auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Kia Rio: 2 storingen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5i

ik heb 2storingen in een kia rio zitten P0325 knock sensor circuit, en de P0139 lambda sensor te langzaam.

tijdens het uitlezen hebben we even op live data gekeken, en inderdaad de lambda was traag en wisselde niet vlot van spanning maar bleef wel netjes tussen de 2 en 8V die man vertelde me dat het zou betekenen dat de lambda vervuilt kan zijn door altij EUR95 te tanken en zou eens moeten afwisselen met 98 of 'excelium of vergelijkbaar' de knock sensor circuit is vreemd genoeg na het resetten nooit meer terug gekomen, de lambda wel!

iemand enig idee of verdere suggesties?

Geplaatst door

rickgilze (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Klopsensorfouten kunnen al ontstaan als je de auto een keer af laat slaan, mijn ervaring is dat als de lambdasonde fouten geeft dat je hem beter kan vervangen.
Mocht je hem vervangen door een universele, de draden NIET solderen.

Euro 95 tanken we allemaal, en daar kan een kia rio ook prima tegen.

Sloopkogel 0
badge

14 jaar

Mijn ervaring met oosterse auto's is dat je beter een originele lambda sensor kunt gebruiken.
De universele geven vaak fouten op de verwarming en dan moet je de sonde alsnog vervangen door een originele.

De foutcode betreft de sensor NA de katalysator. En die pendelde net zo mooi als de voorste?

oldford 0
badge

14 jaar

hmm, volgens mij was het de lambda VOOR de kat. Dat er vermeld stond. En die andere lambda hebben we niet bekeken, eigenlijk omdat die niet in storing stond.

Maar die knock sensor 'circuit' lijkt eerder op afwezig heid van sensor (losse stekker) warom zou die storing anders circuit genoemd worden?

rickgilze 0

14 jaar

P0139 is toch echt bank 1 sensor 2 en dat is NA de kat, of het was een ander nummer. Zie: http://www.dtcsearch.com/P0139/
Nu kan het zijn dat de achterste sonde wat vertraagt reageert omdat de 1e dat ook al doet, zoals je dat zelf zegt.
Hoeft ook niet de lambdasonde te zijn, kan ook best een weer een gevolg van iets anders zijn, maar dat wordt zoeken.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot NA de katalysator.
Als dat goed is, dan sensor signalen rijdend testen, vooral luchtmassa meter en lambda-sondes (beide).

P0325 kan veroorzaakt worden door een kontakt probleem of een heel extreme uitslag van de sensor of een defecte sensor.
Blijft de storing nu weg dan valt defecte sensor waarschijnlijk af.
Kontroleer het oliepeil. Dit kan van invloed zijn op de knock sensor.
Kontroleer of alle hitteschildjes e.d. goed vast zitten en niet resoneren.

oldford 0
badge

14 jaar

ok, ik ga vanaaf even kijken of uitlaat lekt en of er vacuum slangen defect zijn. Hoeveel slangen zitten er ongeveer? En vanwaar naar waar? Ben niet echt bekend met KIA . . .

Kan oude/vuile olie ook n oorzaak zijn? Want zn beurt is ook eens deze daags nodig . . . ! Na hoeveel KM is het nodig de bougies en bougie kabels te vervangen?

Allen alvast bedankt voor de suggesties!

rickgilze 0

14 jaar

Bougies zal wel in het instruktieboekje staan. Bougiekabels is normaal geen schema voor, vervangen als ze defect zijn.
Ik denk niet aan bougiekabels (nog niet) omdat dat andere klachten en foutcodes zou geven.

Heb je nog een bobine met verdeler of Dis-bobine (dus niet een bobine per cylinder rechtstreeks op de bougie)?
Zo ja, vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.

Hoeveel slangen er op zitten weet ik ook niet. Meerdere in ieder geval.
Een hele grote die vanaf je luchtfilter via de luchtmassameter naar het inlaatspruitstuk gaat. Tussen luchtmassa meter en spruitstuk controleren.
Aan het eind van de injectierail zit een drukregelaar. Daar zit ook een slangetje op.
Eerst even eraf halen. Zit daar benzine in? Dan lekt de regelaar. Dan slang volgen.
Verder heb je een koolstoffilter (benzinedamp afzuiging) en een carter ventilatie systeem (afzuiging oliedampen).

Ik weet niet waar je geweest bent, maar het getuigt niet van vakkennis dat deze "monteur" naar de verkeerde sonde keek.
Misschien voor dit soort problemen naar een (andere) dealer gaan?

oldford 0
badge

14 jaar

sorry voor de late reactie,
ben net met de kia bezig geweest, uitlaat lekte tussen de kat en de 1e demper (op de flexibele overgang) vandaar vast die vage lambda waarde???
heeft ook iemand enig idee waarom er geen interieur filter aanwezig was? betreft een rio met airco, de verdamper zat vol met bladeren en was aangekoekt.
inmiddels schoon gekregen en filtertje geplaatst!
bougies vervangen, en loopt nu netter en iets stiller!!!

verders was alles in orde!

owja, de brandstof filtewr wilde ook niet al te graag los :S

rickgilze 0

14 jaar

Vanaf fabriek werd bij deze auto's geen interieurfilter geplaatst, deze is overigens wel leverbaar.

Kees6172 0
badge

14 jaar

[quote=Kees6172]Vanaf fabriek werd bij deze auto's geen interieurfilter geplaatst, deze is overigens wel leverbaar.[/quote]
inderdaad, deze heb ik ook er in gezet, maar ik ging er van uit dat de vorige eigenaar hrem verwijderd had om betere luchtstroom te krijgen en te bezuinigen op 29,= aan filter ;) (NIP parts)

rickgilze 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Rio of stel zelf een nieuwe vraag.