Hyundai H 200: vraagje over de koppeling

Beste lezer,

Ik heb een vraag over de koppeling. Het is van een hyundai H200 maar dat zal voor de vraag niet veel uitmaken.

De koppeling slipt behoorlijk. Daarom heb ik een paar weken geleden de bak er onderuit gehaald en de koppeling bekeken. De platen waren droog en niet versleten. Er zat wel een klein beetje olie aan de zijwand van het koppelingshuis aan de kant van de versnellingsbak. De olie zat niet op de platen dus ik heb het schoongemaakt en verder niets meegedaan. Na montage van de koppeling heb ik het hydrolisch systeem ontlucht.

De koppeling slipte niet meer dus ik dacht dat het probleem opgelost was, zonder echt te weten wat ik nu anders heb gedaan.

Nu een paar weken verder begint de koppeling toch weer te slippen. Nu kan ik die bak er wel weer onderuit halen maar als ik niet weet waar ik op moet letten, dan schiet dat ook niet op. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?


Ik heb iemand horen zeggen dat het de kering is tussen het koppelingshuis en de versnellingsbak. Ik weet de naam even niet meer van dit onderdeel. Het gekke is dat de koppelingsplaten droog zijn.

Ik hoop dat iemand mij een tip kan geven met een mogelijke oplossing.

Groetjes,

Sander11

sander11

Geplaatst door sander11 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai H200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Sander kan de koppelingsvloeistof wel terug naar de koppelingcilinder bij het pedaal? Als het compensatiegaatje door verkeerde pedaal afstelling gesloten blijft treedt dit effect op bij warme motor. Als je het ontluchtingsventiel open zet en het deksel van het voorraadvaatje moet dit leeg lopen . Zo niet dan is er een verstopping.Ook de zuiger zelf kan de oorzaak zijn. Succes.

sander11 (0), 13 jaar geleden

Hallo Punt,

Dank voor je snelle reactie. Het hydraulische systeem deelt de koppeling met de remmen. Ik weet niet of dat relevant is om te melden.

Begrijp ik goed dat ik dan het ontluchtingsventiel van de cilinder bij de versnellingsbak open moet draaien en het deksel van de hydraulische vloeistof open moet maken van de hoofdremcilinder? Als ik dat doe, dan komt er toch lucht in het systeem? Misschien een domme vraag hoor.

Ik hoop dat je mij nog een stukje verder kunt helpen.

Groetjes
Sander

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb je de oude koppelingsplaat wel naast een nieuwe gehouden.?
De dikte bepaald de mate van slijtage, niet zo (....niet als bij remblokken...) dat er nog wat frictiemateriaal te zien is.

S6

Ralf

sander11 (0), 13 jaar geleden

Hallo Ralf,


Ik heb een half jaar geleden de platen vervangen. De slijt indicatoren liggen nog behoorlijk diep dus daar zou het niet aan kunnen liggen, toch?

Groetjes,
Sander

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Het is niet persé zo, dat bij slijtage, de klinknagels gelijk moeten liggen met het oppervlak. Maar als jij zelf (ZELF) die plaat hebt vervangen, een half jaar geleden, dan weet je ook hoe dik deze was. Vergelijk dit voor jezelf. ...
Het is overigens maar één plaat, en geen "platen".

Bovendien kan het ook zijn dat de drukgroep niet meer goed genoeg aandrukt, door een gebroken diafragma of afgebroken ´vingers´.
Ook kan het zijn dat het oppervlak ´verglaast´ is. Controleer ook het oppervlak van het vliegwiel.
Maar dit had je waarschijnlijk wel gezien, bij de démontage, 2 weken geleden.


Ralf

sander11 (0), 13 jaar geleden

Hallo Ralf,

Naar mijn idee waren de vingers nog heel. Ik heb het vliegwiel niet goed gecontroleerd omdat ik niet weet waar ik op moet letten. heb je daar nog tips voor?

Maar je denkt dus wel dat ik die richting op moet denken en niet in de richting van het hydraulische systeem?

Het is inderdaad 1 plaat.

