auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Jaguar S-Type: vervangen fusee en gewricht

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3 liter

Beste,
Mijn wagen heeft momenteel 230000 km. Tijdens het rijden hoor ik bij de kleinste oneffenheid een "getik". Eerst was de locatie moeilijk te vinden, omdat het zowel van voor als van achteren leek te komen.
Uiteindelijk gevonden: aan het rechter voorwiel is een vertikale stang van ong. 15 cm. De aanhechting onderaan de stang is door middel van een moer aan de achterzijde (sleutel nr 15) en ertussen zit ergens een rubber. Daar zit speling op en veroorzaakt het metaalgeklik. Aan de bovenzijde is deze stang bevestigd aan de grote stabilisatiestang
Blijkt dat dit onderdeel al eens vervangen werd op 115000 km door de garage. en ook enkel en alleen aan de rechterkant. Dit blijkt dus een gevoeligere plaats te zijn t.o.v. de linkerzijde (oprijden van vb voetpaden enz.)
Ik heb onlangs het werkplaatshandboek gekocht (op cd) en heb een detail tekening gevonden.
Ik weet niet of ik dit onderdeel zelf kan vervangen of dat dit best door een garage moet gebeuren.
Is hier speciaal materiaal voor nodig?
Ik vermoed niet dat dit onderdeel effect heeft op de stand van het wiel (vroegtijdig afslijten van de band)
Heeft iemand hier al ervaring mee gehad?
Alvast bedankt voor de hulp.

Geplaatst door

Jaggy (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Jaggy,

Het onderdeel welke je omschrijft is de stabilisatorstang, deze vertkale Z-vormige stang is makelijk zelf te vervangen. Probleem is dat je veelal de moeren kapot draait omdat deze behoorlijk verroest kunnen zijn. Wat me verrast is dat het probleem niet eerder is opgetreden. Mijn S-type (1999) heeft net 80000km gelopen en worden de beide stangen binnenkort vervangen voor de derde keer. Probleem is dat de teflon/ kunstof kop zeer snel slijt zodra er veel drempels op de route liggen. Ik ben zelf eigenlijk op zoek naar een gemodificeerd exemplaar. Maar tot op heden dus nog niets gevonden. Let wel, gebruik altijd nieuwe.
Groet Leon
P.s.
Hoe kom je aan die werkplaats CD? Ik ben zeer geïnteresseerd.

orsouwl 0

16 jaar

Hey Leon,

Bedankt voor je reactie,
Ik ben wel nog al een rustige (lees economische) chauffeur. Vandaar dat het nog maar de 2-de keer is dat dit euvel zich voordoet. maar wel alleen telkens aan de rechter voorzijde...
Ik heb het (voorlopig?) kunnen oplossen door 2 plastic spanbandjes er aan te binden zodat het "getik" weg is. Wat dit op halflange termijn gaat zeggen weet ik niet.
Ik heb wel al eens verder geïnformeerd bij een andere dealer, maar de prijs komt ook rond de 300 euro. emailadres = info@genuine-parts.de. ik stuur je per afzonderlijke mail de details door.
Verder heb ik de cd-rom gekocht op internet. Niet alles staat er op maar het is toch eens handig om te zien hoe bepaalde onderdelen in mekaar zitten (zoals de voortrein, enz). zie technicalbooks@hotmail.com
prijs 22 euro.

Jaggy 0

16 jaar

Beste Leon,

Ik heb je rechtstreeks emailadres niet ivm de details van de stab-stang...
mijne is cornelis.tony@skynbet.be ...
groetjes

Jaggy 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar S-Type of stel zelf een nieuwe vraag.