Hallo, mijn dochter heeft vorige week haar eerste autootje gekocht,....een Hyundai i20 uit 2017 met een 1.0 T-GDI motor en 160.000km op de teller.
Helaas loopt deze auto niet goed. Het lijkt erop dat de turbo weigert dienst te doen.
Op een eenvoudig Ancel OBD scannertje dat ik ooit aangeschaft heb valt de foutcode P2562 te lezen. De omschrijving van deze code is: turbocharger boost control position sensor A circuit.
Nadat ik vandaag betreffende sensor heb vervangen door een nieuwe reed de i20 fantastisch. Zodra je het gaspedaal intrapte kon je echt voelen dat de turbo erbij in kwam. De oude TBCP-sensor was trouwens flink vervuild. Helaas was de pret van korte duur.....
Na zo'n 8 km goed gereden te hebben is de auto uitgezet en kort daarna weer gestart waarna de problemen er ook weer waren. Ook het 'engine check' lampje brandde nu.
Ik heb toen de nieuw gemonteerde TBCP-sensor er weer uitgehaald om hem te bekijken maar deze zag er nog schoon uit.
Voordat ik de eerste keer ging rijden met de nieuw gemonteerde TBCP-sensor heb ik nog wel even aan het stangetje van de wastegate gerommeld en iets heen en weer bewogen. Ik weet niet of dit misschien de tijdelijke verbetering heeft veroorzaakt.
Slangen en stekkers zien er overigens goed uit. Auto rookt niet en maak geen abnormale (fluit) geluiden.
Heeft iemand enig idee hoe ik vast kan stellen wat het werkelijke probleem is. Alvast bedankt!!
Hallo Atte, dankjewel voor de reactie.
Ik ga er, zodra ik thuis kom, mee aan de slag.
Hans
1 week
Slangetje van wastgate in orde.
Alles rond de turbo wel goed gangbaar.
Atte, ik heb zojuist met een multimeter een paar metingen gedaan. Allereerst heb ik gemeten met de stekker losgekoppeld en contact aan.
draad 1: 0,01 volt
draad 2: 4,97 volt
draad 3: 4,99 volt
draad 4: 5,53 volt
Hierna gemeten met de stekker op de sensor geklikt en contact aan:
draad 1: 0,01 volt
draad 2: 3,12 volt
draad 3: 4,99 volt
draad 4: 1,61 volt
Tenslotte gemeten met de stekker op de sensor en draaiende motor:
draad 1: 0,00 volt
draad 2: 3,01 volt
draad 3: 4,96 volt
draad 4: 0,56 volt
Op de afbeelding is draad 1 de meest linkse (grijs/zwart)
1 week
Hallo kaleido, het stangetje met kogelgewrichtje van de actuator naar de waste gate is goed gangbaar. Ik kan op het eerste gezicht geen slangetje in de buurt van de waste gate vinden.
6 dagen
Het stangetje zit tussen klep op de turbo en vacuumpotje op het vacuumpotje zit een vacuümslangetje deze zie je niet ?,
kaleido, kan het zijn dat het stangetje naar de waste gate elektrisch bediend wordt ipv met vacum? Ik zie echt geen slangetje en ook niet een nippel waar een slangetje op zou horen te zitten. Ik heb een foto gemaakt van het vooraanzicht waarop het kogelgewrichtje van het stangetje te zien is en een foto van het achteraanzicht waarop een soort van vacuümpotje te zien valt.
6 dagen
U heeft gelijk zit nog aan het oude type te denken.
Dan is het verhaal van atte van toepassing.
Ik denk dat met de juiste testkast de wastgate is aan te sturen om te kijken of hij werkt .
Eventjes een vraagje tussendoor, kan het zo zijn dat de waste gate-actuator (en daarmee ook de waste gate zelf) goed functioneert en dat toch het bovengenoemde probleem zich voordoet? Met andere woorden; moet ik het in de richting van de waste gate en/of actuator zoeken (en de aansturing daarvan) of is dat te simpel gedacht?
5 dagen
Ik zou toch eens het systeem uit laten lezen en testen , misschien ben je dan sneller en eerder bij het probleem.
Niks is meer simpel met al die electronica tegenwoordig.
Dat van al die elektronica ben ik met je eens.....ik ben zelf nog uit de tijd dat een BMW 2002 een hippe auto was......
Het zal er inderdaad wel van moeten komen dat ik naar de dealer ga om hem aan de testkast te koppelen. Ik had het zo graag zelf gevonden zodat ik weer de held van mijn dochter zou zijn😥
5 dagen
Zou deze speling op het waste gate-asje de boosdoener kunnen zijn. Ik heb het stangetje bij de actuator losgekoppeld en ik beweeg hem nu dus handmatig....
5 dagen
Het lukt (nog) niet de video mee te sturen....deze volgt dus nog....
5 dagen
Is er iemand die mij kan vertellen of het filmpje dat ik op 'dropbox' heb gezet te openen/bekijken is? In het filmpje is de speling van het ingaande asje van de waste gate te zien en ik vroeg mij af of deze speling overmatig is. Ik kan mij zo voorstellen dat er misschien grotere speling nodig is bij een koude turbo omdat deze tijdens zijn werk zo ontzettend heet wordt. Ik had op een reactie gehoopt maar heb nog niet iets gehoord,..vandaar mijn vraag of de video wel te bekijken is.....
2 dagen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai I20 of stel zelf een nieuwe vraag.
Hoogst waarschijnlijk zit de storing in de bedrading van/naar de sensor. Controleer de aansluitingen op corrosie, vervuiling en een stevige verbinding. Ook de bedrading controleren (geen open plekken ten gevolge van doorschuren). Aansluitingen van de sensor controleren met een multimeter: signaal en massa 0 volt, voeding 5 volt.
1 week