Met vriendelijke groet,

Sander

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik wil niet zeggen dat het NIET aan het hydraulische systeem ligt.
Maar als je de koppeling intrapt met ´motor uit´, komt het pedaal dan lekker terug? Is het pedaal ook lekker in te trappen? Geen zware punten, tijdens het intrappen en loslaten?

Als dit alles met JA te beantwoorden is, dan denk ik inderdaad aan iets mechanisch.
Het vliegwiel zou ook ´aangetast´ kunnen zijn door een slippende plaat. Zijn er zwarte/ blauwe plekken op het vliegwiel te zien? Is deze te glad? Zou eruit moeten zien als de drukplaat van de drukgroep. Dat is de ideale situatie. Heb je een half jaar geleden, ook de drukgroep vernieuwd? Komt de gaffel op de bak goed terug in de ruststand?

Ralf

sander11 (0), 13 jaar geleden

koppeling loopt lekker soepel en zonder zware punten.
Ik zal dus de koppeling weer moeten demonteren om het vliegwiel te checken. de drukgroep heb ik gelijk met de plaat vernieuwd. Dat was een complete set. Of de gaffel goed terugkomt in de ruststand: volgens mij wel. Ik ga volgende week een avond klussen en dan zal ik dat gaan bekijken.

Checkpunten voor mij dus:
- gaffel bekijken
- kleur vliegwiel bekijken
- vingers drukgroep bekijken
- glazige plaat


Wat is jouw mening op het gegeven dat er een beetje olie in het koppelingshuis zat? Er zat overigens geen spat olie op de koppelingsplaat zelf.

Groet,

Sander

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Door de zwaartekracht moet er vloeistof stromen zonder het pedaal te beroeren. Het gaat er om dat dit gebeurt en laat de boel niet leeg lopen. Aan de reacties te zien rollen we over elkaar heen om je weer op weg te helpen. Een gebroken diafragma is te herkennen aan een lichte druk op het pedaal en de koppeling komt niet goed vrij. Vingers van de diafragma vormen geen plat vlak. Zolang je de drukgroeg met de boutjes nog moet spannen is de plaat nog niet versleten. Succes.

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Was dat motorolie? Was die zwart of (licht)- koffiebruin ? Zwart kan duiden op motorolie. Hangt er onder de deelnaad van motor/ bak ook olie, kan dit id een lekkende keerring achter het vliegwiel zijn. Meest waarschijnlijke.

Tip; haal voordat je alles loshaalt eerst een nieuwe keerring. Neem je oude koppelingset mee naar de automaterialen leverancier, en vergelijk deze daar ter plekke.
Verkleuring van het vliegwiel is een gevolg, NIET een oorzaak van je probleem.
Bij montage van eventueel een nieuwe koppelingset: vliegwiel opschuren, of afslijpen (alleen met een slijpbank) of natuurlijk vernieuwen.


S6

Ralf

sander11 (0), 13 jaar geleden

Het was zwarte olie aan de kant van de versnellingsbak. maar de plaat was compleet droog. Dat kan dan toch niet het slippen veroorzaakt hebben?

Ik ga in ieder geval wel die kering vervangen, voor de zekerheid. Verder zal ik het vliegwiel en de plaat nauwkeurig bekijken.

Bedankt voor de tips en ik zal laten weten of het gelukt is. in de loop van volgende week ga ik hem uit elkaar halen.

Groetjes,

sander11 (0), 13 jaar geleden

Hallo lezers,

Ik heb van de week de koppeling nog eens bekeken. Er zat geen vrije slag in, dacht ik. Ik heb vervolgens het zuigertje bij de bak wat teruggeduwd en opnieuw ontlucht. Het zuigertje ging behoorlijk stroef. Ik zag dat de pen die de bak in gaat, wat meer naar "voren" kwam en dus meer vrij kwam. Een testrit wees uit dat de koppeling het nu wel doet. Personeel rijdt er in dus ik wacht nog even af. Als het probleem zich weer voordoet, dan begin ik met het vervangen van de zuiger (met pompje) bij de bak die de hevel bediend.

Bedankt voor alle tips. Ik ben enorm verder geholpen.

Groetjes Sander11

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H200 of stel zelf een nieuwe vraag.