als onze Grand Cherokee langer dan een week stilstaat, slaat de motor bij het starten onmiddellijk aan, maar .... het lampje Check Engine brandt en blijft branden. Als je schakelt in D of R gebeurt er niets. Als je de motor gedurende een vijftal minuten in vrijloop laat draaien, en je schakelt naar D of R, werkt de aandrijving / automaat terug en kan je gewoon wegrijden. Het Check Engine lampje blijft dan nog een tweetal minuten branden, om vervolgens te doven.
Wie heeft goede raad. Is er ergens een tweede batterij (hulpbatterij voor het geheugen van het motormanagment ?????) die zich ontlaadt door het stilstaan gedurende een week???
Waar bevindt zich eventueel deze batterij????
OF ........... Alle advies is welkom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is geen Check Engine lampje maar een MIL (Malfunction Indicator Light).
En ook de versnellingsbak-ecu kan dat lampje aanzetten.
Uit laten lezen door de dealer (motor + bak) dan weet je meer.
Mijn advies is ook uitlezen.
Ik was gisteren bij JEEP-Antwerpen: Volgens hen heeft het weinig zin motor & bak "uit te meten" als het probleem zich niet voordoet. Mogelijk ligt de oorzaak bij een te lage batterijspanning tijdens en vlak na het starten, waardoor de bak-electronica zich uitschakelt en het MIL-lampje dus gaat branden. Voorlopig heeft het probleem zich niet meer voorgedaan (afwachten maar als hij enkele dagen stilstaat). Ik heb meermaals de batterijspanning gemeten (met stilstaande motor), telkens 12,36 V dus ... Morgen zal ik eens meten tijdens en na het starten.
Toch alvast bedankt voor de reacties.
14 jaar
Als het lampje brandt zijn er foutcodes. Deze worden gewoon nog een flink aantal starts bewaard. Dus kun je ze ook uitlezen als het lampje niet meer brandt.
Dat het makkelijker zoeken is als de fout zich voor doet is waar.
Maar dan moet je hem een week bij de dealer laten staan.
Hebben ze je versnelingsbak wel gepijlt want ik denk dat dit niveau gewoon te laag is. (is een speciale pijlstok voor nodig zit namenlijk niet in de auto)
@ oldford.
Somige foutcodes verdwijnen weer na 3 goede starts.
Brons, Als de auto nog niet onder de EOBD regels valt mag dat.
Maar bedoel je dat het lampje uit gaat of dat de code uit het geheugen verdwijnt?
Onder de EOBD regels mag na 3 starts het lampje uit gaan, maar de code mag pas verdwijnen na 40 starts.
Sommige foutcodes gaan gewoon weer weg.
Maar belangrijke blijven staan, maar naar 3 goede starts of 3 goede ritten dan gaat het lampje weer uit omdat hij dan denkt dat het loos alarm is geweest.
Allemaal hartelijk bedankt voor de goede raad.
Ik ben net terug van de Jeep-Chrysler-Dodge garage in Mechelen (provincie Antwerpen). Fantastische service. Vaststellingen:
- uitlezing; foutcode: oliepeil versnellingsbak (zoals hoger gemeld)(en, zoals "brOns" stelde, de foutcode bleef in het geheugen alhoewel de auto ondertussen meermaals gestart werd).
- manuele controle oliepeil bak met warme draaiende motor en shift in Park: laag maar binnen de grenzen. Oliekwaliteit : OK
- versnellingsbak-olie toegevoegd. Op te volgen.
- batterijtest: spanning ok, maar tijdens belasting, aan de lage kant. Te vervangen.
Groetjes allemaal
Hugo, Antwerpen
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jeep Cherokee of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar