close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Jaguar X-Type: vage motorproblemen x-type 2.0D

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0D (TDCI 130 pk)

Een lastig probleem met m'n x type 2.0D uit 2005, 185.000 km. Het is lastig op te lossen dus misschien zijn er hier mensen die ons verder kunnen helpen. Ik zal het zo goed mogelijk pogen uit te leggen.

Feiten:
- in 2012 gekocht, auto liep bij aanschaf prima. Na enkele duizenden kilometers verder (195.000 km op de teller) plots soms noodloop op snelweg. uitlezen: foutcodes P0251 en P1608.
- hierop nieuwe (gereviseerde) verstuivers geplaatst en ingeleerd. hd pomp was volgens garage prima. Tegelijk nieuw brandstoffilter en grote beurt. Weer power, geen noodloop en geen foutcodes meer. Maar vanaf deze ingreep:

- soms slechte start, warme of koude motor maakt hierbij niet uit. Bij start dan geen gaspedaalrespons. Tot een seconde of 20 onder normaal stationair toerental met motormanagementlampje aan slecht lopen, en dan na die plusminus 20 seconden uit zichzelf gas geven en dan pas weg kunnen rijden. Soms op minder dan 4 poten lopen bij start. Na een paar keer start ie dan ineens goed en loopt direct goed en rijdt dan goed.
- rauwere motorloop dan voor verstuiverwissel. Daarmee bedoel ik soms minder vermogen, minder souplesse en meer dieselklop.
- auto rijdt verder, als ie rijdt, goed. Soms wel wat stotterend/ schokkend in 2/ 3e versnelling bij zeer weinig gas geven. Maar na verstuiverwissel geen storingen meer uit te lezen. Sommige dagen start en rijdt ie gewoon prima, geen merkbaar verschil met voor de verstuiverwissel. Maar dan keert bovenstaande weer terug. Auto is wel bruikbaar maar dit is vervelend natuurlijk. Verbruik is overigens over de hele linie hetzelfde gebleven, zo rond de 1 op 15/16.

Wat we inmiddels gedaan hebben;
leidingen gecontroleerd op lek (lucht), dit lijkt niet het geval.
opnieuw brandstoffilter vernieuwd
EGR schoon en dicht
reinigingsmiddelen gebruikt

wat we gaan doen;
nieuwe gloeispiralen en luchtmassameter plaatsen, verstuivers nogmaals inleren

Zijn er professionals met tips waar we het in moeten zoeken of ervaringen met deze motor en dit probleem? Bij voorbaat dank.

Geplaatst door

kvda (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

iMV klep op de pomp kan problemen geven, verstuivers inleven, let op met de juiste werkwijze in verband met volgorde van cilinders, dit werkt anders bij deze motoren.
Schokkend lopen kan wijzen op een versleten vliegwiel.

Hendrik4290 0
badge

11 jaar

dank voor je reactie Hendrik, dat van die IMW klep ga ik doorgeven.
de verstuivers kunnen we ook opnieuw inleren - al begrijp ik niet goed wat je bedoelt met de 'juiste werkwijze in verband met volgorde van cilinders' maar dat zal de monteur wel weten.

kvda 0

11 jaar

Sorry, tikfoutje, het is IMV (Injection Metering Valve) klep.
De cilindervolgorde bij het inleren van de injectors is bij deze motor de inspuitvolgorde, niet de volgorde zoals meestal aangegeven wordt (1,2,3,4 te beginnen aan de distributiezijde of bij sommige aan de vliegwielzijde
P0251 wijst meestal op een injector die buiten tolerantie is.
P1608 wijst op een signaalfout wat kan veroorzaakt worden door een slecht contact of beschadigde bedrading in het injectiegedeelte

Hendrik4290 0
badge

11 jaar

oeps IMV zie ik ja, mijn fout.

dank voor je moeite, we gaan ermee aan de slag

kvda 0

11 jaar

Heb het zelfde probleem gehad in eerste instantie de EGR klep afgedopt. Echter nog steeds problemen . Regelmatig in noodloop en slecht tot niet starten zelfs moeten helpen met stardpiloot.
Bij uitlezen ook de melding P 0251 wat duid op de pomp of verstuivers.
Uiteindelijk besloten om verstuivers te laten testen en eventueel vervangen. Bleek dat alle 4 de verstuivers versleten waren. Kosten voor reviseren inclusief brandstof filter € 1097.21 bij de firma kleinjan-Nijverdal toale duur 5.5 uur

Gr Henry

Henry57 0

11 jaar

dag Henry,
zoals je kunt lezen hebben we de verstuivers al vervangen.

Feedback:
Maar het probleem is opgelost. Mechanisch konden we niets afwijkends vinden. Auto naar Autodiagnosebedrijf gebracht om eens in de software te kijken. De auto blijkt in het verleden getuned te zijn. De originele jaguarsoftware is teruggezet en de auto rijdt nu beter als ooit te voren. Snel, soepel en rustige loop.

kvda 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar X-Type of stel zelf een nieuwe vraag.