Hyundai Coupe: wagen trekt naar rechts? (word er stilaan gek van!)

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hoi ,

ik hoop dat jullie me kunnen helpen :-)

Men coupe trekt steeds naar rechts en ik word er zot van !
probleem omschrijving :
handen van het stuur op eender welke baan : wagen trekt meteen naar rechts.(geen klein beetje)
rijden over putten : geeft het gevoel dat de wagen ´uitgetrokken´ word.
rijden over een rioolput of ander glad/niet vlak weg dek dan ´snokt´ men stuur steeds weg
hard/zacht duwen op de rem : het stuur en wielen trilt
draaien naar rechts gaat simpel, naar links moet je meer (normalere) macht op plaatsen
bij het rijden op een lange snelle weg heb je het gevoel dat de wilen traag op richting veranderen reageren.
bij het draaien aan het stuur hoor je een ´kloink´als je op het punt komt dat je de andere richting uitdraait, en je raad het : enkel als ik naar rechts draai...


Tot zo ver gedaan:
schokdempers voor en achter vervangen.
banden vervangen.
reeds 5 maal laten uitlijnen en wielen balanceren:
dan is het probleem opgelost voor een week of 2 (rij elke dag +- 70 km ) maw na een 1000 km
opnieuw laten uitlijnen om normaal te kunnen rijden en dan is het weer een week of 2 goed om vervolgens alweer te beginnen....

Ik word stilaan zot van dit probleem, heeft er iemand enig idee wat dit kan zijn?

De wagen heeft ooit aan de linkerkant een accident gehad maar is na controle goed bevonden voor de weg,
en kan er realistisch gezien niks met te maken hebben daar men probleem ´rechts´zit.

thanks voor het advies!


edit: bij het rechtuit rijden moet ik steeds men stuur een stuk naar links draaien om daadwerkelijk rechtdoor te gaan

evow

Geplaatst door evow (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Coupe? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

36 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Je zegt dat de auto 5x is uitgelijnd.
zat er elke keer verschil in?
En worden de achterwielen wel meegenomen?
Je kunt natuurlijk het toespoor van de voorwielen afstellen,
maar als de achterwielen niet goed staan gaat ie nog steeds als een banaan over de weg.
En gezien je omschrijving lijkt het ook veel op overmatige speling in de wielophanging.

mvg,
Hans.

Santa (0), 15 jaar geleden

En niet te vergeten de toestand van de diverse rubbers/lagers van de wielophanging.

Staat stuurhuis wel in de "nul"-stand?

En stellen dat de aanrijding links niet de oorzaak kan zijn omdat de auto naar rechts trekt, lijkt mij erg kort door de bocht.

Of hebben ze in Belgie ook reisleiders die de toeristen vertellen: Allee, azze ge nu naar links kijkt, ziet ge rechts niets.....

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

wat links een tik krijgt...kan heeeeeel goed daarna rechts uit het lood staan...

kijk santa en hans zijn reaktie, laat eerst het onderstel eens controleren op speling/ruime rubbers en kogels.
komt hier niks uit, ga er dan eens mee naar een GOEDE uitlijner...deze kan je zo vertellen of der meer aan de hand is met je coupeetje..(b.v een slecht herstelde schade)

overigens de term goed bevonden voor op de weg zegt mij niks, zolang alles vast zit waar het hoort...en het ziet er van onderen allemaal verder goed uit komt zo;n ding zo weer op de weg...terwijl hij wel kan rijden als een banaan...er worden zat schade autos opgelapt die nadien gewoon beroerdt rijden terwijl ze wel veilig zijn bevonden door de keurende instantie..

evow (0), 15 jaar geleden

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Jullie hebben wel een punt natuurlijk het kan best zijn door dat accident,
nu dat heb ik zelf nooit voor gehad.. dit was bij de vorige eigenaar geweest.
dus veel zicht heb ik er niet optelkens ik hem laat uitlijnen zit er indd veel verschil op.
het lijkt alsof er ergens een bout los komt bij het rijden dat de ´stelling´ongedaan maakt.
Eerlijk: achterwielen zijn nog niet gedaan, da blijkt ok te zijn volgens garage.
In die garage was het tot heden steeds een andere persoon die het uilijnde en op jullie advies ga ik straks nog eens proberen bij een andere garage.
ik ga zeker vragen om die rubbers/lagers/ogels na te zien. kan dit ook het ´kloink´lawaai verklaren als ik de overgang links - rechts maak?

nog een domme vraag : wat is de 0 stand van mijn stuurhuis?

bedankt!

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

laat de auto ook eens opde richtbank controleren meschien is het onderstel krom, kan een beetje schade bedrijf wel. ik weet niet hoeveelschade hij heeft gehad...

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

volgens de garage zijn de achterwielen oke?
dat moeten ze dan wel gemeten hebben.
de stelbouten van de achterwielen kunnen muur en muurvast zitten, waardoor de meesten het niet aandurven om ze los te draaien
Bang dat ze breken.

de 0 stand van het stuurhuis is de exacte middenstand.
en "Kloink"is ook niet goed.
Controleer de voorveren eens, of er niet 1 gebroken is.

evow (0), 15 jaar geleden

Hoi mensen!
gisteren naar auto 5 gereden,
heb daar men probleem uitgelegd.
Na een uur en half dat ze de wagen nagezien hebben en enkele ritjes met gereden hadden hebben ze niks gevonden:(
de opmerkingen dat ze hadden;
een rubber van de stabilisatorstang links is helemaal kapot.
men cardanhoes is gescheurd .
Maar die 2 zouden niks te maken hebben volgens hen met het probleem, ze zouden ook nergens spelling gevonden hebben
dat dit kon veroorzaken en heb dan toch maar gevraagd om nogmaals uit te lijnen en men wielen voor met die achter om te wisselen.
nu moet ik minim bijsturen om rechtdoor te gaan, maar zodra ik het stuur los laat gaat hij spontaan weer naar rechts.
merk wel met dat als hij naar rechts gaat dat de wagen wat weerstand bied als of hij toch rechtdoor wil maar jammer genoeg houd hij het niet.

Zoiets op een richtbank plaatsen is dat veel werk? want ik heb geen idee waar ik dat kan laten doen :-)

oh nog even meegeven, door de uitlijning trilt men stuur niet meer bij het remmen en moet ik weer normaal macht op het stuur plaatsen om te kunnen draaien,
het zweef gevoel is nu weer voor even weg.

Als jullie wensen plaats ik het uilijningsrapport even online want ik kan daar niet zeker op af gaan als leek of de achterste wielen wel ok zijn.

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Zet het rapport hier maar neer, ik ben wel benieuwd naar de achterwielen.

mvg,
Hans.

Santa (0), 15 jaar geleden

Jep.....

En er blijft toevallig toch niet een rem hangen, he...?

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Dat zou ook nog kunnen, kwaaltje van dit type remklauw en met name het handremmechaniek IN de remklauw.

evow (0), 15 jaar geleden

hoi mensen, ik zal deze avond (ben nu aan werken)
het rapport inscannen en online plaatsen.
ivm de rem, dat is een goede vraag, kan ik zelf niet bevestigen, maar ik hoor som wel
een gesis als ik hard heb geremd en dan langs een muur rij, maar een visuele controle doet me vermoeden dat dit van recht achter komt.

dus dat zou best wel eens kunnen dan?

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

"dus dat zou best wel eens kunnen dan?"

Ja.......


De hevel (rode pijl) van de handrem, wil wel vast gaan zitten.
een andere oorzaak kan de handremkabel zelf zijn: als deze beschadigd is en er roest heeft gevormd in de kabel, wil deze niet meer terug als je de auto van de handrem afhaald en zodoende de remblokken aangedrukt houdt.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

en zit t stuurhuis wel goed vast
en dan eens kijken dat r niet een kant los zit(klonk met een kant sturen,dan trek je t stuurhuis zeg maar tegen de auto aan en de andere kant druk je m ervanaf)
subframe niet krom/los
en wat je zei er is een ashoes kapot??
is de homo keneet niet de oorzaak

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

de auteur geeft aan dat er telkens als er op nieuw uitgelijndt wordt steeds weer de boel verlopen is, duidt er dus toch op dat er iets verloopt in de ophanging..(speling op b.v kogels of ruime rubbers)

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

en als de ene keer t onderdeel links staat en de andere keer rechts dan stelt elke keer iemansdd t bij zonder de vorige afstelling te weten en dan heb je steeds weer een verloop
maar als de rapporten met voor en na eens hier te zien waren kunnen we dat eens bekijken
want wat ik begrijp is het steeds een andere die t afsteld

evow (0), 15 jaar geleden

@ CARS&MOTORS, er blijkt een rubber van stabilisatorstang defect en de cardanhoes (iets ivm aandrijving)
het verschillen van persoon heb je gelijk in mpaar daar had ik geen keus in want het waren steeds andere mensen...

@Hans4040 sorry ik ken iets van wagens maar nu ook weer niet alles,
de foto naar waar je duid, die vind ik onder men bekleding vermoed ik?
ivm de rem die mogelijks (niet zeker , volgens garage niet) plakt heeft het enkel bij de voetrem.

@arie549 dat is inderdaad het rare van het verhaal.
nu volgens bezoek van zaterdag zoe alles op bovenvermelde items na in goed staat bevinden.

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Als je naar het model kijkt waarvan ze de rapporten gebruiken, zie je dat ze alle keren de verkeerde auto hebben ingevoerd.
Modellen en bouwjaren kloppen niet met jou auto.
Je kunt dit ook zien aan de specificaties, die zijn voor elke auto anders.
In alle gevallen hebben ze ook niets met de achterwielen gedaan, behalve misschien op 28/8/2008, daar is rechts van 0°13' naar 0°14' gedraaid.


wat betreft de handrem: de foto die ik plaatste is van de remklauw achter, met daarop de hevel van de handrem kabel.
met deze hevel worden de remblokken aangedrukt en als de kabel vastzit door roest, komen de remblokken niet goed vrij.

mvg,
Hans.

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

hier gaat indd iets niet goed met uitlijnen,

als je alleen al ziet naar de naloop, de min en max fabriekswaarden zijn bij alle 3 uitlijn rapporten anders....er van uit gaande dat uitlijn rapport 3 de juiste auto betreft...tenminste aan het bouwjaar te zien...staat zowiezo al de naloop niet goed.

en toespoor stond rechts mooi op 0,00...zetten ze hem op -0.04.

als ik die uitlijn rapporten zo bekijk, valt mij op dat eigenlijk de boel praktisch niet verloopt, qua utilijning...er wordt wel iedere keer iets bijgedraaid en gestelt om hem er mooier bij te krijgen...maar dit is maar minimaal..

lijkt mij.......dat je eens naar een GOEDE uitlijner moet........het is bij deze firma al moeilijk om de bij de juiste auto de juiste uitlijn gegevens te vinden!!

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

wellicht kan hans je dit via email toezenden,print het uit en .. laat je auto op deze waardes uitlijnen....kan wel eens het hele probleem tot een verleden behoren..

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

[quote=arie549]wellicht kan hans je dit via email toezenden,print het uit en .. laat je auto op deze waardes uitlijnen....kan wel eens het hele probleem tot een verleden behoren..[/quote]
Ja hoor, dat kan ik.
komt er aan.

evow (0), 15 jaar geleden

Hoi mensen,

allereerst; dom dom dom van me om in larie te geloven!
Reden: bij diegene waar van ik 2 maal een rapport heb geplaatst ben ik indd het meest geweest en had ik zoiets ook gedacht met die benamingen,
maar de reactie erop was het volgende:
de coupe fx van 1997 komt niet in het systeem voor enkel een scoupe of de recentere coupe versie, maar zeiden ze dat is het zelfde die wagens worden op de zelfde manier uitgelijnd. bij de andere heb ik er geen moeite meer over gedaan om dat ik toch steeds zo iets te horen kreeg.
Enfin wil ik maar met zeggen dat een leek op diepgaand technische auto problemen snel in het zak word gezet en ik hier nu met rode kaakjes zit!

Ik heb Hans zijn mail mogen ontvangen, en ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat jullie allemaal niet in men buurt zitten want anders was ik jullie vaste klant :(

Arie of Hans, als ik dit meeneem en voor hun neus schotel, dan kunne ze dit met eender welk ´uitlijningsprogramma´correct uitlijnen?
Ik denk dat ik eerstdaags weer in de garage ga staan want misschien als ze het zo uitlijnen dat het meteen is opgelost?

(nog een domme vraag, ik kan die tabellen niet zo goed interpreteren, zijn de waardes van mijn rapporten dan in de nodige waardes of niet?)

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

flauwe kul natuurlijk dat jouw auto gelijk is aan die van de uitlijn raporten , bij alle 3 uitlijn rapporten heb je zoals je kunt zien andere fabrieks specificaties... dit zijn de middelste rij tabellen.. min en max staat er boven.

de getallen links hiervan is voor de uitlijning, de getallen rechts hiervan is na de uitlijning.
de getalletjes die rechts ziet, moeten tussen min en max instaan van de middelste 2 rijen cijfers..staan ze in dit bereik is in feite de auto goed uitgelijnd volgens fabrieks specificaties.


in feite kan iedere uitlijner aan de hand van de gegevens die je van hans heeft gekregen je auto uitlijnen op die waardes...
maar hij zal in in principe na het uitlijnen met deze gegevens niet goed staan volgens hun programma....maar das een ander verhaal..
hans kennende zit het wel goed, en zijn dit exact de juiste gegevens voor jouw auto...

kleijn (0), 15 jaar geleden

gewoon maar even voor de duidelijk heid in de HUNTER DSP 600 3D staan de gegevens van de desbetreffende auto gewoon in misschien moet de monteur van het uitlijn bedrijf een update laten uitvoeren groet willem2

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Wie zegt dat ie met HUNTER DSP 600 3D is uitgelijnd?
Trouwens , een update heeft geen zin, want de Coupe 99-01 staat er wel in...........

kleijn (0), 15 jaar geleden

nee niemand zegt dat maar het is al aangehaald ga eens bij een ander misschien gaat het daar wel beter hoewel ik eigenlijk denk dat het probleem ergens anders ligt maar alles is daar over al gezegd misschien speling in het stuurhuis

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

nou kleijn....de uitlijning klopt in ieder geval al van geen kant.....en dit is verdachte nr1 bij een trekkend/niet sporende auto.......

overigens, uitlijnen met een ander merk apparaat dan een GIGA dure hunter gaat ook prima.....het apparaat is meestal wel goed, slecht de man die jouw st(z)uurstokken moet verdraaien maakt er meestal een potje van....!

evow (0), 15 jaar geleden

hoi,
op een ander gaan is nu geen optie meer voor me,
de mensen waar ik zaterdag ben gegaan is een andere dienst dan voorheen en heeft me best weer wat geld gekost.
dus nogmaals op een ander gaan is blijven geld weg gooien en er kan indd best nog iets anders mis zijn, maar als de marges nu al niet zouden overeen komen komt het nooit meer goed denk ik?
kan iemand van jullie specialisten me confirmeren of mijn data van de recenste (bovenste) uitlijning dan binnen de marges valt van de pdf of net helemaal niet?
dan kan ik best eerst weer gaan en vragen om dit opnieuw te doen... en vandaar verder te zien.
(en zou die persoon dan begrijpen wat er in die pdf staat? ;-) )

kleijn (0), 15 jaar geleden

[quote=arie549]nou kleijn....de uitlijning klopt in ieder geval al van geen kant.....en dit is verdachte nr1 bij een trekkend/niet sporende auto.......

overigens, uitlijnen met een ander merk apparaat dan een GIGA dure hunter gaat ook prima.....het apparaat is meestal wel goed, slecht de man die jouw st(z)uurstokken moet verdraaien maakt er meestal een potje van....![/quote]
ja dat is vaak de faktor wie doet het maar als je ziet wat er aLLemaal al is gebeurt door die man ga je toch denken dat het ergens anders vandaan komt alles is eigenlijk al besproken en meneer zegt het zelf al ooit eens schade gehad wie weet ??groet willem2 die dure hunter toevallig werkt mijn zoon darmee vandaar dat ik die aanhaalde kan ook met wat minder natuurlijk

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

zoals je kunt zien willem2, is het schijnbaar heeeel moelijk om de juiste gegevens bij de juiste auto te krijgen.
als men niet uitlijnt volgens de juiste specificatie;s krijgt men met alle wil van de wereld geen goed sporende auto.

ik kijk er niet vreemd van op dat het hele probleem opgelost is als er uitgelijndt wordt met de gegevens van hans..


hunter is mooi en goed spul, is vaak alleen niet voor een doorsnee garage weggelegt door de behoorlijk hoge aanschaf prijs..

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Nog een punt: het caster, oftewel de askanteling, is niet afstelbaar bij deze auto.
Echter, het is wel degelijk van invloed op het rijgedrag,
vooral na een schade waardoor 1 van beide wielen een opdonder heeft gehad en nu negatief staat.
Hieronder een link naar enige uitleg en met name het gedeelte over Caster is van belang.

http://www.intraxracing.nl/?cat=productp...

evow (0), 15 jaar geleden

@ hans,

ik geraak er zelf helemaal niet aan uit met die termen dus om te klagen moet ik weten wat goed en niet is, klopt me redenering dan en kan iemand aanvullen wat de waardes zijn?

de linkse waardes zijn de huidige de rechtse wat het moet, de ?? is teken dat ik niet weet wat het juist is :-)
Camber = wielvlucht
castor = naloop
toe -in = toespoor
toe -out = uitspoor


voorzijde

naloop
links 2.57 => 2.21-2.30
rechts 2.46 => 2.21-2.30

wielvlucht
links 0.01 =>0.00-0.30
rechts -0.01 =>0.00-0.30

toespoor
links 0.03 =>0.00-0.14
rechts 0.01 =>0.00-0.14
totaal 0.04 =>0.00-0.14

achterzijde

wielvlucht
links 2.57 =>0.42-0.30
rechts 2.46 =>0.42-0.30

toespoor
links 0.03 =>0.23-0.09
rechts 0.01 =>0.23-0.09
totaal 0.04 =>0.23-0.09

stuwhoek

0.01 =>??


secundaire hoeken

dwarshelling
links 12.35 =>??
rechts 13.00 =>??

ingeslotenhoek
links 12.35 =>??
rechts 12.59 =>??

as verzet
voor -2 =>-2
achter 1 =>1

spoorbreedte 12 =>12
wielbasis -4 =>-4

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

De waardes waar jij vraagtekens bij hebt , zijn in jou geval niet zo belangrijk.
Die ontstaan eigenlijk vanzelf na goed uitlijnen.
En zoals ik al zei: caster en camber zijn niet afstelbaar.
Het gaat om de afstelling van de achteras welke EERST goed moet staan en daarna de voorwielen stellen.
de waarde links in de kolom (eerste) is de gemeten waarde VOOR het uitlijnen en de waarde rechts daarvan (laatste) NA het uitlijnen,
dus waar men ze op gezet heeft zeg maar.

Misschien is het verstandig om caster eerst te controleren voordat men gaat uitlijnen.
Succes.

mvg,
Hans

evow (0), 15 jaar geleden

Hoi Jongens,

ik ben nog eens weer geweest naar daar , en nogmaals een grondige controle laten doen.
toen kwam dit boven water:

nu dat evenaard de waarde van men wagen vermoede ik.. dus de volgende stap die ik heb gedaan is naarde garage gereden..
en heb ik een nieuwe ´ford new fiesta` gekocht... enkel deze wagen moet nu nog verkocht worden voor export ofzo.

Toch hartelijk bedankt voor al jullie advies!

Santa (0), 15 jaar geleden

[quote=Santa]Jep.....

En er blijft toevallig toch niet een rem hangen, he...?[/quote]

coupe97 (0), 15 jaar geleden

hallo,

ik ben pas net geregistreerd op deze site en las je probleem, je zal de auto nu waarschijnlijk al verkocht hebben, maar voor anderen met dit probleem: ik heb zelf ook prblemen gehad met de remklauwen (achter) deze liepen aan en zorgde voor rare geluiden. ik heb via een 2e hands onderdelen site 2 andere remklauwen gekocht voor 90 euro inclusief verzending. ook deze waren niet in de beste staat maar heb ze kunnen reviseren. de remmen lopen nu dus niet meer aan. wel moet ik zeggen dat dat niet de oorzaak was van de afwijking naar rechts die ook mijn coupe heeft. het is bij mij niet zo erg als bij jou, als ik rechtdoor stuur staat het stuur iets naar links als ik het stuur los laat trekt hij naar rechts... wel moet mijn auto nog worden uitgelijnt wat niet ging omdat er een stelbout (rechts) vast zat en ze deze niet los kregen.

groetjes lennart

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Lennart, bedankt voor je bijdrage, maar het topic is van oktober 2008.
De volgende keer even naar de steldatum kijken in de blauwe balk erboven.

Voor jou probleem eventueel een nieuw topic openen.

mvg.
moderator.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Coupe of stel zelf een nieuwe vraag.