close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Kia Sorento: economsch tunen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 cdri

Wij hebben pas een kapotte turbo gehad. Op de as zat meer als een centimeter speling (dit heeft de garage me ook laten zien) Symtonen waren veel rook en een fluit vanui het motor compartiment.
Wij hebben de auto een paar maanden geleden economisch laten tunen bij ziptuning. Hier zijn de rij eigenschappen wel van op geknapt. Wij reizen relematig met de caravan dus we wilden even wat meer flexibiliteit. nou dat gaat goed hoewel we nog niet met de caravan gereden hebben voelt hij een stuk beter aan.
We zijn geen hard rijders en laten de motor rustig warm worden. Helaas wisten wij niet dat je als je aan komt op de bestemming dat je de auto even moest laten lopen om de turbo aftelaten koelen. De garage gaf aan dat dit een mogelijk probleem is geweest. Hij adviseerde ook dat we hem terug moesten laten tunen omdat de auto daar eigenlijk niet voor geschikt is. ik kan begrijpen dat als je er het onderste uit de kan haalt en dat je er mee gaat blazen dat het niet goed gaat. Maar wij zijn redelijk rustige rijders. Nou heb ik niet het gevoel dat hij me in de maling neemt en hij is er echt van overtuigd. Ik heb een goed gevoel over de garage. Maar ik heb er nog een beetje moeite mee daarom deze vraag hoe meerdere professionals er over denken.

Geplaatst door

pd5wve (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een diesel werkt nu eenmaal anders dan een benzine-auto.
Ik kan jouw redenering wel volgen, maar dat geldt voor een benzine-auto. Als je niet vol gas geeft dan belast je een benzinemotor ook niet vol, en geeft een turbo ook niet de volle druk.
Echter, een diesel heeft geen gasklep en de turbo blaast altijd vol mee. Het vermogen wordt bepaald door de brandstofhoeveelheid te vermeerderen of te verminderen.
In dat vol meeblazen van de turbo zit hem nu net de kneep. Als de afgeregelde druk te hoog is, dan zal de turbo te hoge toerentallen gaan draaien en kapot lopen. Grote kans dat door het tunen de maximale druk van de turbo verhoogt is. Of deze druk nog acceptabel is of te hoog is kan ik hier vandaan niet zeggen.
Enige zekerheid kun je krijgen door de turbo-druk bij een soortgelijke standaard auto te meten en dan bij jouw auto meten. Daarna druk vergelijken met wat de turbo-fabrikant opgeeft als maximale haalbare druk.
Of de drukken hier posten, dan kunnen we misschien wat zeggen.

Ik kan de redenering van de garage ook wel volgen. Als een paar maanden na het tunen de turbo gigantisch in elkaar loopt en er voor het tunen geen problemen waren, dan zal het wel aan het tunen liggen.

oldford 0
badge

16 jaar

een turbo levert de druk door het toerental
meestaal begint deze bij 2000 á2500 toeren vd motor
de druk neemt toe door de stroming snelheid van de uitlaat gassen
als je al een rustige rijder bent en probeert zo zuinig mogelijk te rijden zal de turbo weinig doen
ook zal dat tunen dan weig tot geen effect hebben om soepeler te rijden
het tegen deel
als je op een grens toerental komt voor de chip dan zalie rijker wordenen de turbo doet dan relatief niets
dan wordt de turbo thermisch te veel belast (heet) en zal de geest geven
dus om profijt te hebben van dat tunen zal je het nieuwe rijden vaarwel zeggen en gewoon toeren draaien
dus niet met 2000 toeren al schakelen
laat de motor zeker in de klim maar draaien
4000 toeren is helemaal niet sllecht voor een moderne diesel
dit is zelfs beter ivm zelfreiniging
je moet eens kijken waar het maximale koppel begind en waar dit weer afneemt
tussen deze toeren draai je het economist

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Al die zuinig rijders die laag in toeren blijven om minder te verbruiken en de motor minder te belasten doen het net andersom.
Ze zorgen er voor op deze manier dat de uitlaat collector, en uitlaat enz ... vervuild geraakt met roet enz ...
Reglmatig eens in toeren gaan zorgt ervoor dat de motor zuiver blijft en je ook minder problemen hebt als je naar de keuring moet.

Dat tunen is goed en alleeen goed als dit gedaan is op een vermogen bank, ook al is het alleen een chip tuning !

De fabrikant zorgt ervoor dat alles binnen de limieten bijft, de chip tuners werken op 1 bepaald deel en passen niet alles aan !
Als ze een of 2 parameters veranderen door chiptuning passen ze de rest niet aan, met alle gevolgen nadien natuurlijk.
Bij sommige mensen gaat het goed, bij anderen loopt het fout => veel verbruik, roken enz ...

Wie meer pk of koppel wil moet dan maar een zwaardere motor versie kiezen is mijn idee !

Er zijn altijd nog andere manieren om de wagen wat soepeler te laten draaien (niet meer bij de laatste nieuwe mogelijk)

Danny78 0
badge

16 jaar

Hallo, inderdaad is het niet verstanding een Sorento met 140 pk te diesel-tunen dmv chip.
Mijn ervaring bij Kia zegt dat er namelijk een veel hogere druk op de verstuivers komt te staan en dat daardoor na iedere ca.20.000 km's deze stuk zijn. Nieuwe verstuivers zijn namelijk niet goedkoop.
Tip : face-lift Sorento heeft 170 pk met een koppel van 400 nm !
Succes allemaal!

charade13b96 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.