden met hoogteslag , of daadwerkelijk speling / slijtage in de wielophanging .
Speling slijtage in de wielophanging / aandrijving kun je in de meeste gevallen zelf controleren .
De banden van voor naar achter te wisselen heeft niet geholpen. Maar een uitlijnbeurt is wel hard nodig ja dit gebeurt wel zodra mijn moeder er 60 euro voor over heeft want dat is ook niet niks. Hoe kun je zelf speling / slijtage in de wielophanging testen? Want ik had de wielen van de grond en toen heb ik er aan getrokken en gewiebelt maar er zat geen speling in.
12 jaar
Als je de auto opkrikt (wielen van de grond) komt alles onder spanning te staan en kun je het zaakje niet op speling controleren .
Het beste is de auto met de wielen op de grond laten staan , en dan het zaakje controleren .
(nog beter is het de auto op een op-rijbrug/hefbrug in een garage / werkplaats te zetten , aangezien je er dan makkelijker van onderen bij kunt komen ).
fusee kogels , stabilisator stang rubbers en armpjes , willen nog weleens speling hebben .
p.s. , indien je de wiellager speling wil controleren moeten de wielen wel van de grond .
succes .
het bleek dat 1 schokdember stuk was.
Probleem opgelost
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Accent of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar