Kia Rio: Hoeveel koelt de Kia airco?

Bouwjaar: 2005

De airco blaast lucht naar binnen van 11 á 12 graden als het, zoals gisteren buiten 28 graden is. Ik vond dat niet erg koud en vroeg de dealer advies. Volgens hem lekt het systeem zo te zien niet maar moet er nieuwe koelvloeistof in. Dat kost 165 euro ! Hij zegt er drie kwartier mee bezig te zijn. "Zo te zien lekt ie niet". Maar hij kan toch meten of er te weinig in zit? Ik vind het nogal een prijsje. Vraag: wat vinden jullie van die uitgeblazen temperatuur én van de kosten van vervanging van de koelvloeistof. Kan ie niet gewoon bijgevuld worden ?

Aat.

Aat

Geplaatst door Aat (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Rio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 13 jaar geleden

de dealer neemt gewoon de voorschriften
en dat is een gewicht vullen
dan moet je eerst alles legen en dan ...gram erin
druk meting zegt niet zoveel

Rob4b4 (0) PRO, 13 jaar geleden

Gewoon naar een willekeurige andere gaan. De apparatuur staat tegenwoordig bijna ovral en de prijs verschilt gigantisch. Als er nog iets van koude lucht uitkomt is hij niet kapot maar gewoon ver leeg. Gebeurt op den duur met iedere airco na een jaar of 5 a 6. rond de €100 moet je klaar zijn.
Minder zal niet lukken want de exercitie leegtrekken controleren en vullen moeten ze allemaal doen dat is gewoon de cyclus van deze apparatuur.

Rob

CARS&MOTORS (0) PRO, 13 jaar geleden

en dan gaat het meestal fout
de dealer zal ook gelijk het filter vervangen
en dat leuke prijsje bij de meesten is legen en vullen (hun zakken)
of zit dat filter er voor niets in
dat vangt slijpsel op
en ook dat is eens vol

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Ja Jerry,helemaal mee eens.
Je kunt met een beetje rondkijken voor 50 euro al een vulling hebben.
Steevast antwoorden de meesten,filter hoeft niet,systeem is niet los geweest.
Nee,dat filter zit vaak op een kl plek en is een heel gedoe om er af te krijgen.
Wat is er nog mooier dan het apparaat aansluiten en in de tusssentijd wat anders doen,apparaat doet gewoon zijn cyclus.
alleen de bewerkingen moet je doorstarten
Dat is dan toch snel verdient!
9 van de 10 doen het filter niet!
Of je moet er expliciet om vragen.
Sterker nog,er zijn er nog genoeg die gewoon bijvullen!.
Overigens staat dit ook onder de motorkap van mijn verso,als het kijkglas zich neit vult met koudemiddel moet het systeem bijgevuld worden totdat het kijkglas geen lucht bellen meer vertoond.
Ik weet dat in amerika de meest het zelf doen met zo een spuitbusje.
Die komen alleen bij de airco specialist als het systeem helemaal niet meer functioneert.

Rob4b4 (0) PRO, 13 jaar geleden

Je hebt inderdaad gelijk. Vele bedrijven hebben die filters niet op voorraad en krijgen die ook niet binnen dat halfuur dat dit gedaan wordt. De klant wacht meestal al krantje lezend terwijl dit wordt uitgevoerd.

Dus daar waar je zonder afspraak terecht kunt (niet dealer) kun je op twee vingers uittellen dat de filter er vaak niet bij zit En inderdaad op het eind van de rit kom je dus toch op die €165,-.

CARS&MOTORS (0) PRO, 13 jaar geleden

alleen jammer dat je daar in de vacantie op weg naar pas achter komt
sta je in de file voor de gothard tunnel en stopt de airco die eergisteren nog is gevuld
en na de vacantie hoeft het niet meer
en volgend jaar weer hetzelfde cirkeltje

rickgilze (0), 13 jaar geleden

over welke filter hebben jullie het precies? de interieur filter of de 'droog pot' ? is het ook echt noodzakelijk dat de 'droog pot' ook eens in de zoveel tijd vervangen word? en wat is precies het nut dan? werkt het systeem beter?

Sloopkogel (0) PRO, 13 jaar geleden

De droger zit erin om evt vuil en vocht uit het systeem te halen, op het moment dat je het systeem laat servicen, en zeker na een paar jaar draaien is het raadzaam deze te vervangen.
Tevens bij een goede aircobeurt wordt het systeem geleegd, gevacumeerd en wordt er ook nieuwe olie en fluorecente vloeistof toegevoegd aan het systeem.
Om simpel te ontdekken of er te weinig koudemiddel in het systeem zit kijk je naar de dikke leiding die uit het schutbord naar de pomp loopt.
Je laat de motor draaien en zet de airco aan, als dan die leiding bevriest aan de buitenkant (na een paar minuten)dan heb je te weinig koudemiddel .

12 graden is inderdaad te warm, het zou tussen de 6 en 8 graden moeten zijn .


Ik zou dus ook kiezen voor een goede aircobeurt compleet met vervangen van de droger , nieuwe olie en fluorescente vloeistof omdat dat in de toekomst lekkages zoeken makkelijker maakt.

Succes!

rickgilze (0), 13 jaar geleden

kia rio is nu 7jaar, en dus adviseerbaar om de droog pot mee te wisselen? De airco werkt naar behoren, maar de 'dikke' buis bevriest niet, maar condenseert enorm!

scott10811 (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat is nu eigenlijk het probleem? 11-12 graden niet genoeg? Zet de airco maar eens volledig op standje 'laag' dan, eens kijken hoe snel je kippenvel krijgt van de kou!

CARS&MOTORS (0) PRO, 13 jaar geleden

isje interieur filter niet verstopt
is het meest vergeten filter

Harald1980 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]isje interieur filter niet verstopt
is het meest vergeten filter[/quote]
Die zit er niet in bij een Rio van dit type.

De uitleg van Sloopkogel "als de dikke buis bevriest, bevat de airco te weinig koudemiddel" vind ik een raar verhaal.
Als die dikke buis namelijk bevriest blijft de aircocompressor te lang ingeschakeld (bijvoorbeeld bij een kapotte ice-sensor), dit is niet afhankelijk van de hoeveelheid koudemiddel!
Een simpele snelle test voor de leek: zet de airco aan, even wachten, voel daarna aan de dikke buis (Lagedruk, zit een dopje op met een L) en als deze goed koud word moet er ook koude lucht uit de roosters komen. Echter, dit zegt niets over de hoeveelheid koudemiddel die er nog aanwezig is in het systeem.
Ik denk dat de airco in het geval van Aat gewoon opnieuw gevuld moet worden.

Het vervangen van het filter/droger is bij veel auto's een prijzig grapje en de meeste klanten zien er daarom vanaf. Overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat een airco ermee stopt omdat het filter/droger niet vervangen zou zijn.

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Het verhaal van sloopkogel klopt wel, als de lagedrukleiding bevriest kan dit duiden op een te lage vulgraad of een verstopping in het systeem als de vulgraad voldoende is.
Dat heeft te maken met de druk in de verdamper, verdamptemperatuur van het koudemiddel, en de zuigdruk van de compressor.
Een systeem waarvan de vulgraad te laag is daarvan zakt ook de druk in het systeem, de verdamptemperatuur van het koudemiddel bepaalt ook gelijk de laagste temperatuur bij die druk wat in de verdamper heerst.
Bij een druk van 2 bar in de verdamper vertegenwoordigt het koudemiddel een verdampingstemperatuur van +1 °C, nu is de vulgraad niet toereikend, compressor vraagt naar koudemiddel en krijgt het niet aangeleverd, druk zakt naar 1,8 bar, het koudemiddel heeft dan een verdampingstemperatuur van -1 °C.

Bij een temperatuur van 28 °C zal er echt geen uitstroomtemperatuur van 7 á 8 °C gemeten worden, druk in het systeem wordt bepaald door de vulgraad en omgevingstemperatuur (motorruimte) ze zijn aan elkaar gerelateerd.
Bij dergelijke buiten temperatuuren zit het systeem al snel op een 3 bar lagedruk, verdampingstemperatuur ligt dan op 10°C.

Sloopkogel (0) PRO, 13 jaar geleden

Oei, komt er ineens weer een stuk theorie terug, ofwel niets aan de hand met die airco!
Vraagje, ik ben overtuigd dat als je een systeem opnieuw vacumeert en vult je de droger moet vervangen, ben jij het daar ook mee eens Theo?
Of vervang je de droger slechts als je het systeem echt "opent" ?
Gr,

Peter

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

@Peter, ik vervang de droger als een systeem is lek geweest ofwel bij een reparatie.
Airco 's waar duidelijk problemen mee zijn adviseer ik om de droger te vervangen, (moet niet) de mensen worden vooraf duidelijk geïnformeerd wat de functie is van droger en de nadelen/gevolgen die kunnen ontstaan als deze niet vervangen wordt.
Achteraf kunnen ze mij nooit verwijten dat ik ze niet geadviseerd heb hierover als de droger niet is vervangen.

rickgilze (0), 13 jaar geleden

ik merk dat als ik de vulnippels (die dopjes) losdraai dat ie sist, ook een teken van lage druk toch?(dopje zuigt vaccum?????)

Sloopkogel (0) PRO, 13 jaar geleden

Nee, als ie sist als je de dopjes eraf draait zijn je ventieltjes lek!
Dopjes zijn slechts stofkapjes.

Theo, nog bedankt voor je uitleg.

Aat (0), 12 jaar geleden

Nooit kreeg ik meer een mailtje over al deze reacties totdat ik zojuist Kia vergasser in Google tikte en alle reacties van vorig jaar zag ! Nog bedankt daarvoor. Ik heb de airco indertijd met een "jubileumaanbieding" laten vullen voor 84 euro. Ik lees nu pas over vervanging van filters. Denk niet dat dit voor die prijs bij mij gebeurd is maar de koeling was iétsje beter dan vóór die 84 euro. Overigens zocht ik naar "vergasser"omdat de vergasser van mijn gasinstallatie vervangen is. Dat kost "tegen de driehonderd euro" en ik wilde wel eens weten waar die vergasser zit. Je kunt allicht zien of er inderdaad een nieuwe is gemonteerd.

Aat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Rio of stel zelf een nieuwe vraag.