Iveco Daily: Start niet

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel

Goeiedag,
Ik heb een iveco. Toen ik bij mijn werkgever begon te werken, hjebben ze mij gezegd dat ik eerst de vrachtwagen goed moest laten voorverwarmen en dan goed doorstarten. Ik heb nog geen problemen gehad tot gisterenavond. Ik was vrijdag thuisgekomen en heb mijn vrachtwagen geparkeerd zoals ik altijd doe. Zaterdag (gisteren) hebben we de vrachtwagen gekuist. Toen ik 's avonds wou gaan tanken, startte hij niet! Hij maakte wel even het startgeluid, maar dan wwas het gedaan. Als ik nu probeer, geeft hij enkel een klik, da's alles.
Ik denk niet dat het aan mijn batterij kan liggen, want mijn laadklep werkt nog perfect, mijn lichten branden nog, ik heb een printer voor leveringsbonnen af te durkken, en die werkt ook nog perfect, mijn radio gaat nog, allée, ja, alles werkt, behalve de motor die ik niet kan starten.

Kan iemand mij ALSTUBLIEFT helpen????????????

Groetjes,
Joke

jokentje

Geplaatst door jokentje (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Iveco Daily? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Hans4040 (300) PRO, 15 jaar geleden

ik denk toch te weinig power in de accu, een startmotor gebruikt wel iets meer vermogen dan een printer.
Zeker de auto gekuist met alle deuren open en de radio aan?

jokentje (0), 15 jaar geleden

ahja, 't is een vrachtwagen Iveco eurocargo (als dat kan helpen)
Ik heb ook een foto bijgezet

jokentje (0), 15 jaar geleden

Nee, er stond niks op. Alle lichten waren uit, en de deur heeft wel open gestaan, maar de lichtjes binnen waren uit.
Zou het helpen als ik hem aan een batterijlader hang? Er zitten 2 batterijen van 12 V in, de ene meet 12V en de andere 10V

Hans4040 (300) PRO, 15 jaar geleden

Ik zou ze inderdaad maar even aan de acculader hangen.
een 12 Volt accu , die 100% geladen is , meet 12,7 volt als hij gezond is.(rustspanning)
10 Volt is absoluut te weinig, dus die moet zeer zeker geladen worden, als hij nog heel is tenminste.

mvg,
Hans.

jokentje (0), 15 jaar geleden

Wat bedoel je met "als hij nog heel is tenminste"?
Sorry dat ik het vraag,hoor, maar ik heb er niet echt verstand van! Ik rij wel met een vrachtwagen, maar voor de rest...
Ik dacht het wel dat die 10V te weinig was, maar ik wou het voor de zekerheid nog is vragen :-)

Hans4040 (300) PRO, 15 jaar geleden

10 volt is zo laag, dat de accu kapot kan zijn.
zelf een accu die maar voor 20% geladen is, meet altijd nog 11,9 volt.

maar zet ze allebei een nacht onder lading en meet morgen weer, alle kans dat het dan goed is.

jokentje (0), 15 jaar geleden

moet ik ze dan allebei aan een andere batterijlader hangen, dus aan 2 verschillende?

Sorry voor de vele vragen!!

Hans4040 (300) PRO, 15 jaar geleden

dat is wel het beste ja.
kan ook tegelijk, maar dan duurt het langer

jokentje (0), 15 jaar geleden

OK, bedankt!!


nog 1 laatste vraagje, mijn buurman rijdt met een trekker-oplegger. Kan ik mijn vaste vrachtwagen proberen starten met startkabels of niet??

Hans4040 (300) PRO, 15 jaar geleden

ja dat kan , maar alleen als je van de buurman 12 Volt krijgt en geen 24 volt, zoals bij de grotere vrachtwagens gebruikelijk is.

T.P. (0) PRO, 15 jaar geleden

Eurocargo is ook gewoon 24 volt dus kun je gerust over starten met een andere vrachtwagen. Maar dat zal je buurman wel weten. Enne ga er maar van uit dat die van 10 volt gewoon defect is, het beste is om er 2 nieuwe in te zetten anders is de accu die nu nog goed lijkt binnen de kortste keren ook defect. Een oudere accu heeft een hogere inwendige weerstand en met 1 nieuwe worden ze zo ongelijk geladen wat de levensduur niet ten goede komt.
Succes.

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Normaal gesproken horen accu's van vrachtwagens ieder jaar gewisselt worden van plaats, dit vergroot de levens-duur.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Iveco Daily of stel zelf een nieuwe vraag.