Hyundai i20 2017: Wanneer en welke type koelvloeistof vervangen 1.0 t-gdi

Bouwjaar: 2017, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 101

Hallo allemaal,

Onze i20 1.0 t-gdi heeft nu 160k km gelopen en ik vraag me af of ik de koelvloeistof moet vervangen. Heb gelezen dat deze 210k km mee kan.

De andere vraag is, welke type koelvloeistof gaat erin? Wat er nu in zit, heeft een groene kleur. Kan ik dit probleemloos vervangen met een G12+ koelvloeistof?

Bedankt alvast.

Abi_35

Geplaatst door Abi_35 (105) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai i20? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Hans4040 (395) PRO, 1 maand geleden

Dat staat allemaal in het boekje van de auto.
En wat betreft jou andere vraag: een waterpomp en thermostaat worden nooit preventief vervangen.
Een waterpomp wordt vaak wel vervangen gelijk met het vervangen van de distributieriem als hij daardoor aangedreven wordt.

Ehombie (55) PRO, 1 maand geleden

Ik zou in boekje kijken...maar 160d km is wel een mooie kmstand om het preventief te doen. koelvloeistof is vaak 10jaar of aanal km. Ben niet bekend met die auto maar mijn inschatting is dat het zo gedaan is.

Hans4040 (395) PRO, 1 maand geleden

Koelvloeistof moet inderdaad periodiek vervangen worden en in het onderhouds schema staat wel om hoeveel kilometers.
Maar waterpomp en thermostaat hoeft niet.
Succes.

Abi_35 (105), 1 maand geleden

Hallo,

Bedankt voor de reacties. Deze motor heeft een distributieketting en de waterpomp zit aan de multiriem. Kleine motor, dus alles is goed toegankelijk.

Koelvloeistof moet elke 48mnd of 120k km vervangen worden staat in het boekje. Dan ben ik er dus ver overheen gegaan. Maar deze motor GL3C zit ook in andere auto's en daar lees ik regelmatig 210k km als vervangingstermijn. Zouden ze verschillende koelvloeistoffen hebben gebruikt dan? Tja, boekje zegt 120k km. Dat zal wel goed staan.

Hyundai schrijft voor: een koelvloeistof op ethyleen-glycolbasis.

In deze motor zit een groene kleur koelvloeistof. Als ik deze via de radiator en eventueel waterpomp los, aan de zijkant, leeg laat lopen en weer vul met rode G12+, kan dit? Of zal het problemen geven omdat er wat groene koelvloeistof is achtergebleven?

Ik denk dat ik de waterpomp en thermostaat meepak bij het wisselen. Anders zit ik later weer te stoeien met koelvloeistof en ontluchten enzo.

Bedankt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai i20 of stel zelf een nieuwe vraag.