Kia Pride: Aandrijfassen Kia pride losmaken 1998

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Beste mede sleutelaar,

De Kia pride van mij vriendin is afgekeurd, de ashoezen links en rechts aan de buiten zijde zijn kapot en het rechter wiellager is stuk.
Nu heb ik een rechter en een linker aandrijfas van de sloop gehaald en een rechter fusee.

Wat een gedoe om de boel los te krijgen zeg! Luchtsleutel, brander de hele mik mak!

Nu het probleem. Ik heb de centrale moer van de as los, echter de as wil niet uit het fusee?? Hoe krijg ik de as uit het fusee? Hamer wil niet.
Is het bij een KIA normaal dat dit zo vast zit? Bij andere merken kon ik ze er altijd zo uitpakken als de centrale moer maar los is.

Graag jullie ervaring en advies!

Vriendelijk bedankt!!

Ekema

Geplaatst door Ekema (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Pride? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Ruud10657 (0) PRO, 13 jaar geleden

zit vast geroest of met locktide. Kun je geen pulley trekker op zetten, dan goed aandraaien en er met een vuistmoker een paar flinke dreunen op geven. Laatst ook een vervangen.

patrickkia (0), 13 jaar geleden

Hoi, zet hem een nachtje in de kruipolie en probeer het dan nog eens. Het klopt inderdaad dat deze dingen gruwelijk vast zitten. Heel veel grof geweld gebruiken met een vuisthamer. aangezien je toch andere assen hebt maakt het niet uit. Je slaat namelijk als ze zo muurvast zitten de as dik waardoor de moer er niet meer opgaat, maar daar doet een slijptol weer wonderen mee. Succes met beuken.

Ekema (0), 13 jaar geleden

Hoi Ruud en Patrickkia,

Bedankt voor julie tips!

De bus WD 40 heeft een zeer prominente plek in mijn garage (-: Ik heb alle bouten en moeren een paar dagen van te voren ingespoten, maar mijn god, wat zit alles vast aan deze auto!!


Ruud: ik heb een Kukko twee armige trekker er op gezet, de 200-3 geloof ik. Helaas ging de as nog niet los!!

Rechts heb ik nu maar: stuurkogel fuseekogel en remklauw los gemaakt.
Vervolgens het fusee met as en al gedemonteerd, omdat ik toch het rechter fusee moet vervangen.


Ik heb het stukje as wat in de bak zit laten zitten door de ashoes los te maken. Loopt de olie ook uit de bak als je dat deel er wel uit haalt?


Voor de linkerkant wordt het dus nog feest. Denk dat ik daar idd maar grof geweld op ga gebruiken. Ik laat het jullie weten.

Ekema (0), 13 jaar geleden

De aandrijfassen zijn niet losgekomen. Helaas, zitten nog steeds vast als een huis!!@@@. Brander, poelietrekker, hamer, het mocht niet baten@##!!

Hoe heb ik het probleem opgelost:
Rechts: het fusee moest toch vervangen worden omdat het lager kapot was, Dus ik heb het fusee met aandrijfas en al gedemonteerd de as met fusee van de sloop weer gemonteerd.

Het gedeelte van de as wat in de bak zit heb ik laten zitten door de ashoes los te maken aan de bak kant, de as trek je dan zonder problemen uit elkaar (wel opleten dat de naaldlagers niet uitelkaar vallen). De olie blijft zo ook in de bak zitten.

Links: heb ik ook het fusee met as en al gedemonteerd, daar heb ik ook het gedeelte van de as wat in de bak zit laten zitten door de ashoes los te maken een de bakkant. Vervolgens heb ik de kapotte ashoezen van de as gehaald. Dit kan door het gedeelte aan de bakkant (de drie naadlager) te verijderen, er zit een veerringetje in die je met een tang/schroevendraaier er uit kan wippen. De ashoezen van de as die ik van de sloop had heb ik er weer opgezet. Het geheel (fusee incl as) heb ik weer gemonteerd.


Hoe haal je het fusee los incl as om de ashoezen te vervangen:
Haal de buitenste klem van de ashoes aan de bakkant los
Stuurstangkogel met een kogeldrukker loshalen( moer en splitpen er natuurlijk af).
Remklauw loshalen en even met een ijzerdraadje ophangen aan de spiraalveer.
Fuseekogel los halen door de bout los te draaien die de kogel vasthou en vervolgens een breekijzen er tussen wrikken. let op beschadig het stofhoesje niet van de kogel.
Bovenste twee bouten losdraaien met lucht sleutel ( ik heb ze eerst nog met de brander bewerkt)
Nu heb je het fusee los incl as.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Pride of stel zelf een nieuwe vraag.