Beste lotgenoten,
We wostelen al een tijd met een storing in deze Jag.
Tijdens het rijden springt de motor in noodloop, met de melding beperkt motorvermogen.
Een aantal foutcodes die met de storing samengaan zijn:
Motor ECU:
P0670 Glow plug control circuit.
P242E Exhaust gas temperature sensor - circuit intermitterent/erratic (bank 1 sensor 3).
P242C Exhaust gas temperature sensor - circuit low (bank 1 sensor 3)
P242B Exhaust gas temperature sensor - circuit range performance (bank 1 sensor 3).
Vernsellingsbak ECU:
P1797 CAN transmission control module to engine control module malfunction.
We hebben alle uitlaatgastemperatuur sensoren al vervangen (5 stuks).
Roetfilters zijn gereinigd/vervangen (3 stuks)
Stekkers, zekeringen en relais nagekeken.
Olie ververst (zat diesel in).
De auto stinkt binnen naar uitlaatgas, waarschijnlijk klein lekje in het uitlaatspruitsuk. Nog niet verholpen.
Het lijkt of het regenereringsproces wordt afgebroken en de motor in noodloop springt.
Wij hebben heel weinig ervaring met Jaguars, misschien hier technischi aanwezig die dat wel hebben.
Ik hoor het graag, Marvin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt erop dat het mms tracht te regenereren en dat dat maar steeds niet lukt. Vandaar ook de diesel in de olie.
Mms ziet dat het roetfilter niet loskomt óf hij wil persé een procedure afmaken.
Vergeet niet dat het gloeisysteem nodig is om effectief te regeneren. Mocht daar een probleem zitten kan het proces niet voltooid worden. Er is immers een foutcode .
Moet je het mms niet vertellen dat het regeneratieproces nu klaar is?
Met dit type wel vaker een defecte egr gehad, vrij makkelijk af te doppen om te proberen.
succes
Bedankt voor de tip Marcel,
Ik ga het gloeisysteem controleren en egr afdoppen, als er weer tijd vrij is.
Bij mijn weten kan ik het mms niet vertellen dat het klaar is.
Ik laat het horen.
[b] Marvin, vergeet niet om de oplossing ook te vermelden. Degene die helpt bij het oplossen van een probleem hoort graag hoe het is afgelopen![/b]
Beste moderator,
De klant heeft nog een aantal weken met het probleem rondgereden, vorige week had ik pas tijd gehad om er echt in te duiken.
Ik denk dat ik de oplossing heb voor dit probleem, in de datastream van het mms sprong de uitlaattemperatuur heel af en toe naar de 1000° ook als de motor niet draaide. Met wat gejutter aan de kabelboom onder de auto kon het simuleren. Nieuw stuk kabelboom gemonteerd zonder resultaat. Temperatuur schommelde nog steeds. Kabelboom helemaal uit elkaar gehad, alles bleek goed. De kabel loopt naar een grote stekker, stekker losgemaakt, schoongemaakt en schommeling was niet meer te simuleren (stekker had ik al eerder los gehad, maar was echt niks aan te zien).
Het is niet te begrijpen, soms met een kleine aanraking van de kabel onder de auto (1,5 m verwijderd van de stekker) sprong de temperatuur naar de 1000° en met trekken en jutteren aan de stekker zelf gebeurde er niks. Blijkbaar zat er toch een overgangsweerstand in.
Het gaat om een grote stekker onder een stuk isolatie naast de rechter veerpoot. De kabelboom aan de stekker loopt over het blok heen naar het schutbord, de andere kant zit aan de ecu. De twee delen van de stekker zitten vast met een bout.
Of het probleem echt is verholpen is nog even afwachten omdat ik vanmiddag pas klaar was. Over een week durf ik met zekerheid te zeggen dat het is opgelost!
Klant rijdt nu ruim een week zonder problemen rond, probleem opgelost.
Bedankt voor het meedenken!
Groet Marvin
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar S-Type of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar