gisteren normaal weggezet,motor liep normaal mooi rond.andere ochtend starten en loopt direct op 5 cilinders.
omdat het s'nachts geregend had dacht ik mischien vocht.na onderbreken bobines blijkt cilinder 6 niet mee te doen.
bobine cilinder 5 gewisseld met cilinder 6 geen reactie,cil 6 doet nog steeds niet mee.tijdens stationair lopen hoor ik af en toe harde tikken in het luchtfilter huis.motor heeft 15.000 km terug een klepprobleem gehad bij vorige eigenaar.volgends de dealer die de reparatie heeft uitgevoerd was er een klep vastgelopen in de geleider,diverse geleiders zijn vervangen.
de kat begint gelijk te stinken na het starten dus krijgt vermoedelijk een te rijkmengsel denk ik.bougie van cilinder 6 is enigzins zwart aangeslagen.vooral over die tikken uit het luchtfilter huis maak ik mij zorgen.
graag reactie op dit verhaal.
Frank Schram
Warns
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
tikken uit het luchtfilter kan zijn van inlaatklep die niet goed sluit,of uitlaatklep die niet opengaat en zo de verbrande gassen terug blaast als de inlaatklep opent(nokkenas) doe eens een lektest op bewuste cilinder.
ik heb vandaag het kleppendeksel gedemonteerd,de klepstoter van de uitlaatklep cil 6 lag los naast de klep,onbeschadigd gelukkig.de nokkenas vertoond een klein krasje.waarschijnlijk is de klep in ingedrukte positie blijven kleven of gaat zwaar waardoor tijdens de koude start de stoter gelanceerd is om dat er nog geen oliedruk was.
Ik heb de oude rekeningen van de dealer nagekeken,15000 km hiervoor ecxact het zelfde euvel kosten 2000 euro.
de koppen zijn er af geweestvoor controle en twee nieuwe geleiders gemonteerd en een nieuwe klep.ik weet natuurlijk niet welke cilinder het toen was.ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat een klep blijft hangen met gevolg dat de stoter er uit piept,motor heeft 75000km gelopen,is na de reparatie gespoeld met Forte en toch tref ik boven in black sludige aan op de kleptrein .tot zover bedank voor de reactie's,ik ga verder demonteren en sta open voor sugesties en doe verder verslag van de bevindingen.
frank schram
word normaal gesproken de motor wel goed warm???en de juiste olie erop??
13 jaar
ik heb alle facturen vanaf nieuw geleverd doorgenomen,alle beurten zijn uitgevoerd,twee keer heeft de dealer motorflush uitgevoerd.,de laaste keer na de klep reparatie. wat ik niet begrijp dat als alles 15000km terug uit mekaar geweest is dan maak je normaal alles brandschoon lijkt me.in de diepere delen van de kop naast de onderste kopbouten blijft olie staan,die is zwaar ingedikt en git zwart,de olie aan de peilstok is helder.motor word goed warm,meter staat in de midden en kachel geeft volop warmte.wel is bij de klep reparatie de thermosstaat vervangen.voorgeschreven olie is 10w40.
als ie gitzwart is komt er roet bij de olie en roet komt van slechte verbranding,tenminste bij benzinemotoren.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jeep Cherokee of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar