Sinds twee maanden ben ik de trotse eigenaar van een Jaguar X-type 2.0 liter diesel 96 kw.
Fantastische auto en rijd heerlijk (ook al is het een ford mondeo met een ander neusje) nu doet zich het volgende probleem voor:
Plotseling verschijnt een knipperend voorgloei lampje en ben ik mijn vermogen kwijt. vrij kort daarna slaat de motor af. (naar ik heb begrepen gaat hij dan in de veiligheids modus)
Wanneer ik de motor uitzet en opnieuw start is het probleem verholpen (of wanneer ik tijdens het rijden het contact uit en weer aan zet). De tank is meer dan half vol.
Dit euvel doet zich eens in de zoveel tijd voor. Het is echt plotseling (er zit geen regelmaat in) soms weken niks en dan twee .. drie keer achter elkaar
Ik ben hiervoor naar de dealer geweest en zij kunnen niets vinden. Zij vinden de auto goed rijden.
Hij heeft een onderhouds beurt gehad en de EGR klep is schoongemaakt (naaraanleiding van dit voorval).
Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn, maar wil dit opgelost hebben.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hey,
Als het voorgloeilampje brandt dan wijst dit meestal op verslechtering van de injectiepomp,dit kan ook een gevolg zijn van slechte kwaliteit van brandstof.Mss eerst even dieselfilter checken en uitgieten in een beker en controleren op vuil of water.Ook op de injectiepomp staat een ventiel op die de brandstof dosseert,als deze niet goed kan dosseren brandt dit lampje.
Grtz
Sprot
Hey Sprot,
Probleem heeft zich nu al enige tijd niet voor gedaan.
Ik tank nu een soort bio diesel (voorheen alleen shell v-power)
diesel filter en ventiel op de injectie pomp ga ik controleren
bedankt
Grt
Peter
16 jaar
Hallo Peter,
Lag het aan het ventiel? En heeft zich het probleem niet meer voorgedaan? Heb hetzelfde probleem en nog geen oplossing.
Lees graag je reactie!
mvrgr
jacq
Jacq
Ik heb een hele tijd gelast gehad van het verschijnsel, echter sinds drie weken komt het weer voor.
Zonder vooraankondiging spontaan in de noodloop ????? op de meest onverwachte vreemde momenten
Wat ik nu doe is tijdens het rijden (levens gevaarlijk) even het contact uitzetten en dan waar aan en voila dan doet ie het weer. Dan heb ik een hele tijd geen last en dan plotseling .......
Ik moet eerst even langs de dealer om de foutcodes te laten uit lezen.
Ik heb al diversen dingen gehoord diesel filter, ventiel defect, brandstofpomp vervangen, iets met een krukas sensor, inspuitventielen versleten.
Ik weet het echt niet meer. In april nog bij de delaer geweest en die vind hem fantasisch rijden (zeker ook voor een 2.0 diesel) maar zij kunnen het ook niet vinden.
Wanneer de ANWB de foutcode uileestzeggen ze "te weinig brandstof". de zeggen ze je moet tanken.
Ik weet het echt niet meer en tast volledig in het duister. ik tank sinds enige tijd diesel met een percentage biobrandstof en merk dat het sinds dien wel veel minder is geworden.
Sorry je niet beter te kunnen inormeren
Peter
16 jaar
Volgens mij is de x-type een (sorry heren, maar het is nou 1 x zo) veredelde ford mondeo (een ghia maar dan met andere carrosserie en nog meer luxe) Volgens mij is de motor ook van Ford, dus miss is het handig om ff onder ford te kijken bij de diesels of het daar ook voor komt (zoekfunctie) en soms kan het langsrijden bij de ford dealer een hele andere conclusie opleveren dan bij de jaguar dealer die zelden of nooit een dergelijk gemotoriseerde auto binnenkrijgt.
Gr
Peco Power
Definitieve oplossing: nokkenas sensor vervangen en dit probleem komt (bij ons) niet meer voor
Groet,
Jacq
Jacq,
Bedankt voor het delen. over twee weken heb ik een afspraak bij de dealer. Dan gaan we de fout codes uitlezen.
Zij vermoeden dat het de katalysator zou kunnen zijn. weer iets nieuwe.
Ik neem al het bovenstaande in iedergeval mee.
Groet,
Peter
15 jaar
wij hebben een gelijkaardig probleem gehad met een TDCI van 2002.
In de motor zitten 2 temperatuursensoren die op een bepaalde spanning moeten staan. Eén ervan stond op een te lage spanning zodat deze verkeerde temperatuursinformatie doorstuurde naar het motormanagement met als gevolg dat de motor in veiligheidsmodus ging. Nadat de sensor op de juiste spanning was gezet was het probleem verholpen.
15 jaar
Foutcode P0251 (fout in brandstofmeetregeling van injectorpomp)
Ongegrijpelijk!!! Auto rijdt fantastisch verbruik tussen de 1op16 en 1op17, geen abnormaal rook uit de uitlaat.
kilometerstand 156.000 km
Dealer wil met de volgende onderhoudsbeurt nieuwe software er over heen zetten, wellicht zijn de meet waarde dan ietss anders.... ofzo iets
iemand suggesties ?
15 jaar
Ik denk dat de brandstofpomp de boosdoener is.
Dit komt regelmatig voor bij dit type motor, evenals de injectoren.
Dit is een gekende ziekte bij de mondeo en de focus.
15 jaar
Ja, maar als je Jaguar rijdt, kun je geen Ford storingen hebben........ Dan kun je beter het Jaguar dealer uurloon en aanverwante toeslagen betalen, Terugkomen omdat de nieuwste software niet aanwezig is (Downloaden bij de importeur kan niet?)en dan hopen dat het klaar is. Ik gaf de tip al eerder, net als Primera p11, rij eens bij een Ford dealer langs, wss is je probleem zo weg....
gr
Peco Power
Eindelijk een ford garage gevonden die me graag wil helpen. komt de storing al enige tijd niet meer voor
15 jaar
Hardstikke mooi, zo'n Jaguar weet zelfs al wanneer ie het gaat verkiezen en kiest dan eieren voor z'n geld, geen elende meer.
Problem solved (tank je tegenwoordig miss ergens anders), of vindt ie winterdiesel lekkerder en spint ie nu tevreden??
gr
Peco Power
Probleem kwam terug. Verder verdiept en samen met de Ford dealer en diesel specialist opzoek gegaan.
Neven problemen waren. slecht stationair lopen (varieerend toerental) fors roken bij doortrekken.
Wanneer je de snelheid wil vasthouden met een toerental tussen de 1500 en 2000 toeren rijdt de auto schokerig.
In vrijloop "roffelde" de motor wanneer je deze vast wilde houden op bijv 1700 toeren.
Verstuivers zijn er uit gehaald (ze lekte niet) en op druk gecontroleerd. wat blijkt. twee verstuivers "opende" bij 140 bar en twee verstuivers gingen bij 200 bar nog niet open. verstuivers zijn gereinigt en nog wat dingetjes en voila probleem opgelost.
Hij rijdt weer super, loopt netjes stationair, rookt niet meer ernstig, roffelt niet meer, schokt niet meer (fout code maar even afwachten)
Kost een paar centen, maar het is wel opgelost.
Ik hoop dat meer mensen hier wat aan hebben
groet
Peter
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar X-Type of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar