auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Iveco Daily 2006: Lichte dreun trilling met lading

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 2300

Hallo,

Ik heb een Iveco Daily met 185.000km die al een lange tijd een lichte dreun/trilling in de aandrijflijn heeft tijdens snelweg ritten, maar het wordt langzaam erger heb ik het idee.

Dit is het best te omschrijven als een lichte dreun die om de 2 seconden terug komt, bij korte ritten zou het niet eens opvallen, maar met hele lange ritten wordt het soms een beetje vervelend, vooral als de auto geladen is, en dus de achterkant inzakt, leeg bijna niet. Hoe zwaarder de achteras belasting hoe erger dat het wordt eigenlijk. (relatief erger)

Nu heb ik zelf even gekeken, en de cardan as heeft in het midden een stuk waar een stofhoes omheen zit, in dat stuk zit wel een lichte speling in, maar weet niet of dit normaal is of dat dit mag?
De kruiskoppelingen is niks aan te zien en geen speling voelbaar.


Vraag 2:
Ik heb 50.000km geleden alle lagers in het cardan laten vervangen door de garage, de auto had toen al wat last van speling in de aandrijflijn.
Was het tijdens de reparatie niet handig geweest om deze speling toen gelijk te repareren?
Ik heb 2 weken terug namelijk de bus naar dezelfde garage gebracht om nieuwe achterwiel lagers te monteren en de speling in de aandrijflijn te controleren.
Uitkomst was; is alleen op te lossen d.m.v vulplaatjes... dus ik denk waarom is dit toen niet gelijk gedaan dan?? Of heb ik het dan mis?

En waarom is ze die speling in het cardan die ik vandaag gevoeld heb ze niet opgevallen?



Alvast bedankt voor het meedenken.

Geplaatst door

W11081 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De speling hoeft niet de dreun te veroorzaken, maar het kan wel. De omschrijving" 50.000km geleden alle lagers in het cardan laten vervangen" is me niet helemaal duidelijk. Ik heb het vermoeden dat we daar onze aandacht op moeten richten. Daarnaast zou ik graag willen weten, waarom de achterwiellagers vervangen zijn...

Wat waren de klachten mbt de vorige reparaties.

De speling in de aandrijfas opheffen komt meestal neer op het vervangen van e as inclusief de koppelingen erin..

Hoi Cor,

Met de lagers bedoel ik eigenlijk het differentieel i.p.v cardan, de lagers (ik dacht 6 stuks) in de achteras differentieel zijn toen vervangen omdat de auto jankte in de aandrijving. Er waren ook 2 lagers versleten door vocht in de olie was de oorzaak.

De achterwiel lagers zijn vervangen omdat er zoem geluiden hoorbaar waren, dat is nu verholpen.

Maar vanaf begin af aan is die dreun al aanwezig, alleen toen heel erg licht.
De speling in de aandrijflijn was ook al vanaf begin aanwezig, alleen toen ook minder.

De garage zegt nu de speling in de ''klok'' zit en op te lossen is met vulringen of plaatjes in het differentieel (vandaar mijn vraag of het niet logisch was dat ze dat toen gelijk gedaan hadden)
Maar het advies w.b.t. de speling was om het te laten zoals het is en het geen kwaad kan.

W11081 0

11 jaar

Het antwoord is overduidelijk... Eerst maar wat algemene informatie. De aandrijfas draait met een hogere snelheid dan de drijfassen van de wielen, daarbij draait die as ook inog haaks op de wielen. Daarom maakt de fabrikant bij achterwiel aandrijving altijd gebruik van een zg kroon en pignon wiel. Omdat in een bocht het buitenste wiel sneller moet draaien dan het binnenste wiel wordt een differentieel toegepast..

Rechte tandwielen ratelen, omdat per tand steeds een binnenkant van het ene tandwiel begint de buitenkant van het andere aan te drijven. Maar tijdens zijn werk verschuift op beide tanden de plaats waar de kracht wordt overgebracht. heel even wordt de kracht in het midden van beide tanden overgebracht en uiteindelijk doet van de tand die middenin begonnen is de buitenkant benut en bij de abdere andersom... Dit geratel wilt men allang niet meer horen..Daarom worden er tandwielen met schuine vertandingen gebruikt. Er grijpen nu bv 3 tanden tegelijk 3 tanden van een ander wiel aan.. een hele verbetering, echter de tanden glijden langs elkaar wat met speciale smeerolie moet worden geregeld... Schuine tanden in een haakse overbrenging zijn ontzettend lastig te fabriceren. En nog steeds zoeken fabrikanten tandwielen bij elkaar welke zo min mogelijk geluid maken..(Paren heet dat) Het is zelfs zo dat de speling en de stand tov elkaar in veel gevallen verschillend zijn. (hoe diep steekt de pignon in het kroonwiel? Deze afstand wordt in de pignon ingeslagen of gekrast..
Als nu om de een of andere reden de(2) lagers van de pignon en/of de (2) lagers van het kroonwiel speling gaan vertonen klopt de stand van de twee tandwielen niet meer tov elkaar.. Met extra geluid als gevolg.... (Je begrijpt hpelijk dat ik huiverig ben om de eerder genoemde lagers te vervangen.. Het is dan gokken of de klant het geluid acceptabel vindt..
Als het geluid al aanwezig was is het vervangen van alleen de lagers onvoldoende om het geluid te verminderen. (Ik moet wel zeggen dat het geluid van de tandwielen geen kwaad kan. Lagers welke geluid maken zijn defect..
Er is speciaal gereedschap nodig om het nieuwe kroon en pignon alsmede de lagers op de goede plaats, onder de juiste voorspanning te monteren. Het werd in mijn tijd zelden gedaan. Meestal was een compleet differentieel vervangen.aantrekkelijker..

Het differentieel bestaat uit 4 op elkaar geplaatste haakse tandwielen (2 zonnewielen en 2 (of soms meer)satelieten). in twee ervan (zonnewielen) wordt de aandrijfas gestoken. en de andere twee (satelieten) draaien om een as welke haaks op de aandrijfassen zijn gemonteerd. Als het kroonwiel draait draait ook de eerdergenoemde as, niet in het rond maar in de lengterichting de erop gemonteerde tandwielen nem en bij de assen mee.. Dus tijdens het rechtuit rijden staan de satelieten en zonnewielen tov elkaar stil. speling erop boeit niet, veroorzaakt op het moment van wisselende belasting hoogsten voor een tik..

Vooral als tandwielen te strak tegen elkaar draaien kan dat een dreun veroorzaken. bij bv 7 en 13 tanden komen twee dezelfde tanden elkaar na 91 omwentelingen weer tegen.. De twee hoogste tanden tegen elkaar (speling minimaal) en na 45 of 46 omwentelingen de twee laagste. (speling maximaal)

Een leuke film van voor mijn tijd. Mijn leraar autotechniek maakte ooit deel uit van dat politiemotor team. Wel ff helemaal tot het einde kijken.. Zo moesten wij het ook leren...
http://www.autojunk.nl/2010/10/hoe-werkt...

Hoi Cor,

Bedankt voor je uitgebreide reactie, het is me helemaal duidelijk, de uitleg in dat filmpje kan gewoon niet duidelijker!


Wat ik me alleen nog afvraag, als de as inveert wordt het dreunen erger, hoe zou je dat kunnen verklaren dan?
De hoek van de tandwielen en of speling van de wielen blijft toch gewoon hetzelfde?

W11081 0

11 jaar

Sorry vergeten te melden.. De aandrijfas is voorzien van minstens 2 flexibele koppelingen... (kruiskoppelingen) Een zwaar punt ergens in een koppeling kan het zelfde effect hebben als dat van twee ovale tandwielen.... Ik ken de Daily niet, en ik weet ook niet welk type koppeling er in de as zijn toegepast..

Ik noem wat voorbeelden:

A, gewone kruiskoppeling. Hierin zitten 4 naaldlagertjes..omdat het lager alleen maar een beetje heen en weer gaat kan de baan van de naalden in een soort wasbord veranderd zijn..

B. Canvas koppeling Sterke canvas schijf op 3 of meer plaatsen aan de as gemonteerd en er tussenin met evenveel plaatsen op een flens.de as wordt door een lager gecentreerd en dat lager kan stuk zijn.

C: Homokinetische koppeling tik dit in op google en ga naar wikipeda.. er worden er meerdere beschreven. bij afbeeldingen op google beweegt het zelfs.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Iveco Daily of stel zelf een nieuwe vraag.