Jaguar S-type 2002: motor management lampje

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: JB, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 147

het probleem is al besproken op dit forum.
bijkomende info:
vervangen:
beide kats
bougies
pakkingen daarvan
gasklephuis
3 bobines
alle vloeistoffen
beperkte motor prestatie gaat direct aan bij starten, verder een sterke benzine lucht, motor stottert, ook na warm draaien geen verbetering.
experts zeggen het volgende:
lekkage bij het uitlaat spruitstuk
een stekker die geen goed contact maakt
anwb zei: miss fire op cilinder 1.

alle acties en vervangingen, zijn in de kader gedaan
graag ideen?
mvg
inge en frank (ingfra)

ingfra

Geplaatst door ingfra (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Jaguar S-Type? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Welke foutcode(s) worden er uitgelezen? Liefst exacte tekst en nummer.
Zijn de zogenaamde fuel trims al eens uitgelezen? Welke waarde gaven die aan?

    hi Oldford komen ze aan:
    P300
    P0174 (met daaronder)
    B2 mengsel te arm
    P301


    B2 is waarschijnlijk de lambda sensor op bank2 van de kat
    en dan deze: ontsteking fout meerdere cilinders/willekeurig

    uitgelezen door de ANWB - ingfra (0), 2 jaar geleden
    oh en het trim verhaal, die weet ik eigenlijk niet... - ingfra (0), 2 jaar geleden

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

P0174 geeft idd. aan dat het mengsel te arm is op bank 2.
P0301 is een misfire op cylinder 1 (en dat is bank 1), dus dat heeft niets te maken met de lambda sonde van bank 2.
In ieder geval op bank 2 staat de fuel trim op zijn maximum, daardoor krijg je die foutcode P0174.
Rest de vragen hoe het mengsel is op bank 1 en of het mengsel op bank 2 echt te arm is.
Met een sterke benzinelucht (te rijk staan) en de foutcode P0174 kan ik de conclusie lek in het uitlaatspruitstuk (van bank 2) wel begrijpen. Dat is een mogelijkheid. Maar ook een defecte lambdasonde kan dat veroorzaken net als een fout in de bedrading van die lambdasonde.

Ik zou eens wat serieus onderzoek laten doen naar de oorzaak. Want tot nu toe is het onderdelen roulette spelen en zijn er (zeer) dure onderdelen vervangen die vooralsnog niet defect waren (zoals beide katalysatoren).

    hi, het is idd een zoekplaatje, de beide kats waren,,,leeg, en gelast, en lekten beide, dus gloed nieuwe eronder (spin offs)
    ik neem alle aangegeven mogelijke problemen die h probleem kunnen veroorzaken mee, dank voor de input
    mvg
    inge en frank - ingfra (0), 2 jaar geleden

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Heb je de auto al lang? Heb je deze gekocht van een particulier of bij een bedrijf?
In het laatste geval kon je wel eens aanspraak kunnen maken op de "wettelijke" garantie.

    bij een bedrijf, geen garantie, ik wist waar ik aan begon, S type is een problem car,,,, aansprakelijkheid is geen optie,,,, en het is een hobby,, maar wel beetje irri nu,,, - ingfra (0), 2 jaar geleden

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

De "wettelijke" garantie is altijd van toepassing en kan niet uitgesloten of afgekocht worden.
Als er iets defect gaat of gemanipuleerd (kat's) is in de 1e 6 maanden heb je so wie so recht op kostenlose reparatie door de verkoper. Maar ook daarna kun je nog aanspraak maken, maar dan moet je bewijzen dat het defect er bij de verkoop al was.
Die wettelijke bescherming gaat vrij ver zoals deze uitspraak over een auto van 1700 euro aantoont:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien...
Zie ook: https://mijn.bovag.nl/dossiers/non-confo...

Mansie (0), 2 jaar geleden

Heb je het inlaattraject/carterventilatie al goed nagekeken.
Als hij valse lucht aanzuigt, krijg je een "Lean" lucht/brandstof mengsel (P0174), omdat een deel van de lucht niet door de MAF/MAP gemeten wordt.
Vervolgens zal je fuel trim omhoog gaan om dit te compenseren.
Als de lucht/brandstof verhoudingen niet goed zijn kan je misfire's krijgen.

    hi Mansie,
    ik ben geen techneut, ik weet een hoop, maar om dit probleem te tackelen, heb ik echt een specialist nodig, die heeft de tools daarvoor. ik ben bij een 'specialist' geweest, resultaat 600 achteruit, geen gehele oplossing. ik ben nog op zoek naar een goede monteur, dus sja , het is en blijft een probleem voorlopig. - ingfra (0), 2 jaar geleden

ingfra (0), 2 jaar geleden

HI,

vraag: het lucht inlaat systeem, zit daar een pakking onder? ik haalde dat er af, 2 weken geleden, maar zag daar geen pakking zitten. voor de duidelijkheid: het deel wat op de motor zit, waar de bougies onder zitten.
volgende vraag: kan ik in contactkomen met of OLDFORD of MANSIE , of beiden hahahah

mvg

frank

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar S-Type of stel zelf een nieuwe vraag.