auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Jeep Wrangler: te hoog co gehalte van een jeep wrangler

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,5 liter

ik heb een jeep wrangler uit 1990 staan met een 2,5 liter motor erin. de klant is met de auto naar de keuring geweest maar de co meting ging niet naar wens.
er is een complete nieuwe onsteking en inlaatspruitstukpakking in gekomen. de auto loopt eigenlijk best goed, hij liep een stuk slechter voor de reparatie. maar de co is nog steeds te hoog. ik heb de auto uiteindelijk hier gekregen en ik moest er maar eens naar kijken. heeft er iemand een idee wat ik nog kan testen en/of controleren?? ik zat zelf nog te denken aan een lambda sensor maar kan ik die controlere? misschien zijn er nog andere opties

Geplaatst door

jasper1984 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat zijn de waardes van de 4-gas test?
Voor storing zoeken zijn ze allemaal interessant. Dus CO, CO2, O2, HC en Lambda getal.

oldford 0
badge

12 jaar

hmm das een hele goeie vraag. dat weet ik dus niet ben er ook niet bij geweest. de co staat op 2,85. dit is het laagste, de waarde zou nogal schommelen

jasper1984 0

12 jaar

Nieuwe 4-gas test doen? En dan gelijk ook maar op toeren. Alle beetjes helpen.

oldford 0
badge

12 jaar

nou ik ga het maar proberen dan, maar ik neem aan dat dat toch al gebeurt is in de garage ik ben er zelf niet bij geweest vandaar, ik zal van de week eens kijken en dan laat ik wat weten

jasper1984 0

12 jaar

[quote=jasper1984]hmm das een hele goeie vraag. dat weet ik dus niet ben er ook niet bij geweest. de co staat op 2,85. dit is het laagste, de waarde zou nogal schommelen[/quote]
bouwjaar 1990 moet toch 3,5% max hebben en op stationar toerental?

roybakker1973 0

12 jaar

nou ben zelf keurmeester, maar keur over het algemeen lichte en zware bedrijfswagens. dus bij het keuren van bezine auto's (hoofdzakelijk personenauto's) moet ik voor bepaalde dingen het grote boek van de rdw raadplegen en dat heb ik dus gedaan. zoals ik in de tekst kan lezen hoef ik er inderdaad niet op te leten of er een lambda sonde en kat onder zit en dan zou ik op 3,5 zitten, maar als ik de tabel bekijk staat er een appart vakje voor benzine motoren met kat en sensor en dan zit je op 0,5. ik ga dit vandaag even aan collega's vragen, want ik ben er eigenlijk niet helemaal zeker van

jasper1984 0

12 jaar

Citaat:
b. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar
voor 1 juli 2002;
c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar
voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem, dat de
mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de
uitlaatgassen;

Of te wel: met injectie en lambdasonde moet je de lagere 0,5 % hebben.
Die eisen zijn toch al wat vreemd, vooral de datum 2002 in lid b.
Ergens anders verplichten we katalysatoren en de rest vanaf een eerdere datum.

oldford 0
badge

12 jaar

inderdaad ik heb het nog eens nagekeken en overlegd, zoals het hier boven geschreven is klopt het. ja de datums zijn inderdaad vreemd maar das met veel keuringseisen altijd eerst alles lezen, het kan verder in de tekst vaak anders zijn. lang leve de rdw hahahah

jasper1984 0

12 jaar

weet iemand iets over het door meten van de lambda sonde en de temperatuur sensor, denk toch dat de temp. sensor ook een rol speelt

jasper1984 0

12 jaar

ik heb na een tijdje eindelijk de uitlaatgas waarde kunnen controleren. ik heb er een nieuwe lambda sonde in gezet, maar zoals ik de co waarde meegekregen heb lijkt dit niet de oplossing. hierbij de waardes: 140 hc, 4,43 o2, 2,20 co, 10,73 % co2 en de lambda waarde is 1,15. ik heb dit gemeten bij stationair toerental wanneer ik de motor naar 2500 toeren breng gaat de co waarde naar ongeveer 3,3 en de lambda waarde naar ongeveer 0,9. ik hoop dat er iemand het probleem ziet en mij dit wil vertellen. ik heb van horen zeggen dat het aan de cat kan liggen. ik ga die er even onderuit halen en kijken of de honingraad structuur niet beschadigd is, ik dacht zelf dat dit niet uitmaakt omdat na de cat niets gemeten wordt

jasper1984 0

12 jaar

Heb je nog meer waardes bij 2500 rpm? CO2, O2?
Stationair staat de motor te arm. Laag CO2, lambda 1,15 en een hoop O2 over.
Op toeren staat de motor kennelijk te rijk. Beetje CO en een lambda van 0,9.
Ga je twijvelen aan de lambda regeling.
Bij stationair zou de lambda sonde een behoorlijk laag signaal moeten laten zien.
Op toeren moet het signaal dan weer behoorlijk hoog zijn.

Katalysator doet niet veel bij deze metingen. Misschien dat bij een correct mengsel het bij stationair nog binnen de marge gaat vallen.
Was de kat wel goed warm?

Wel de goede lambda sonde gebruikt? Of de oude weer proberen en kijken of die een ander/beter signaal geeft.

oldford 0
badge

12 jaar

nee die kon ik dus niet zien de werkplaats stond vol en kon eigenlijk alleen de lambda waarde en co zien. op toeren staan de co op ongeveer 3,3, das dan toch ook te rijk?? ik heb een flink stuk gereden dus die was opzich wel goed warm. er was er 1 besteld op chassisnummer, maar die had 4 pennen en die erin zit had 3 pennen dus dat was niet de goeie. we zijn toen verder gaan kijken en kwamen op een goeie uit die we terug gebracht hebben naar een bosch sonde. het is in principe zo dat de co op stationair toerental niet verandert is met de nieuwe sonde

jasper1984 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jeep Wrangler of stel zelf een nieuwe vraag.