Hey iedereen,
Vandaag was ik de motor van mijn Jaguar X-type 2.0D even aan het controleren en ik merk een olielek op. Volgens mij komt deze van bovenaan de motor, dus vermoedelijk het kleppendekselpakking dat lekt? Is het moeilijk om zelf de pakking te vervangen? Of zou er nog iets anders kunnen zijn dat bovenaan de motor een olielek veroorzaakt bij een X-type?
Ik vind eigenlijk weinig informatie hierover op internet (zowel bij Jaguar als Ford Mondeo TDCI gezocht, het is immers dezelfde motor)
En dan heb ik nog een tweede olielek ontdekt. Volgens mij is de pakking van de oliecarterpan de schuldige... Hoewel ik hiervan niet volledig zeker ben.
Is er nog iets anders dat een olielekkage kan veroorzaken in de buurt van de carterpan (aan de rechterzijde van de wagen)?
Nu blijkt dat zo'n carterpan demonteren een hele klus is?
Moet dan de versnellingsbak gedemonteerd worden enz...?
In dat geval kan ik de wagen beter naar de garage brengen...
Alle info is welkom
Dank bij voorbaat
Tim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hey,
Aan het kleppendeksel betwijfel ik hard,wat er wel dikwijls gebeurt is dat de injectorleidingen lekken,maar dan ruik je direct diesel,en dit is iets lopender ook.
En van die onderste lek als het echt in het midden tussen de 2 voorwielen bedoel ik dan is,dan is het wsl de dichting van de krukas achter het vliegwiel,is het meer naar de rechtse kant is het de krukasdichting achter de poulie waar de riem opdraaid.Deze laatste is vrij snel te vervangen,die andere niet want dan moet je versnellingsbak demonteren.
Grtz
Sprot
Hey iedereen,
Vooreerst bedankt voor de nuttige tips sprot!
één van de lekkages bleek idd de krukaskeering te zijn.
Dit is inmiddels vervangen.
De kleppendekselpakking heb ik ook reeds vervangen.
Deze lekte dan toch blijkbaar.
Maar nu heb ik nog een olielekkage aan de linkerzijde van het blok (gezien vanaf de binnenzijde van de wagen).
Ik verdenk er de nokkenaskeering van dat deze nog lekt.
Is dit veel werk om te vervangen? (ik zou ineens ook de riem laten vervangen)
Groetjes
Tim
15 jaar
Hey Tim,
Als het aan de linkerzijde is,ja dan moet de versnellingsbak eruit,wat een groot werk is want je moet het subframe ook demonteren.Als je regelmatig eentje doet dan lukt dat op 6u-8u.Ja meestal lekken deze wel,deze zit dan achter het vliegwiel.Dan moet je mss ook is denken als je dan toch het werk doet,hoeveel km heeft de koppeling?Mss eventueel bij vervangen.
En je zegt dat de andere krukaskeerring is vervangen,dat is deze dat achter de polie zit waar de riem opdraait,dus dan is de riem er al af geweest.Maar de riem (is maar voor alternator en airco)deze mag 160000 km blijven staan.
Grtz
Sprot
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar X-Type of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar