close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Jeep Grand Cherokee: Bij koude motor niet naar laatste versnelling schakelen

Bouwjaar: 1994

Mijn Grand Cherokee heeft sinds gisteren iets raars...

Als ik de auto start bij koude motor en rustig wegrijdt dan gaat alles goed tot de laatste versnelling.

Ik rijd dan zo'n 100 km per met 3000 toeren... pas als de motor warm wordt, of als ik doortrap naar een hogere snelheid dan schakelt hij pas over naar de laatste trap...

Als dat eenmaal gebeurd is dan rijdt en schakelt hij verder helemaal goed tijdens die rit...

Wie heeft er een idee!?

Geplaatst door

aljager (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Albert,

Wat is nu precies het probleem? Je zegt eerst dat alles goed gaat tot de laatste versnelling... Dan is het toch goed? En dan schakelt hij nog eens op zeg je?? Schakelt hij daarvoor eerst nog weer terug ofzo?

Ik heb wel een beetje een idee: Bij mij ('90 Chrysler) geeft hij ook wat meer toeren bij koude motor. Dat hoort zo waarschijnlijk om de bak/motor op temperatuur te krijgen. Later zakt het toerental zonder dat je langzamer gaat rijden.

Als ik 's morgens 80 rijd schakelt hij pas na enkele minuten naar 4 (hoogst bij mij). Er bestaat ook nog zoiets als een "lock-up". Automaten (oudere) hebben altijd wat verlies in aandrijving. Werkt volgens het vloeistof-koppelings-principe ofzoiets, precies weet ik het ook niet, maar daar door heb je altijd wat wrijving. De lock-up (nieuwere automaten) heft de wrijving op. Deze treedt in werking als er een bepaalde tijd met een contstante snelheid gereden wordt (spaart dus benzine!). Zodra het toerental verandert (je geeft wat gas bij, of minder) laat de lock-up direct los. Dat voel je niet, wel als hij in werking treedt: het voelt alsof er nog een keer opgeschakeld wordt.... Je gaat dan ook iets sneller rijden zonder meer toeren te maken.

Misschien heb je er iets aan. Ik vind trouwens 3000 rpm wel veel als je 100 km/u rijd. Vooral voor een v8. Ik (3L v6) kan ongeveer 80 rijden bij 1500 rpm. (warme motor).


mvg.
Jvr

jvr 0

19 jaar

Ik bedoel dat als de auto koud is dat hij niet zo snel naar de overdrive gaat... Zelfs als ik tegen de 3000 toeren doortrap dan gaat ie niet... Pas als de motor warm is dan schakelt hij naar de OD...

Iemand een idee?

aljager 0

19 jaar

Dag Albert,

Het zou ook kunnen dat er een los contact ergens zit (bij de transmissie of computer) waardoor de bak laat opschakeld. Je zou hem eens kunnen laten uitlezen bij de dealer. Misschien staat er wel een storingscode in die je direct het probleem aanwijst.

Is de temperatuur sensor wel in orde? Als hij te koud aangeeft dan in werkelijkheid kan hij een verkeerd signaal doorgeven aan de computer waardoor de bak laat schakeld. Die denkt dan dat de motor nog koud is terwijl dat niet zo is.

Suc6
Jvr

jvr 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jeep Cherokee of stel zelf een nieuwe vraag.