Jaguar S-type, juni 2002 (nieuwe type) 230.000 km (alle beurten door dealer gegeven.
Het motormanagement lampje gaat aan en blijft branden. Geeft bovendien bij starten aan "beperkte motorcapaciteit". Bij uitlezen door de dealer kwam aan het licht dat de bougies vervangen moesten worden. Is daarop gebeurd tevens zijn de bobines onder het spruitstuk op advies van de dealer vervangen. Bij wegrijden gaat lampje wer branden. Dealer vervangt een kabelboom> lampje uit! Een dag later weer "beperkte motorcapaciteit" > lampje brandt. Uitlezen door dealer geeft aan dat er nog steeds wat is met cilinder 1, 3 en 5 en dat de katalysator onder de drempel zit (als ik me goed herinner). De katalysator wordt door dealer met endoscoop bekeken. Is niets mee aan de hand, ziet prima uit! vervolgens wordt klopcenter (? wat de signalen van motormanagement doorgeeft) vervangen > lampje uit. Dag later na ca 40 km gereden te hebben gaat lampje weer branden. Dealer leest weer uit: cilinder 1,3 en 5 + katalysator. Wellicht speling in de kleppen wordt geopperd. Na weer een dag werk is de conclusie alles is/was prima, motor loopt goed, er was geen speling in de kleppen. Systeem gereset> lampje uit! Nu, 40 km verder > lampje brandt weer. Wat nu? Dealer zegt breng maar weer langs, misschien overbrenging naar nokkenas. Dus voor volgende week een afspraak.
Maar ik sta open voor suggesties om hoge kosten te voorkomen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De exacte foutcodes (liefst met nummer) zouden kunnen helpen.
Wat ik uit het verhaal proef is dat 1 kant van de motor misfires heeft en dat aan die kant de kat ook niet goed (meer) werkt.
Misfires kunnen ook komen door een verkeerd mengsel. Dat zou als oorzaak valse lucht kunnen hebben.
Mengsel kan gecontroleerd worden door uitlezen van de fuel trims en door een 4-gas meting.
Oorzaak van een te arm mengsel kan zijn een scheurtje in een slang, het inlaatspruitstuk of de pakking van het spruitstuk.
Ook een defecte lambdasonde of een lekje in de uitlaat kan deze problemen veroorzaken.
Afhankelijk van hoe de brandstofdruk geregeld wordt (centraal of per kant van de motor) kan er een probleem met de brandstofdruk zijn.
Maar ook de uitleg van de dealer dat de timing van de motor (nokkenas) niet goed is, kan dit allemaal veroorzaken.
Als er langdurig misfires optreden dan kan de katalysator kapot gaan.
Het eind van het verhaal is dat er serieus gemeten dient te worden en dat betekent manuren. Daar kom je niet onder uit.
Hoe rijdt de auto? Goed of een beetje hikkerig? Net alsof je aan een elastiek vast zit?
Wat doet je brandstofverbruik op dit moment? Hoger of gelijk gebleven?
Hallo en bedankt voor deze al zeer snelle reactie.
De exacte foutcodes ken ik niet, liggen bij de dealer (ik zal deze volgende week opvragen).
Ik neem aan dat het inlaatspruitstuk in orde is, dit is immers los geweest om de bougies en de bobines te vernieuwen en de pakking van het spruitstuk is daarbij ook vernieuwd. De sensoor (die regelt)van de lambdasonde is ook deze week vernieuwd (had ik nog vergeten te vermelden). ik neem aan dat de uitlaat verder in orde is; maakt ook geen vreemd geluid. De auto loopt op dit moment ook prima. Alhoewel de dealer van de week opperde dat wellicht ook een probleem met de versnellingsbak kon zijn, hij voelde dat tijdens de proefrit dat de auto bij bepaalde snelheden ietwat stokkerig reed (misschien wat je oppert als aan een elastiek). De dag daarop zei hij overigens dat het weer een stuk minder was. Maar voor mij rijdt de auto op dit moment prima. Ik heb de auto overigens vanmorgen pas voor het laatst opgehaald bij de dealer en nu brandt het lampj motormanagement dus weer. Het brandstofverbruik zal ik naar gaan kijken.
Reden voor de dealer om naar de klepspeling te gaan kijken was dat volgens hem alleen de foutcode van de kat mbt drempelwaarde veroorzaakt zou worden door een probleem in de verbranding aan die kant (cilinder 1, 3 en 5). Waarbij dus achteraf bleek dat alles in orde was. Ook is de bedrading nog doorgemeten.
De suggestie van de "probleem met brandstofdruk" neem ik dinsdag a.s. mee als ik de auto weer breng. En ik zal vragen nog eens uitvoerig naar de uitlaat en slangen te kijken.
In mijn ogen blijft het vreemd dat ondanks de vervanging van bougies (6 stuks) en bobines (3 stuks rechts) de auto vorige week bij de koude start (-11) beperkte capaciteit aangaf en zeer hikkerig stationair liep. Pas na twee keer herstarten en wat hikkerig staionair warm lopen, liep de auto na een herstart weer soepel stationair (maar dan brandt het lampje al en dat blijft branden).
12 jaar
Je laatste opmerking is interessant en verhelderend.
Je probleem is het ergst bij koude motor. Daar loopt de motor hikkerig en worden kennelijk de foutcodes gegenereerd.
Als dan de motor en de lambda-sonde op temperatuur komen en de computer op de lambda gaat regelen gaat hij weer goed/beter lopen.
Dan zeg ik (zonder meetwaardes) dat de lambda werkt en dat het probleem na de koude start moet worden gezocht.
Warm zal het niet helemaal weg zijn, gezien de opmerking van de dealer over "ietwat stokkerig rijden".
Maar zoals al eerder gezegd, dat is makkelijk vast te stellen met uitlezen door de fuel trims te bekijken.
Is het vreemd dat het probleem er nog is na vervanging van bougies en bobines? Nee, die waren dus niet defect en het is iets anders.
Al begrijp ik (gedeeltelijk) wel het vervangen van de bougies, als die al wat ouder waren.
Heeft de dealer de auto al een keer koud gehad? Dus de auto de avond van te voren brengen.
Kunnen ze zelf het probleem meemaken bij koude motor.
Hoeveel lambda-sensoren zijn er vernieuwd en welke waren dat?
V6 motoren hebben meestal 4 (vier) lambdasensoren. 2 voor de kat (1 aan elke kant van de motor) en 2 na de kat's.
Foutcodes worden waarschijnlijk gegenereerd bij koude motor: ja. Maar het is ook zo dat ik nadat ik vanmorgen de auto heb opgehaald (lampje uit) Nog tweemaal tijdens de rit naar huis (zo'n 20 km) een herstart gemaakt met warme motor (lampje blijft uit). Dan ongeveer een uurtje later waarbij de motor toch wat heeft kunnen afkoelen, start deze zonder problemen (motor draait soepel). Dan komt de motor op temperatuur (alles blijft goed) en plotseling (na ca 5 km gaat het lampje weer aan.
Ja, op de vraag of de dealer de auto koud heeft gehad. Bij de eerste keer (vernieuwing bougies en bobines) hebben ze de auto een nacht over gehad en de laatste keer heb ik de auto gistermorgen (rond 11 uur) gebracht, waarbij het besluit kwam om de klepspeling te controleren en zonodig opnieuw af te stellen (veel arbeidsuren). De auto was gisteravond om 17 uur nog niet gereed en vanmorgen is deze pas verder gereed gemaakt, waarna er werd proef gereden. Dus met koude start (hoewel de auto daar binnen heeft gestaan en bij mij staat de auto buiten). En bij de proef geeft de auto geen probleemmelding.
Er is maar 1 sensoor van de lambda vernieuwd. En wel de sensoor van de kat aan de rechterzijde (bij cilinder 1,3 en 5) waar de probleemcodes vandaan komen. Wat ik begrijp is de sensoor die regelt vervangen (er zouden per kat 2 sensoren zijn, een die regelt en een die controleert).
En ik heb zojuist een klein stukje gereden (misschien maar 3 km) om het benzineverbruik eens te bekijken. En mijn eerste indruk is dat er inderdaad een hoger brandstofverbruik is dan gebruikelijk. Ik zal het morgen nog eens over een grotere afstand meten en deze gegevens doorgeven.
Overigens super voor deze hulp die jullie zo bieden!!
12 jaar
Je hebt meerdere foutcodes die regelmatig terug komen.
Aan het lampje is niet te zien welke er nij warme motor komt. Ik denk die van de katalysator, want dat duurt altijd enige tijd.
Testen met koude motor moet dus kennelijk gebeuren na een nachtje buiten slapen.
Nu heeft dat nog het grootste nut, het vriest nog steeds, maar volgende week?
In een geval als dit, begin ik met uitlezen en kontroleren van de diverse sensoren, voordat ik zelfs maar de motor start.
Daarna start ik deze terwijl ik er een 4-gas tester en een uitleesapparaat aan heb hangen. Dan moet je wat kunnen zien.
N.B.: De regelende sensor is de lambda sensor VOOR de kat. Die na de kat kontroleert inderdaad en die konstateert dat de kat niet werkt.
Tja, helaas werken ze niet in het weekend en hebben ze eerst dinsdag pas een vervangende auto beschikbaar.
Momenteel vriest het nog een paar graden en ik ben benieuwd of de auto morgen normaal start of dat een paar cilinders in het begin niet goed meedoen.
Ook ben ik benieuwd naar het brandstofverbruik en het eventuele effect hiervan alsmede de eventuele uiteindelijke oorzaak.
Ik houd u op de hoogte...
12 jaar
Vandaag, 11-2-2012
Auto stond in vrieskou (-12 vannacht). 's Morgens vroeg sleutel omdraaien en de motor loopt zonder problemen (als een zonnetje). Uiteraard brandt het lampje, maar dat blijft volgens mij zo tot de garage het reset.
80 km gereden (stad en autoweg) tussendoor gestopt. Gemiddeld brandstofverbruik 10,0 op 100 km.
Auto blijft verder probleemloos rijden.
Ik krijg steeds meer het idee dat er een sensoor is die verkeerde signalen afgeeft waardoor het motormanagement een fout (of misschien wel meerdere) signaleert.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar S-Type of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar